۱۱ آذر ۱۳۹۳، ۲۲:۵۰
کد خبر: 81411294
T T
۰ نفر
معاون وزيرجهاد كشاورزي:با جديت تمام مسايل كشاورزي آبادان و خرمشهر بر طرف شود

آبادان - ايرنا -معاون باغباني وزيرجهاد كشاورزي گفت:با جديت تمام بايد مسايل پيش روي كشاورزي شهرستانهاي آبادان و خرمشهر برطرف شود.

به گزارش ايرنا ، 'محمدعلي طهماسبي ' سه شنبه در نشست بررسي مشكلات توسعه نخيلات شهرهاي آبادان و خرمشهر در سرسراي اجتماعات فرمانداري ويژه آبادان افزود:سختي كار در شهرهاي آبادان و خرمشهر به مراتب نسبت به ساير شهرهاي كشور بيشتر است كه مشكلات بخش كشاورزي آن بايد به صورت فني و جامع بررسي شود.

وي گفت:وجود گراز هاي وحشي در منطقه تهديد جدي بخش كشاورزي منطقه تبديل شده است كه بايد براي رفع ان مشكل چاره اساسي شود.

رييس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي هم در اين نشست گفت:سيستم آبياري نخيلات منطقه و تمام معادلات كشاورزي در شهرهاي آبادان و خرمشهر به هم خورده است.

'اسكندر زند' افزود:وجود آب شور، مشكلات بهره برداران بخش كشاورزي منطقه را پيچيده كرده است.

وي اظهار داشت: با تمام توان در مجموعه تحقيقات ، آموزش و تريج كشاورزي وزارت جهاد كشاورزي مشكلات كشاورزي و نخلداري منطقه را دنبال مي كنيم.

مديرعامل مؤسسه جهاد نصر نيز در اين نشست افزود:دولت تدبير و اميد براي اجرايي شدن طرح 550 هزار هكتاري استان خوزستان مصمم است.

' يدالله شمايلي' گفت:شوراي راهبري در خصوص ستاد نخيلات شهرهاي آبادان و خرمشهر به صورت ملي برگزار مي كنيم.

وي اظهار داشت: به لحاظ اهميت و شرايط خاصي مشكلات كشاورزي و باغداري شهرهاي آبادان و خرمشهر نشست ها با رياست وزير جهاد كشاورزي برگزار مي شود.

وي گفت: موسسه جهاد نصر پروژه اي به ميزان 24 هزار هكتار زمين براي اجرايي شدن آن به مناقصه برده است كه شركت نصر كرمانشاه از شركت هاي بسيار خوب و با مشاور محلي سازه پردازان ا در اين مناقصه نتخاب شده است.

شمايلي گفت: يكهزار و 200 هكتار به عنوان باغات الگويي در نظر گرفته شده است و موسسه جهاد نصر براي اجرايي كردن پروژه هيچ گونه مشكل اعتباري ندارد.

وي گفت:فراخوان دو هزار هكتار زمين در جزيره مينو و دو هزار و 500 هكتار در شلمچه در دستور قرار گرفته است.

قائم مقام سازمان شيلات ايران نيز گفت:سازمان شيلات ايران برنامه توسعه اي خود در شهرهاي آبادان و خرمشهر در بخش پرورش ميگو و ماهي دارد.

'سيف الله حقيقي' افرود: آبادان پتانسيل هاي خوبي براي پرورش ماهي در قفس در دريا دارد.

وي اظهار داشت:يكي از اهداف جهاد كشاورزي توسعه ماهي در قفس در دريا و با تحقيقات صورت گرفته حداقل يك ميليون تن ظرفيت وجود دارد.

وي گفت: گام هاي موثري جهت توسعه طرح پرورش ماهي در قفس در استان خوزستان برداشته شده است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان نيز به سابقه درخشان توليدات كشاورزي و باغي آبادان و خرمشهر در دوران پيش از جنگ تحميلي اشاره كرد و گفت:جنگ تحميلي باعث ازبين رفتن تعداد زيادي از نخلستانهاي منطقه گرديد.

'كيخسرو چنگلوايي' افزود: جنگ تحميلي باعث مهاجرت نخلداران و كشاورزان منطقه شد.

وي از عدم تكميل طرح آبياري و زهكشي نخلستانهاي اروندكنار اشاره كرد و اظهار داشت: بخاطر نبود اعتبارات كافي اين طرح هنوز به طور كامل تكميل و به بهره برداري نرسيده و تحهيز و نوسازي انجام نشده است.

معاون استاندار و فرماندار ويژه آبادان به نقشه راه دولت تدبير و اميد در آبادان اشاره كرد و گفت:حركت خوبي در شهرستان صورت گرفته و چهار راهبرد با محوريت اتمام طرح آبرساني ، نخيلات و باغباني ، كشت و برداشت و صيد و صيادي است.

'عزيزاله شهبازي ' افزود:طراحي بزرگترين مزرعه كشت ميگو خاورميانه و احياي سايت پرورش ميگوي چوئبده است.

وي اظهار داشت:يكهزار و 200 هكتار زمين زير كشت ميگو كه 350 تا 400 تن ميگو برداشت شود.

وي گفت: در بحث تجارت و بازرگاني كه از ظرفيت سازمان منطقه آزاد اروند استفاده مي شود و كلنگ زني بازارچه مرزي در اروندكنار و احداث آن در برنامه توسعه شهرستان قرار گرفته است.

شهبازي افزود: به دنبال ايجاد فرصت اشتغالزايي و به سمت اجرايي شدن نقشه راه در منطقه هستيم.

وي گفت: سازمان آب و برق خوزستان و جهاد كشاورزي همراهي كنند و به تجهيز و نوسازي و ساير مشكلات در كانال هاي فرعي طرح زهكشي و آبياري را مرتفع كنند.

وي گفت:زمين هاي كشاورزي رها شده و بي مالك بايد تعيين تكليف شوند و كانال آبياري ايستگاه پمپاژ طره بخاخ بتني شود.

وي خواستار تعيين تكليف و حل مشكل 65 هزار هكتار زمين كشاورزي كه به مالكيت راه و مسكن شهرسازي در آمده ،شد.

وي از معاونين وزير جهاد كشاورزي و قائم مقام شيلات ايران و ساير مسوولين حوزه جهاد كشاورزي و وزارت نيرو خواست توجه ويژه به مشكلات پيشروي كشاورزي و باغباني و صيد و صيادي منطقه بكنند.

7103/551