۳ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۴۶
کد خبر: 81362393
T T
۰ نفر
آیت الله مكارم شیرازی:خشونت در اجرای امر به معروف و نهی از منكر شرعا ممنوع  است

قم- ایرنا- آیت الله ناصر مكارم شیرازی از مراجع تقلید در قم در پاسخ به سوال جمعي از مسوولان سایت مدرسه الامام علي بن ابي‌طالب(ع) حوزه علمیه قم، گفت: توده ‌هاي مردم حق ندارند به هیچ وجه در اجراي امربه معروف ونهی ازمنكر متوسل به خشونت شوند و هرگونه خشونت و تندروي در این راه شرعا ممنوع است.

در این مطلب كه نسخه ای از آن روز شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمده است: با اهدا سلام و تحیت؛ لطفا به سوال زیر كه این روزها زیاد در سایت ما مطرح مي‌شود پاسخ فرمایید و آن مساله امر به معروف و نهي از منكر و حدود و ثغور آن است كه در مجلس شوراي اسلامي تحت مطالعه و بررسي نمایندگان ملت مي ‌باشد.

در این سوال اضافه شده است: از یك ‌سو بعضي با تعبیرات مختلف سعي در كمرنگ كردن این دو وظیفه مهم الهي كه از ضروریات دین اسلام است دارند و از سوي دیگر ناگهان مي ‌شنویم كه گروهي در اصفهان پیدا شده ‌اند و احتمالا براي اینكه سنگ در راه تصویب این قانون بیندازند به صورت بعضي از دختران در اصفهان اسید پاشیده ‌اند تا در اذهان عموم چنین وانمود كنند كه این است نتیجه امر به معروف و نهي از منكر و از این طریق ناآگاهان را به این قانون مسلم اسلامي بدبین كنند.

در این سوال افزوده شده است: لطفا بفرمایید كه اولا آیا لازم است قوانین در باره نحوه اجراي این دو وظیفه الهي وضع شود و ثانیا آیا توسل به خشونت در اجراي این دو وظیفه اسلامي جایز مي‌ باشد؟

آیت الله مكارم شیرازی پاسخ داده است: با اهداء سلام متقابل اولا نباید تردید به خود راه دهیم كه دو وظیفه امر به معروف و نهي از منكر از اساسي‌ ترین برنامه ‌هاي اسلام است كه در آیات متعددي در قرآن مجید به آن اشاره شده و حتي علت مجازات جمعي از امت‌هاي پیشین به خاطر عدول از این وظیفه الهي شمرده شده است.

وی افزوده است: اضافه بر این روایات متواتره معصومین نیز شاهد و گواه این مطلب است؛ اجماع علماي اسلام بلكه ضرورت دین نسبت به این دو وظیفه دلیل دیگري است.

وی ادامه داده است: حتي ما در بحث‌ هاي حوزوي خود ثابت كرده ‌ایم كه لزوم اجراي این برنامه از طریق حكم عقل نیز قابل اثبات است، زیرا افرادي كه در یك جامعه زندگي مي‌كنند سرنوشت مشتركي دارند و مفاسد اخلاقي همچون بیماري ‌هاي واگیردار جسماني به سرعت قابل سرایت است.

این مرجع تقلید تصریح كرده است: بنابراین وجوب امر به معروف و نهي از منكر با ادله اربعه جاي بحث نیست و وظیفه عموم این است كه براي پیشگیري از مفاسد و انجام مسوولیت‌ ها تلاش كنند و اگر همگان به این دو وظیفه با شرایطي كه عرض خواهیم كرد عمل مي‌كردند این همه مفاسد در زمینه اعتیاد، زمین‌خواري، رشوه خواري، رباخواري و غیر آن پیدا نمي ‌شد و جامعه ما جامعه سالمي بود.

