۸ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۱۷
کد خبر: 81442484
T T
۰ نفر

اردبیل در محاصره وانت بارهای میوه و تره بار

۸ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۱۷
کد خبر: 81442484
اردبیل در محاصره وانت بارهای میوه و تره بار

نشریه اردبیل فردا در شماره جدید خود به موضوع عرضه گسترده میوه و تره بار توسط وانت بارها در سطح شهر اردبیل پرداخته است.

'رشد جمعیت، گستردگی حجم حمل و نقل در داخل و محورهای ورودی و خروجی شهر، فضای محدود شهر و دیگر مسائل و مشكلات موجود در این زمینه باعث بوجود آمدن ناهنجاری های متعدد با همه ابعاد نامناسب خود می گردد و نگرانی هایی چون آلودگی صوتی، ترافیك شهری و مسائل فرهنگی و اجتماعی كه ناشی از عدم ساماندهی مشاغل است را باعث می شود و هزینه های سنگین، بیماری های جسمی و روانی زیادی را برای شهروندان به همراه خواهد آورد.

ورودی های هر شهر نماد توسعه و زیبایی آن شهر به حساب می آیند. نكته ای كه امروز در ورودی یا خروجی شهر، خیابان یا میادین شهر اردبیل به عنوان مركز استان به چشم می خورد، بودن بیش از حد وانت بارهای دوره گرد و میوه فروش است كه به غیر از مخدوش كردن و نازیبا جلوه دادن شهر، تنها صنعت توسعه پایدار استان كه همان توسعه گردشگری است را به زیر سوال برده است.

'ساماندهی میوه فروشان سیار در اردبیل' این جمله ای است كه صدیف بدری شهردار اردبیل سال گذشته در واپسین روزهای پایانی پاییز در نشستی با مسوولان پلیس راهور بر سر زبان آورد، ولی مثل اینكه پس از خروج مسوولان از نشست، مصوبه ها نیز از ذهن تصویب كنندگان خارج شد.

زمانی نه چندان دور در اردبیل تعداد وانت بارفروشان به تعداد انگشتان دست نمی رسید اما امروز به واسطه لطف شهرداری، شورای شهر و سایر سازمان ها و نهادهای مرتبط در نادیده گرفتن این تخلف، روز به روز بر تعداد آنها افزوده شده و حالا به هر جای اردبیل كه سرك بكشی وانت بارهایی را می بینی كه گویی شهر را به محاصره و كنترل خود درآورده اند.پدیده ای كه به مانند قارچی سمی در حال رشد و تكثیر است و مشكلات بسیاری را برای مردم و شهروندان ایجاد نموده است.

این اقدام نه تنها تخلف از بدیهی ترین قوانین شهر و شهروندی محسوب می شود، بلكه زمینه ساز بروز معضلات اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و اقتصادی است.

ساماندهی وانت بارهای دوره گرد می تواند هم در بعد اقتصادی و هم در بعد زیبایی شهر اردبیل به عنوان مركز استان، یك گام به جلو برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف باشد و می تواند میزان زیادی از چهره مخدوش شده این شهر را ترمیم بخشد.



تاثیر میوه فروشان سیار بر كسب و كار مغازه داران

فروشندگان سیار علاوه بر ایجاد گره های ترافیكی در سطح شهر موجب تضییع حقوق سایر كاسبان و فروشندگانی شده اند كه با دریافت پروانه از اتحادیه خود در حال كسب و كار هستند و حضور این وانت بارهای میوه و تره بار بر درآمد آنها تاثیر منفی گذاشته است.

مهرداد یكی از كسبه های بازار در گفت و گو با خبرنگار اردبیل فردا می گوید: میوه فروشانی كه مجوز فروش میوه را دارند هر ساله مجبورند به شهرداری مالیات بپردازند ما هم انتظار داریم كه شهرداری جلوی این اقدام غیرقانونی فروشندگان سیار بدون مجوز را بگیرد.

شهرام هم یكی دیگر از كسبه های بازار است و به خبرنگاراردبیل فردا می گوید : ندادن عوارض، هزینه های آب، برق، گاز، و كرایه مغازه در افزایش تعداد وانت بارها نقش چشمگیری دارد.

