۱۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۴:۳۷
کد خبر: 81371797
T T
۰ نفر
تشرف پنج هزار هیات مذهبی در ماه محرم به حرم امام رضا(ع)

مشهد - ایرنا - معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوی پیش بینی كرد از ابتدای دهه ماه محرم تا شام غریبان امام حسین(ع) پنج هزار هیات مذهبی به حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد مشرف شوند.

'محمود ممتاز' روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: به همه هیاتهایی كه طی دهه نخست ماه محرم به حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) مشرف می شوند غذای متبرك داده می شود.

وی گفت: همچنین در آغاز دهه نخست ماه محرم حدود 500 هیات مذهبی از سراسر كشور طی مراسمی با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی پرچمهای مزین به نام امام رضا(ع) را دریافت كردند.

معاون آستان قدس رضوی افزود: دو هزار و 612 هیات مذهبی از سراسر كشور نیز در نوبت دریافت پرچم حضرت رضا(ع) هستند كه تا ابتدای دهه آخر صفر پرچم های خود را دریافت می كنند.

وی ادامه داد: هرچند تشرف زائران پیاده به حرم مطهر، به دهه آخر صفر مربوط می شود اما از زائران پیاده ای كه در دهه نخست ماه محرم به حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف شوند نیز با غذای متبرك پذیرایی می شود.

ممتاز 'تعویض پرچم گنبد حرم مطهر، اجرای مراسم سنتی صلاه، برگزاری مراسم آغاز عزاداری هیاتهای مذهبی مشهد در شب اول ماه محرم و مراسم شیرخوارگان حسینی' را از ویژه برنامه هایی برشمرد كه از ابتدای دهه نخست ماه محرم تاكنون در بارگاه منور حضرت رضا(ع) برگزار شده است.

وی گفت: مراسم خطبه خوانی شب شهادت امام حسین(ع) بعد از نماز مغرب و عشا در نهم محرم الحرام، مراسم شام غریبان شهادت امام حسین(ع) با حضور خدمتگزاران حرم از سازمان مركزی آستان قدس تا صحن جمهوری اسلامی و بزرگداشت شهدای عاشورای حرم رضوی در رواق دارالهدایه در دهم محرم از دیگر برنامه هایی كه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار می شود.

معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوی همچنین با اشاره به محدودیتهای حركت هیاتهای مذهبی در روزهای تاسوعا و عاشورا در محدوده حرم مطهر اظهارداشت: مسیرهای بست طوسی ویژه تشرف هیاتها و بست شیخ حرعاملی ویژه خروج هیاتهای مذهبی در این روزها می باشد.

وی در ادامه با پیش بینی تشرف 10 میلیون زائر در روزهای تاسوعا و عاشورا به حرم مطهر اظهارداشت: در این ایام 200 هزار نفرساعت كار توسط 30 هزار نفر از كاركنان، خدمه و خدمتگزاران در 250 هزار مترمربع صحن، 60 هزار مترمربع رواق و یك میلیون مترمربع زیربنا انجام می شود.



* برگزاری 64 موقوفه عزاداری ویژه دهه آخر صفر در حرم رضوی

معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: 64 موقوفه ویژه عزاداری دهه آخر صفر در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می شود كه از این تعداد درآمد 16 موقوفه به برگزاری تعزیه سیدالشهدا(ع) اختصاص دارد.

ممتاز افزود: برگزاری مراسم عزاداری دهه آخر صفر در موقوفات ملك التجار، مهدی قلی خان قرائی و مرحوم غراب برگزار می شود.

وی گفت: طی 10 شب از 18 تا 27 صفر بیش از شش هزار از هیاتهای مذهبی از سراسر كشور به حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف می شوند.

او افزود: از 24 هیات مذهبی نمونه، برتر و برگزیده تاسوعا، عاشورا، اربعین، 28 صفر و 29 صفر پارسال و نیز هیاتهای شهرستانی كه در طول ماه صفر از دفتر هیاتها كارت عزاداری دریافت می كنند در قالب موقوفه مهدی قلی خان قرایی پذیرائی شده و هدایایی به آنان اعطا می شود.

معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: اول دی ماه امسال در قالب موقوفه مرحوم غراب در شب شهادت حضرت رضا(ع) 10 هزار نفر از زائران و خدمتگزاران در محل میهمانسرای حضرت دعوت و پذیرایی می شوند.

7489/660