۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۸:۵۹
کد خبر: 81427768
T T
۰ نفر

كندلوس ميراثي به قدمت 40قرن

۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۸:۵۹
کد خبر: 81427768
كندلوس ميراثي به قدمت 40قرن

پايگاه خبري حرف آنلاين در جديدترين مطلب تحليلي خود با انتخاب موضوع 'كندلوس ميراثي به قدمت 40قرن' به ويژگي اين روستاي تاريخي غرب مازندران پرداخت.

اين پايگاه خبري نوشت : روستايي كه عده اي مي گويند گذرگاه رستم دستان شاهنامه فردوسي بوده است. در خانه ها حتي در 9 ماه از سال كه خالي ازسكنه است باز است،زيرا كه دزد در اين روستا جايي ندارد.

مردم اين روستا در مهمان نوازي شهره اند و جمعيت روستا در ماه هاي گرم سال بيشتر از ماه‌هاي سرد سال است.فرهنگسرا و موزه مردم شناسي اين روستا شناسنامه اي به قدمت تاريخ اين ديار دارد.روستاي زيباي كندلوس با آب و هواي ييلاقي در دامنه سرسبز و خرم رشته كوه هاي البرز درمنطقه كجور در75كيلومتري جنوب شرقي نوشهر مازندران واقع شده است. كندلوس شاهد تمدن هاي گوناگوني در ادوار مختلف تاريخ بوده و نشانه هايي از تمدن قبل از ميلاد، تمدن ايران قبل از اسلام و تمدن ايران بعد از اسلام را در خود دارد. اين منطقه شامل چهار دهكده به نامهاي پيده، گيل كلا، ميركلا و كندلوس است. دهكده كندلوس كه يكي از قديمي ترين مجتمع هاي انساني منطقه به شمار مي رود در دامنه هاي سلسله جبال البرز منتهي به دره زانوس واقع است.

خانه هاي قديمي با نمايي از چوب، سقف هاي چوبي، پنجره هاي كوچك زيبا، ديوارهاي كاه گلي و كوچه هاي سنگ فرش شده، چشمه هاي آب معدني و نهرهاي جاري نماي روستاي كندلوس را مي سازند.كار و پيشه اهالي اين دهكده از قديم الايام تهيه و توليد چوب و ذغال در زمستان و كشاورزي در تابستان بوده است و اكنون به دليل قانون مراقبت از جنگل، اهالي علاوه بر كشاورزي به خياطي و نجاري روي آورده اند. از صنايع دستي اين دهكده مي توان به بافتن جاجيم، ايزار (پارچه پشمي چارخانه دستباف) بافتن جوراب، دستكش و بلوز پشمي گلدار و نمدمالي اشاره كرد.

علاوه بر ني (ني هفت بند) كه متداول ترين آلت موسيقي كندلوس است دهل و سرنا نيز از سابقه و شهرت بسزايي در اين منطقه برخوردار است سرنا در محل به پسپسي معروف است كه از چوب شمشاد تراشيده مي شود. اهالي كندلوس مردماني مهربان و ميهمان نوازند هرگز محبتي را بي پاسخ نمي گذارند.

ازجمله فعاليت هايي كه به كندلوس در كنار زيبايي هاي طبيعي جلوه اي خاص بخشيده و موجب شده است كه اين دهكده از شهرت بسزايي برخوردار شود برپايي دو موزه مردم شناسي و موزه گياهان دارويي است. موزه مردم شناسي اين روستا داراي آثار ارزشمندي است كه آن را از ساير موزه هاي كشور مسثتني مي سازد. اين مجموعه براي زنده نگاه داشتن فرهنگ، هنر و سنت هاي زيباي مردم كجور تاسيس شده است.

اين موزه در دامنه تپه اي در دهكده كندلوس قرار دارد اشيا و آثار متعلق به مردمان اين منطقه ازجمله ظروف، كتب خطي، صنايع دستي و… نگهداري مي شود. اين مجموعه موزه مردم‌شناسي و باستان‌شناسي است كه در يك بناي زيبا با الهام از داستان‌هاي شاهنامه ساخته شده است. در موزه مردم شناسي كندلوس، اشياي ارزشمندي از دوران‌هاي مختلف تاريخي و از آداب و رسوم منطقه به نمايش گذاشته شده است. اين موزه در سال 90 بالغ بر 60000 گردشگر ايراني و خارجي را ميزباني كرده است و همچنين موجب شهرت و معروف شدن كندلوس در سطح كشور و در سطح بين المللي گرديده است

بدون شك اين روستا از زيباترين مناطقي است كه تا به حال و در همه عمرتان ديده ايد. روستاي 4 هزار ساله اي كه همه زيبايي هايش را جايي ميان دره هاي البرز مركزي در جنوب درياي خزر و ميان كوه ها پنهان كرده است و خودش را تنها به كساني نشان مي دهد كه به سراغش مي روند.ك/1

621/608