۶ دی ۱۳۹۳، ۹:۱۳
کد خبر: 81439172
T T
۰ نفر

سيگنال رزمايش براي مخاطبان خاص

۶ دی ۱۳۹۳، ۹:۱۳
کد خبر: 81439172
سيگنال رزمايش براي مخاطبان خاص

تهران- ايرنا- روزنامه «حمايت» در يادداشت روز امروز -شنبه- خود با عنوان «سيگنال رزمايش براي مخاطبان خاص» به قلم «محمد صادق كوشكي» نوشته است: پنجشنبه گذشته رزمايش محمد رسول الله در وسعتي به اندازه 2 ميليون و 200 هزار متر مربع به صورت مشترك با همكاري سپاه پاسداران، با محوريت نيروي دريايي ارتش و همكاري نيروهاي زميني، هوايي و قرارگاه پدافند هوايي ارتش آغاز شد. نزديك به 13 هزار نيروي نظامي در اين رزمايش شركت دارند و اولين بار است كه اين تعداد نيرو در تاريخ رزمايش هاي ايران، سازمان دهي شده اند. براي برگزاري چنين رزمايشي عظيم، فوائد مختلفي متصور است و مهمترين خروجي و محصول رزمايش، نمايش اقتدار كشور در چند بُعد است.

مرز شمالي اين رزمايش، سواحل جنوب شرقي و مرز جنوبي آن، حد مياني اقيانوس هند واقع در خليج عدن است. وقتي كشوري بزرگ مانند جمهوري اسلامي در اين سطح و با تكيه بر توانمندي هاي داخلي اقدام به برگزاري رزمايش مي كند، در واقع در حال نمايش قدرت به سه شكل است. اول، اقتدار خود را به عنوان قدرت نظامي منطقه اي همزمان با بازدارندگي به نمايش مي گذارد. قدرت نظامي ايران در اين مقطع، تنها يك قدرت ملّي نيست بلكه قدرتي فراملّي و منطقه اي است.

دوم، به رخ كشيدن توانمندي هاي فنّي و صنعتي در حوزه اقتصاد دفاع است. به عبارت ديگر، نمايش عظيم و موفقيت آميز فناوري هاي فوق پيشرفته مانند موشك هاي هدايت شونده و بالستيك كه كشورهايي معدودي از آن برخوردارند – آن هم در زمان اوج تحريم ها- اين پيام قاطع را به جهان مخابره مي كند كه نه تنها تحريم ها ما را ضعيف نكرده، بلكه باعث شده است از تمام ظرفيت هاي خود براي تحقق بخشيدن به آيه 60 سوره انفال، بهره بگيريم. (و تا مي ‏توانيد در برابر آنها نيرو و اسب‏هاي آماده و زين كرده، بسيج كنيد تا با آن، دشمن خدا و دشمن خودتان و ديگر دشمنان را كه آنها را نمي‏شناسيد و خدا مي‏شناسد، بترسانيد.) سوم، به نمايش گذاشتن قدرت مديريت راهبردي است. اكنون تمام قدرت هاي جهان اذعان دارند كه تحولات راهبردي منطقه با ابتكار عمل ايران در جريان است. نگاهي اجمالي به تحولات منطقه كافي است تا قدرت ايران در حوادث عراق، سوريه، فلسطين و بحرين بهتر درك شود.

مهمترين مخاطب چنين رزمايش هايي، قدرت هاي جهاني هستند. ثانيه به ثانيه اين رزمايش در حال رصد شدن و مانيتورينگ است. آنان با استفاده از همه ابزارهايي كه در اختيار دارند اعم از ماهواره ها، هواپيماهاي جاسوسي و شناسايي، توانمندي نيروها و قدرت سلاح هاي به كار گرفته شده را بررسي و آناليز مي كنند. حتي تصاويري كه توسط رسانه هاي داخلي منتشر مي شود، منبعي مطمئن جهت تحليل قدرت نظامي كشورمان است. انديشكده آمريكايي «امريكن اينتر پرايز» طي تحليلي در زمينه برگزاري رزما يش نظامي اخير ارتش و سپاه پاسداران نوشت: «(برگزاري) اين رزمايش حكايت از ارتقاء بنيه نظامي ايران بعد از تمديد مذاكرات هسته اي در تاريخ 24 نوامبر سال جاري دارد. ايران همچنين در تلاش جهت نشان دادن قابليت هاي دفاعي بهبود يافته خود در برابر حملات احتمالي آمريكا و اسرائيل عليه تاسيسات هسته اي خود مي باشد.»

