۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۱۷
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84963825
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پژوهش‌ها باید به حل مشکلات و رفع نیازهای جامعه بیانجامد

رشت - ایرنا - معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری گیلان با اشاره به اهمیت پژوهش و جایگاه آن در جامعه گفت: پژوهش های محققان باید به حل مشکلات و رفع نیازها و چالش های جامعه معطوف باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر مرتضی رضایی صوفی روز چهارشنبه در همایش تجلیل از پژوهشگران، محققان، فناوران و شرکت های دانش بنیان شهرستان رشت در تالار مرکزی عنوان کرد: اقدامات پژوهشی باید کاربردی و تقاضا محور باشد لذا ضروریست محققان به این مهم توجه جدی داشته باشند.

وی افزود: هر چند معتقدیم که سرعت رشد تولیدات و فعالیت‌های پژوهشی عالی بوده و این پیشرفت نیز در حوزه نشریات بین المللی مشهود است اما نباید تنها به آمار افزایش شمار مقالات و پژوهش های علمی اکتفا کرد بلکه باید به کاربردی شدن تحقیقات اهتمام شود به طوری که اقدامات پژوهشی گِره مشکلات را باز کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری گیلان با اشاره به پیشرفت های ایران اسلامی در عرصه های مختلف عنوان کرد: یکی از دلایل فشارهای دشمن به واسطه دستاوردهای بزرگی است که فرزندان این سرزمین یکی پس از دیگری به دست آورده و درخشیده‌اند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی مسیر تعالی را طی می کند و در این راه نیاز به تلاش مضاعف و همدلی دارد، اضافه کرد: همه باید برای رشد و پیشرفت روزافزون ایران اسلامی نقش آفرین باشیم که در این بین پژوهشگران و محققان نقش مهمی دارند.

پژوهش‌ها باید به حل مشکلات و رفع نیازهای جامعه بیانجامد

توسعه کشور بدون پژوهش با موفقیت چندانی روبرو نخواهد بود

فرماندار شهرستان رشت نیز در این همایش، پژوهش کوششی برای یافتن بهترین راهکارهای ممکن برای حل مشکلات جامعه است، اظهار داشت: توسعه علمی، فرهنگی و صنعتی هر کشور بدون پرداخت به امر پژوهش با موفقیت چندانی روبرو نخواهد بود.

حمیدرضا امام پناهی با بیان اینکه پژوهش موتور محرک توسعه پایدار در هر کشور است، اضافه کرد: اگر پژوهش انجام نشود دانش بشری افزایش شایسته در خور ندارد و دچار سکون می شود.

وی با بیان اینکه فعالیت های پژوهشی و دستاوردهای علمی و فناوری برای ادامه روند توسعه کشور باید برای مردم پربارتر شود، خاطر نشان کرد: پژوهشگران و کارآفرینان باید فعالیت های خود را بر اساس پاسخ به نیازهای آینده کشور برنامه ریزی و دنبال کنند.

فرماندار شهرستان با اشاره به اهمیت بومی سازی علم و فناوری و با بیان اینکه این مهم موجب می شود تا دستاوردهای پژوهشی و فناوری امیدآفرین باشد، افزود: پژوهش مطمئن ترین راه برای تولید ثروت، خودکفایی، رونق تولید و ضامن استقلال کشور است.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از دانش‌آفرینی در واقع سرمایه گذاری برای تولید ثروت و توسعه اقتصادی است، خاطر نشان کرد: رویکرد چهار دهه جمهوری اسلامی به تولید و بومی‌سازی علوم موجب شده تا ایران از یک کشور صرفا مصرف‌کننده در دوران گذشته به عرضه کننده پیشرفت‌های قابل تاثیر و تولید کننده محصولات گوناگون منطبق با استانداردهای بین‌المللی تبدیل شود.

امام پناهی عنوان کرد : باید دانشگاه‌ها با خودارزیابی راندمان عملکرد خود را در تولید علم، افزایش ثروت و رفع موانع حوزه‌های تولید و صنعت بهبود بخشند و اساتید دانشگاه و معلمان با تشویق روحیه پرسشگری دانشجویان و دانش‌آموزان جسارت نسل آینده برای ورود به میدان پژوهش و بیان ایده‌های نوآورانه را تقویت کنند.

در پایان این همایش که مزین به نام کارآفرین برتر عباس موسوی رهپیما به عنوان چهره برتر پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۱ رشت بود، ۹۰ نفر محققان و پژوهشگران و فن آوران شهرستان رشت تجلیل شدند. ضمن اینکه تندیس ارایه شده به این افراد به چهره موسوی رهپیما منقوش شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha