سهم پنج میلیارد دلاری ایران از بازار 2 هزار میلیارد دلاری تجارت محصولات حلال

تهران - ایرنا - دبیركل موسسه حلال جهانی حجم گردش نقدینگی این نوع غذا را در بازار كشورهای مسلمان 2 هزار میلیارد دلار ذكر كرد و گفت: سهم ایران از این بازار تنها پنج تا شش میلیارد دلار است و هنوز نتوانسته سهم خود را در این حوزه افزایش دهد.

عبدالحسین فخاری روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، بر لزوم افزایش سهم ایران از تجارت محصولات حلال تاكید كرد و افزود: در حالی كه ایران ظرفیت ویژه‌ای برای تولید غذای حلال در میان همه كشورهای دنیا دارد، اما مالزی با 47 درصد جمعیت غیر مسلمان و اینكه كارخانه ‌های صنایع غذایی آن نیز بیشتر در اختیار غیرمسلمانان است، بیشترین سهم را در این بازار دارد.

ایران تنها كشوری است كه 99 درصد جمعیت آن را مسلمانان تشكیل می دهند و 100 درصد غذای تولید شده در آن غذای حلال است.

وی خاطرنشان كرد: اگر ایران بتواند فقط 10 درصد از گردش غذایی بازار حلال را از آن خود كند، حدود 200 میلیارد دلار درآمد كسب خواهد كرد، ضمن آنكه اشتغال و رونق اقتصادی پررنگی برای كشور به ارمغان می آورد.

فخاری تولید غذای حلال را یكی از مزیت‌های اقتصادی كشور دانست و افزود: در اقتصاد كشور باید این مزیت به ‌عنوان یكی از شاخص‌ های صادراتی مورد توجه قرار گیرد.

دبیركل موسسه حلال جهانی با اشاره به دلایل عدم موفقیت حضور ایران در بازار تجاری محصولات حلال، گفت: یكی از دلایلی كه ایران هنوز نتوانسته در بازار غذای حلال حضور پررنگی داشته باشد، عدم پرداخت‌های مشوق‌های صادراتی است.

وی افزود: گاهی با افزایش پنج تا 10 سنتی صنایع غذایی، صادركنندگان ناگزیر هستند بازار را به كشور رقیب واگذار كنند چرا كه مشوق‌ های صادراتی ایران كه باید مانند كشورهای همسایه بلافاصله پس از صادرات به فعال اقتصادی پرداخت شود، گاهی با هفت تا هشت سال تأخیر پرداخت و گاهی پرداخت‌های آن نیز به كلی لغو می‌شود.

فخاری درباره استاندارد جهانی حلال نیز اظهار داشت: ضابطه مندی در تایید محصولات با عنوان حلال منوط به استاندارد حلال در آن محصول و یا خدمت است.

وی اضافه كرد: استاندارد غذای حلال سازمان همكاری های اسلامی، در اكتبر 2010 به امضای وزرای عضو سازمان رسید و اكنون این استاندارد ملاك ارزیابی محصولات حلال است.

به گفته وی، اجرای این وظیفه در استقرار استاندارد جهانی حلال از افتخارات موسسه حلال جهانی است و خوشبختانه در ایجاد نمایندگی در بیست كشور توفیق حاصل شده و این مسیر ادامه دارد.

فخاری درباره بحث گردشگری حلال نیز گفت: از فعالیت های جدید موسسه حلال جهانی خدمات گردشگری حلال است. خدمات گردشگری حلال به گردشگران مسلمان تضمین یك اقامت آسوده و مطمئن را در مدت سفرشان براساس معیارهای اعتقادی ارایه می كند.

دبیركل موسسه حلال جهانی افزود: هتل ها و اقامتگاه ها، رستوران ها و فست فودها، ارایه خدمات برای مراسم عبادی و راهنمایان خاص از جمله سرویس های گردشگری حلال برای گردشگران است. بنابراین بنگاه های اقتصادی برای جلب گردشگران باید مركز خود را به نشان حلال، مجهز كنند.

وی همچنین با بیان اینكه در سال های اخیر بحث حلال از غذا فراتر رفته و به موضوع دارو نیز رسیده است، گفت: هم اكنون دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی وارد چرخه اقتصاد حلال شده و توجه اقتصاددانان را به خود جلب كرده به گونه ای كه كشورها سعی دارند از این بازار سهمی را به خود اختصاص دهند.

دبیركل موسسه حلال جهانی به روز جهانی حلال اشاره كرد و اظهار داشت: با توجه به نزول آیه قرآن در رابطه با غذای حلال در روز 17 ماه مبارك رمضان، این روز به نام روز جهانی حلال نام گرفته است.

فخاری افزود: براین اساس قرار است هر ساله طی مراسمی تكریم و بزرگداشت این روز با تقدیر از برگزیدگان صنعت حلال گرامی داشته شود. به همت موسسه حلال جهانی برای نخسین بار گرامیداشت این روز در ایران در 24 تیرماه سال جاری طی مراسمی در برج میلاد تهران برگزار شد.

اقتصام(4) 1574**1558
۰ نفر