۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۸:۰۹
کد خبر: 81427690
T T
۰ نفر
رییس پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی:ظرفیت كشور در دریا مغفول مانده است

آبادان-ایرنا-رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی كشور گفت:ظرفیت های كشور در بخش دریایی به ویژه اقتصاد دریا مغفول مانده است.

'وحید چگینی' سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در آبادان، با بیان ظرفیت های كشور در اقتصاد دریا، گفت:بالفعل شدن این ظرفیت ها، اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق می كند.

وی با بیان اهمیت بهره گیری از دریا و اقیانوس در بخش های علمی، انتظامی و امنیتی، حقوقی، اقتصادی و گردشگری، اضافه كرد:اقیانوس شناسی و استفاده از علوم، مهندسی و فناوری دریا، پیش بینی هواشناسی در بعد فرامنطقه ای و علوم فضایی، و سنجش از راه دور از موضوع هایی است كه می توان از آن استفاده كرد.

چگینی با بیان سرمایه گذاری كشورهای پیشرفته در علوم دریایی و اقیانوسی، افزود:دسترسی به آب های آزاد و تثبیت موقعیت ژئوپولتیك، توسعه صادرات و واردات كالا، و رونق گردشگری دریایی از ظرفیت های مغفول كشور در دریا و اقیانوس است.

رییس پژوهشگاه علوم اقیانوس و علوم جوی كشور گفت:بر اساس آمار، تنها 1.2 درصد تولید ناخالص ملی ایران از اقتصاد دریا تامین می شود در صورتی كه می توان از این فرصت برای رونق كشور استفاده بیشتری برد.

وی با بیان تاكیدهای رهبر معظم انقلاب در خصوص بهره گیری از آب های آزاد در تحقق نیازهای اقتصادی كشور، ادامه داد:نسبت دانشجویان رشته های علوم دریایی كشور به كل دانشجویان، در سال های گذشته تنها حدود نیم درصد بوده است.

چگینی با تاكید بر لزوم توسعه روابط بین المللی ایران با اتحادیه های جهانی علوم دریایی، افزود:كمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی، كمیته بین المللی تبادل داده ها و اطلاعات اقیانوسی، دفتر منطقه ای موسسه بین المللی اقیانوسی در حوضه خلیج فارس ، و سامانه جهانی دیده بانی اقیانوسی در مناطق اقیانوس هند از این مجامع جهانی است.

وی با بیان اقدامات پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی كشور در گنجاندن مباحث دریا در كتاب های درسی دانش آموزان، گفت:نگارش سند جامع كشور در موضوع دریا در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده و بحث هایی نیز با دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص سیاست گذاری كلان نظام در این موضوع صورت پذیرفته است.

این پژوهشگر برتر كشور ابراز امیدواری كرد با تغییر نگاه سیاستگذاران و مسوولان اجرایی، بهره گیری از ظرفیت های دریا برای تحقق اهداف كلان نظام محقق شود.

547/640