وی بیان كرده است: به همین دلیل یكي از اصول مهم قانون اساسي ما مربوط به این مساله است، در اصل هشتم قانون اساسي مي‌خوانیم: در جمهوري اسلامي ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهي از منكر وظیفه همگاني و متقابل بر عهده مردم نسبت به یكدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم به نسبت دولت است، شرایط و حدود و كیفیت آن را قانون معین مي ‌كند.

وی ادامه داده است: اكنون بعد از 35 سال كه نمایندگان محترم مردم تصمیم گرفته‌ اند به وظیفه قانوني و شرعي خود عمل كنند و شرایط و حدود و كیفیت آن را روشن سازند، متاسفانه سر و صداي بعضي از ناآگاهان در برابر آن بلند شده كه امیدواریم با آگاهي بخشي قانون گذاران محترم این ذهنیت نادرست از بین برود.

آیت الله مكارم شیرازی تاكید كرده است: نكته مهم دیگر اینجاست كه توده ‌هاي مردم حق ندارند به هیچ وجه در اجراي این وظیفه متوسل به خشونت شوند، هرگونه خشونت و تندروي در این راه شرعا ممنوع است، همانگونه كه جلوگیري از اجراي صحیح امر به معروف و نهي از منكر ممنوع مي ‌باشد و اگر در مواردي لزوم برخورد جدي بوده باشد مانند مواد مخدر و رباخواري و زمین‌خواري و غیر آن این امر طبق آیه 106 سوره آل عمران بر عهده حكومت مي‌ باشد.

وی بیان كرده است: توده مردم وظیفه دارند با تذكرات شفاهي اخلاقي توام با ادب و محبت خطاكاران را به رعایت موازین اسلامي دعوت كنند و در برابر آن خطاكاران نیز باید بپذیرند و تغییر روش دهند و از مقاومت در انجام كار خطا یا دست زدن به خشونت خودداري كنند.

وی افزوده است: به عنوان نمونه هیچ فقیهي از فقهاي اسلام اجازه نمي ‌دهد كه براي رعایت مساله حجاب دست به كارهاي خشن زنند یا به كسي آسیب برسانند و اگر كسي چنین كند مجازات و دیه دارد.

این مرجع تقلید اضافه كرده است: متاسفانه اخیرا اسیدپاشي‌ هاي مشكوكي در بعضي از شهرستان‌ ها صورت گرفت كه مسوولان انتظامي پس از تحقیق تصریح كردند مطلقا ارتباطي با مساله حجاب نداشته و قوه قضائیه نیز تاكید كرد كه عاملان آن به اشد مجازات خواهند رسید.

وی تصریح كرده است: اما متاسفانه بعضي از سیاستمداران عقده ‌اي آمریكایي و اروپایي براي اینكه از اسلام و مخصوصا جمهوري اسلامي انتقام بگیرند آن را به دروغ و نیرنگ مرتبط با مساله حجاب شمردند و متاسفانه بعضي از همفكران داخلي آن ها نیز همین نغمه شوم را سر دادند و با آن ها هماهنگ شدند تا روي پرونده امر به معروف و نهي از منكر كه در مجلس شوراي اسلامي مطرح است، تاثیر بگذارند.

آیت الله مكارم شیرازی در پایان آورده است: اینجانب به عنوان یك مرجع دیني با صراحت عرض مي‌كنم به فرض كه كسي مرتكب چنین كاري براي چنین هدفي شده باشد گمراه و گنهكار و مستحق مجازات شدید است، شما چرا حكم اسلام را از مراجع دین نمي‌ گیرید و از یك گمراه بي ‌عقل كه عملش معیار اسلام ‌شناسي نیست، گرفته ‌اید؛ آیا این كار دلیل بر سوء نیت نیست، به هرحال اكنون كه مسائل روشن شده امیدواریم مجلسیان محترم ابعاد این حكم اسلامي را روشن سازند تا نه كسي بتواند از آن سوء استفاده كند و نه كسي خواهان تعطیل مساله امر به معروف و نهي از منكر باشد و دولتمردان محترم نیز در اجراي این قوانین كوتاهي نكنند.ك/1

/7404/ 550/ 605
۰ نفر