۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۵۴
کد خبر: 81430023
T T
۰ نفر
تجاري سازي پژوهش انگيزه محققان را افزايش مي دهد

تبريز - ايرنا - فرماندار بناب با اشاره به جايگاه ارزشمند پژوهش در جامعه ، بر ضرورت تجاري سازي نتايج تحقيق و پژوهش به منظور افزايش انگيزه محققان تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، ولي الله فرج الهي روز چهارشنبه در آيين تجليل از پژوهشگران برتر شهرستان بناب با تاكيد بر لزوم وارد شدن يافته هاي پژوهشي و تحقيقاتي به مرحله تجاري سازي و تبديل علم به ثروت گفت: بايد با فراهم نمودن بازار مصرف و توليد اختراعات و پژوهش ها، ميزان انگيزه پژوهشگران و محققان را افزايش دهيم.

وي افزود: در دانشگاه ها و مراكز آموزشي و پژوهشي بناب حركت خوبي در زمينه پژوهش و تحقيق شروع شده كه ما از آنها به شدت حمايت مي كنيم.

فرماندار بناب لازمه رسيدن به توسعه پايدار را خارج شدن از اقتصاد سنتي و حركت به سوي اقتصاد دانش بنيان دانست و گفت: اگر خواستار نتيجه گيري مفيد از پژوهش و تحقيقات هستيم بايد به موضوع اقتصاد دانش بنيان توجه جدي بكنيم.

فرج الهي با بيان اينكه علم هميشه در حال تحول و پيشرفت است، يادآوري كرد: متاسفانه در زمينه سرعت حركت به سوي تحقيقات مشكل وجود دارد كه مسوولان كشور بايد به آن توجه كنند.

وي همچنين با اشاره به اين مطلب كه در كشورمان فقط 10 درصد بودجه سالانه به موضوع تحقيق و پژوهش اختصاص مي يابد گفت: اين رقم با رقم مشابه خود در كشورهاي غربي و اروپايي 30 درصد فاصله دارد كه قابل توجه است.

فرماندار بناب اظهار كرد: برنامه ريزان و تصميم گيران كشور بايد مقوله تحقيق و پژوهش را از بخش دولتي جدا كرده و بخش خصوصي را وارد عرصه كنند و دولت فقط با ديدگاه نظارتي و حاكميتي عمل كند.

فرج الهي از تحقيق و پژوهش به عنوان موتور محركه توسعه علم نام برد كه خطا را كاهش و بهره وري را افزايش مي دهد.

وي مديران و مسوولان دستگاه ها و مراكز مختلف شهرستان را مكلف كرد با تعيين حداقل يك نفر به عنوان مسوول پژوهش در آن سازمان، نتجيه اقدامات، فعاليت ها و حمايت هاي عملي خود را از محققان و پژوهشگران جهت ارزيابي و بررسي در جلسات پايان سال به فرماندار ارسال كنند.

فرج الهي خاطر نشان كرد: براي تجاري سازي علم و فن آوري در بناب برنامه هايي داريم كه دست پژوهشگران و محققان را به دست بخش صنعت و بخش خصوصي بدهيم و زمينه تبديل علم به ثروت را فراهم كنيم.

فرماندار بناب با اشاره به كسب رتبه نخست جشنواره اختراعات و ابتكارات استان توسط شهرستان بناب گفت: اين موفقيت نشان دهنده وجود استعداد و ظرفيت بالاي شهرستان در تمامي بخش ها بوده و جرقه اميدي براي حمايت از فعالان اين بخش شد.

در پايان اين مراسم از پژوهشگران و محققان برتر شهرستان بناب و غرفه هاي برتر نخستين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي اين شهرستان تجليل شد.

7230/7240/245