۲۲ آذر ۱۳۹۳، ۸:۱۸
کد خبر: 81424293
T T
۰ نفر
تولید روكش های نانو و آنتی باكتریال در صنعت سنگ و چوب

تهران- ایرنا- محققان یك شركت دانش بنیان موفق به ساخت روكش های نانو وآنتی باكتریالی شدند كه درصنعت سنگ، كاشی ،سرامیك ، چوب وصنایعی كه نیاز به روكش دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

محمد علی كوچك زاده ،از محققان شركت دانش بنیان تولید كننده این محصول درخصوص طراحی و ساخت این محصول فناورانه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روكش های نانو و آنتی باكتریالی شامل یك كاغذ دكور است كه بر روی سنگ طرح می دهد ونیز یك لایه لاكی كه بر روی مواد قرار گرفته و آنتی باكتریال است.

وی بیان كرد: با استفاده از این فناوری هر طرحی كه بخواهیم با هر برجستگی مثل برجستگی گل، پارچه، تنه درخت و چرم می توان برروی هر سطحی بیندازیم.

كوچك زاده اظهاركرد: با استفاده از این روكش نانویی، سنگ هایی كه در كشور امكان تولید و استخراج آن نیست و تنها آنها به دلیل خورد شدن در زمان برش تنها در سایز های كوچ در بازار وجود دارند استحكام داده می شود .

وی یادآور شد : ما با استفاده از این فناوری به این سنگ ها جوری استحكام داده ایم كه حین برش، بتوانند در سایزهای بزرگ این سنگ ها رو استخراج كنند و به عبارتی احیاء معدن های داخل كشور است.

این محقق افزود: سنگ های رسوبی ( سنگ هایی كه استحكام بالایی ندارد در استخراج ) بسیار زیاد است اما سنگ های مرمری ، گرانیت امثال آن ها ، نیز استحكام ندارند وبا استفاده از این فناری استحكام آن ها را نیز بالا برده ایم، و آن ها را روكش كرده ایم .

وی گفت: با استفاده از این فناوری می توانیم علاوه بر افزایش استحكام سنگ ها ، طرح روی سنگ را نیز با استفاده از این روكش تغییر دهیم یعنی اینكه بدنه اصلی سنگ چیز دیگری باشد اما سطح رویی سنگ نمایی از سنگ دیگر باشد.

كوچك زاده با اشاره به اینكه مواد را روی سطح جوری قرار می دهیم كه شفاف و براق است و درخشندگی و زیبایی به سنگ می دهد افزود: حتی می توان این مواد را روی كاشی و سرامیك نیز استفاده كرد.

وی گفت: با افراد بسیار در این صنعت كار كرده ایم و از تجربیات آنها بهره مند شده ایم تا توانستیم به این محصول دست یابیم،این محصول نمونه خارجی بسیار دارد اما مزیت این روكش این است كه استحكام آن بسیار بالا است ودر عین اینكه مثل شیشه براق است نرم هم می باشد.

وی ادامه داد: این نرم بودن می تواند مثل قاب ژله ای عمل كند و اگر ضربه بخورد به سطح سنگ و كاشی می تواند ضربه را جذب كند و نیرو را آزاد كند ، این جذب و آزادی نیرو باعث می شود تردی محصول كم شود و كسی تا به حال وارد این بخش از این صنعت نشده است.

وی یادآورشد : مزیت دیگر این فناوری همانطور كه پیش از این نیز گفتم قابلیت دكور انداختن بر روی سطح سنگ وجود نداشت ، اما می توانیم با این محصول یك سنگ معمولی را به یك سنگ مرمری فوق العاده گران قیمت تبدیل كنیم ، به لحاظ مغزی یك سنگ معمولی است اما به لحاظ شكل ظاهر سنگ گران قیمتی است.

این محصول درنخستین نمایشگاه دستاوردها وظرفیت های معاونت علمی وفناوری در دانشگاه ها كه در دانشگاه امیركبیر در روزهای 10تا 12 آذرماه برگزارشد در معرض دید بازدید كنندگان قرار گرفت.

علمی (5) ** 9340**1599
۰ نفر