۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۵۰
کد خبر: 81366866
T T
۰ نفر
عزاداریها باید با فرهنگ و ارزشهای عاشورا مطابقت داشته باشد

قم - ایرنا - رییس مركز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: مشی و رفتارهای ما بویژه عزاداریها باید با فرهنگ و ارزشهای عاشورایی تطابق داشته باشد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین 'احمد مبلغی' روز سه شنبه در مراسم عزاداری كاركنان مركز تحقیقات اسلامی مجلس در قم افزود: در غیر اینصورت ما را در غیر مسیر عاشورایی و گاه نقطه مقابل آن قرار می دهد.

وی اظهار كرد: باید رفتار و منش ما در سه زمینه 'اهداف'، 'ظرف و دامنه تحقق' و 'ابعاد و ارزش های فرهنگی' با نهضت عاشورای حسینی تطابق داشته باشد، در غیر اینصورت مسیری غیر از مسیر قیام سیدالشهداء(ع) را در پیش گرفته ایم.

مبلغی از بقاء دین اسلام، احیا سنت ها، رونق یابی ارزش ها، فساد گریزی و فساد ستیزی، عمل به حق و دوری از باطل به عنوان اهداف قیام عاشورا یاد كرد .

وی افزود: امام حسین(ع) قیام خود را فراتر از ظرف اختصاصی شیعه، در فضای گسترده امت و با دامنه ای به گستره ای زیاد به انجام رسانید و شعارها، ادبیات، ارتباطات و یارگیری برای نهضت را بر این اساس تنظیم كرد.

وی عبودیت و عبادت، نظم، عطوفت و مهربانی، فداكاری و از خودگذشتگی را از جمله ارزشهای قیام عاشورا ذكر كرد و گفت: شیعه ای كه از عبادت و عبودیت دور باشد در مسیر اهداف امام حسین(ع) نیست.

مبلغی افزود: امروز عده ای به نام اسلام و مسلمین به چیزی جز كشتن انسان ها نمی اندیشند و افراد بیگناه كوچك و بزرگ، پیر و جوان را با ترور می كشند و گاهی برای كشتن دیگران خود را نیز به كشتن می دهند.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در قیام عاشورا هرگز از مرگ استقبال نكردند، آمادگی برای فداكاری تا حد مرگ (با منطق هیهات منا الذلة) چیزی است و اصالت دادن به مرگ و تمركز بر آن به ویژه مرگ دیگران چیز دیگری است.

وی گفت: امام حسین(ع) آمادگی 100 درصد برای فداكاری داشت و این فداكاری را تا آخر هم می رساند ولی این، غیر از این است كه خود بگوید دوست دارم كشته شوم و یا اگر فرصتی برای كشته نشدن است آن را نادیده بگیرد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امام حسین(ع) بارها فرمودند' بگذارید من برگردم'، یا حتی وقتی تمام اصحاب و عزیزان امام حسین(ع) به شهادت رسیدند اگر كسی دیگری جای امام بود از دنیا مایوس می شد ولی یكی از مطالبات جدی ایشان این بود كه بگذارید من برگردم.

وی خاطرنشان كرد: این به آن معنا نیست كه امام(ع) به ملاقات خداوند از رهگذر شهادت نمی اندیشیدند و همان زمان كه علی اكبر ایشان شهید شد 'اف بر این دنیا' با تمام وجود گفتند، ولی این یك چیز است و منطق ارزش گزار اسلامی كه می گوید اصالت به كشته شدن نیست چیز دیگری است.

مبلغی ادامه داد: منطق اسلام این است كه فداكاری كن و آماده شهادت باش، نه به آن معنا كه فضایی را ایجاد كن تا كشته شوی، شهادت این است كه اگر دشمن بخواهد بین ذلت و عزت شما را مخیر كند، زیر بار ذلت نرویم و در این راه جان خود را از دست بدهیم.

وی اضافه كرد: این منطق زیبای انسانی و الهی كجا و عملیات انتحاری كجا؛ امام حسین(ع) هیچگونه انتحاری ندارد، برای احیای انسانها قیام كرده است و ندایی كه به قاتلان خود داد، این بود كه برگردید، یعنی برای آنها هم خیرخواهی می كرد.

مبلغی گفت: تروریستها نه تنها برای انسان ها خیرخواهی ندارند بلكه انسان های بیگناه كوچه و بازار را می كشند، لحن امام حسین(ع) برای دشمنان خود سرشار از نگاه خیرخواهانه بود و با لحن ملاطفت و پرعطوفتی می گوید، برگردید.

وی یادآورشد: باید ارزش های عاشورا را در خود ایجاد كنیم، باید سلوك، رفتار و حركات ما كاملا اخلاقی باشد تا امام حسینی باشیم، با دشمن هم باید اخلاقی رفتار كنیم.

مبلغی گفت: رفتارهای ما هدفمند باشد و رفتارهای هرج و مرجی و عزاداری های بی خاصیت به درد نمی خورد و در كنار عزاداری ها به عبادات، نماز و ارزش ها اهمیت دهیم.

مبلغی همچنین اظهار داشت: رفتارهایی از قبیل قمه زنی باعث می شود كه ملت های دیگر ما را به عنوان افراد جاهل تلقی كنند، این ظلم به شیعه و اهل بیت است.

وی ادامه داد: در عصر ارتباطات كه هیچ تحركی در هیچ جای جهان بدون بازتاب ها و انعكاس جهانی نیست باید همه چیز ما بویژه عزاداریهای ما روی حساب و برنامه باشد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینكه باید در فعالیت ها، عملكردها و عزاداری های خود از منبع نهضت حسینی الهام بگیریم، گفت: اگر فعالیتها را به اندازه دامنه امت گسترده نكنیم از فلسفه و اهداف قیام عاشورا بهره كامل نبرده ایم، مبادا فعالیت ها و عزاداری های ما به گونه ای باشد كه حضور شیعه را در فضای امت اسلام كم رنگ كند.

مبلغی با اشاره به این كه سید الشهدا(ع) از تفرقه بیزار بودند و اصولا آن حضرت برای رفع خطری كه امت را از هر جهت و از جمله تفرق تهدید می كرد، قیام كرد، گفت: اگر قیام امام حسین(ع) نبود امت اسلام تكه پاره می شد و جنگ ها تا اعماق لایه های اجتماعی امت اسلام نفوذ می كرد به گونه ای كه دیگر قابل علاج و معالجه نبود. ك/3

7401 / 553/