اين رزمايش بيش از آنكه بخواهد براي مردم ايران و يا مردم منطقه پيام داشته باشد، پيامي هدفمند براي قدرت هاي فرامنطقه اي ارسال كرده است. دريافت شدن سيگنال ارسالي رزمايش محمد رسول الله براي مخاطبان خارجي و خاص آن، بلاشك قابل ترديد نيست. قدرت هاي فرا منطقه اي، بر اساس ارزيابي و نتيجه گيري كه كارشناسان نظامي و تيم هاي تحليلگر آنان از چنين رزمايشي به دست مي آورند، براي اقتدار جمهوري اسلامي ايران، وزني را مشخص مي كنند و آنگاه در عرصه هاي مختلف سياسي، اقتصادي و اجتماعي با در نظر گرفتن وزن تعيين شده، اقدام به تعامل با كشورمان مي نمايند.

به بيان ديگر، جمهوري اسلامي ايران با برگزاري چنين رزمايشي، در وزن كشي قدرت هاي جهاني شركت كرده، خروجي و تحليل برداشت شده از آن توسط دشمنان ما، جايگاه كشورمان را در عرصه قدرت جهاني به نمايش خواهد گذاشت. از سوي ديگر، اين رزمايش يقيناً باعث قوت قلب ملّت ما و دوستان ما نيز خواهد بود و دشمنان منطقه اي ما را نيز متوجه عمق توانمندي هاي دفاعي ما خواهد نمود. نكته اي كه در اين ميان مطرح است، اين است كه هر اتفاقي بايد در زمان خودش رخ دهد. تاكنون چنين رزمايشي با اين حجم از لحاظ تعداد نيروهاي شركت كننده و سلاح هاي پيشرفته استفاده شده در آن بي سابقه بوده است. در شرايط فعلي لازم است و بايد توانمندي هاي خود را به دشمنان جهاني خود نشان دهيم.

در مقطعي كه در بحث مذاكرات هسته اي، با دشمنان خود درگيريم، در زماني كه در حوادث عراق و سوريه با چالش هاي امنيتي رو به رو هستيم، در برهه اي كه در تعيين سرنوشت سياسي لبنان، به صورت مستشاري وارد نبرد شده ايم، در بحبوحه مباحث اقتصاد بين الملل به خصوص كاهش قيمت نفت، در تمام اين عرصه ها، اتفاقاً اكنون، زمان قدرت نمايي به توطئه گران است. اين رزمايش جداي از منافع سياسي، امنيتي و اقتصادي، براي صنايع نظامي و نيروهاي مسلح ما نيز داراي برون داد است. كيفيت سنجي سلاح هاي جديد و آموزش عملياتي نيروهاي تازه به كار گرفته شده از جمله آنهاست.

تئوري نظامي ايران همواره بر دفاع استوار بوده است اما نبايد فراموش كرد كه بزرگان ما از جمله مقام معظم رهبري بارها بر عزم جدي دشمنان براي حمله به كشورمان تصريح كرده اند. ايشان بارها فرموده اند اگر دشمن مي توانست به ما حمله كند، حتماً اينكار را انجام مي داد اما اين قدرت نيروهاي نظامي ماست كه مانع از تهاجم آنان گرديده است. اگر چه شيوه هاي تهاجمي دشمن تغيير كرده است اما، برگزاري رزمايش هاي نظامي گسترده همچنان عاملي بازدارنده و انعكاس دهنده ابعاد و اقسام مختلف توانايي هاي كشور است و نمي توان ساده لوحانه آن را عاملي براي تحريك دشمن دانست.

منبع: حمايت

اول**1368**
۰ نفر