۲۱ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۱
کد خبر: 81423742
T T
۰ نفر
نجات رباط تاريخي مهر داورزن نيازمند تغيير كاربري آن است

سبزوار - ايرنا - كاروانسراي تاريخي مهر واقع در ورودي غربي خراسان رضوي و فاصله 287 كيلومتري مشهد، به منظور احياء و ممانعت از تخريب فرسايشي نيازمند تغيير كاربري است.

اين كاروانسرا كه با شماره ‎3/1660 در فهرست آثار ملي ثبت شده با استفاده از آجر، ملات گل و گچ با تزيينات آجري نيم دايره، طاقها و قوسهاي جناقي و هلالي و برخوردار از شاه نشين، هشتي، حياط مركزي و اصطبلهاي شرقي و غربي در دوره قاجار بر سر راه كاروانهاي عازم مشهدالرضا ساخته شد.

رباط تاريخي مهر در حاشيه روستايي به همين نام در شهرستان داورزن از بهترين و زيباترين كاروانسراهاي بين راهي در مسير شاهرود - سبزوار - مشهد محسوب مي‌ شود كه با شهر سبزوار 50 كيلومتر فاصله دارد.

برخي از مسوولان و كارشناسان مي گويند اين كاروانسراي واقع در مسير اصلي زميني تهران - مشهد كه روزگاري استراحتگاه كاروانيان جاده ابريشم بوده هم اينك از نظر بنا و موقعيت قابليت تغيير كاربري به 'مجتمع رفاهي و خدماتي بين راهي' را دارد.

عضو شوراي اسلامي خراسان رضوي در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: سالانه ميليونها مسافر و زائر حرم نوراني حضرت ثامن الحجج(ع) از كنار اين كاروانسرا عبور مي كنند.

'علي قاسمي كيا' افزود: به همين خاطر اين بنا محل مناسبي براي ايجاد مجتمع خدماتي و رفاهي به منظور ارائه خدمات به مسافران و زائران است زيرا هم اينك در طول جاده جنوبي سبزوار - شاهرود در حالي كه كاروانسراي تاريخي در حال تخريب است كمتر مكان مناسبي براي استراحت رانندگان ديده مي شود.

رييس جمعيت هلال احمر سبزوار هم مي گويد جاده سبزوار- شاهرود در مسير اصلي زميني تهران - مشهد يكي از جاده هايي است كه بيشترين سانحه واژگوني خودروها بخاطر طولاني بودن مسير و خواب آلودگي رانندگان در آن رخ مي دهد.

'رضا شهرآبادي' افزود: بر اين اساس ايجاد مجتمع خدماتي و رفاهي در جاده جنوبي سبزوار - شاهرود به منظور استراحت رانندگان و مسافران بسيار ضروري است.

يك كارشناس تاريخ نيز مي گويد: كاروانسرا تاريخي مهر بخاطر موقعيتش قابليت تبديل به يك مكان گردشگري و نيز محلي براي پذيرايي سنتي و اقامت را دارد تا از انزوا درآمده و از خطر تخريب فرسايشي برهد.

'حميد دلاوري هروي' به خبرنگار ايرنا گفت: در اين چارچوب مردم و مسوولان بايد دست به دست هم دهند و از تخريب اين بناي ارزشمند و هويتبخش تاريخي جلوگيري كنند.

سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سبزوار هم به خبرنگار ايرنا گفت :براي تغيير كاربري برخي از بناهاي تاريخي به ويژه كاروانسراي تاريخي روستاي مهر اقداماتي انجام شده است.

'حسنعلي حبيب پور' افزود: اين كاروانسرا از نظر موقعيت در حاشيه جاده تهران - مشهد واقع شده و يكي از بناهاي تاريخي شاخص در غرب خراسان رضوي است.

وي در خصوص واگذاري و تغيير كاربري اين بنا به بخش خصوصي گفت: مزايده واگذاري كاروانسراي مهر در قالب تشريفات قانوني به منظور سرمايه گذاري و واگذاري حق بهره برداري، توسط صندوق احياء در حال اقدام است.

7499/660