عبدالله هم در ادامه صحبت های شهرام می گوید : میوه هایی كه ما با هزینه زیاد و زحمت بسیار تهیه می كنیم علی رغم داشتن كیفیت بالا، به علت حضور وانت بارهای سیار با عدم استقبال مردم روبرو می شوند و در نهایت خراب و دورریز می شوند.



عرضه میوه با وانت تنها كاری است كه می توانم انجام بدهم

به سراغ یكی از میوه فروشان سیار رفتم و از او خواستم چند دقیقه ای وقتش را در اختیار نشریه اردبیل فردا بگذارد، می گوید : اسمم ا‍ژدر است و نزدیك به چهار سال است كه به میوه فروشی سیار مشغولم و این تنها كاری است كه می توانم انجام بدهم از صبح تا غروب در گرما و سرما مشغول به كارم و با زحمت شكم زن و بچه ام را سیر می كنم.

اژدر ادامه می دهد: برای فروختن میوه هایم به خروجی ها و میادین اصلی شهر می روم و اجناسم را با قیمتی اندك نسبت به مغازه ها به فروش می رسانم.

رضا 45 ساله دیگر میوه فروش سیار می گوید: برای دور ماندن از دست دلالان بازار به میوه فروشی سیار روی آورده ام.

این فروشنده سیار در ادامه به خبرنگار اردبیل فردا می گوید كه دلالان میوه هایشان را به قیمت اندك از آنها خریداری می كنند و به همین دلیل مجبور هستند تا محصولاتشان را خودشان بار بزنند و در سطح شهر به قیمت واقعی به فروش برسانند.



عبور و مرور در برخی خیابان ها مشكل است

یكی از شهروندان در گفت وگو با خبرنگار اردبیل فردا می گوید: وجود میوه فروشان سیار در خیابان ها و میادین شهر باعث شده تا عبور و مرور با مشكل مواجه شود. پارك كردن خودروها در خیابان برای خرید میوه آن هم به صورت ردیفی در كنار یكدیگر و اشغال كردن خیابان تا نیمه از دیگر علت های ایجاد ترافیك سنگین است.

خانم عظیمی دیگر شهروند اردبیلی كه در حال خرید از میوه فروشان سیار است به خبرنگار اردبیل فردا می گوید: تجمع برخی افراد در تازه میدان و فروش انواع لوازم مجاز و غیر مجاز، باعث شده تا وانت بارهای سیار را برای خرید میوه ترجیح بدهم.

یك شهروند دیگر می گوید: برخی از دستفروشان و خودروهای دوره گرد كه ترازوهای آنها مشكل دارد در هنگام فروش كم فروشی می كنند كه نیاز به ساماندهی دارند.

اكبر 40 ساله هم به اردبیل فردا می گوید: یك بار یرای تهیه میوه به یكی از وانت بارهای سیار مراجعه كردم و چند كیلویی میوه از آنها خریدم و زمانی كه به خانه رسیدم متوجه شدم كه همه میوه ها كپك زده اند، و وقتی فردای آن روز برای پس دادن میوه ها به آن خیابان مراجعه كردم خبری از وانت بار و میوه هایش نبود. این شهروند اردبیلی از مسوولان خواست تا نظارت بیشتری بر میوه فروشان سیار داشته باشند.

افششین هم با انتقاد از پارك وانت بارهای سیار میوه و تره بار در خیابان های شهر می گوید: عرض بسیار اندك خیابان ها كه برای سالها پیش طراحی شده اند و این همه وانت بارها در اردبیل باعث كه برای كسب روزی حلال سراغ شغل كاذب رقته اند چهره شهر را بر هم زده اند

افشین معتقد است قاطعیت پلیس راهنمایی و رانندگی می تواند چاره ساز این درد باشد.



چاره كار چیست ؟

اگر مكان مناسبی در سطح شهر برای این قشر تدارك دیده شود، هم صاحبان وانت بارها شغل خود را از دست نمی دهند و هم مردم دسترسی منظم تر و ارزان تری به میوه و تره بار خواهند داشت. وجود ایستگاههای موقت نه تنها مشكلات را حل نخواهد كرد بلكه خود گره ای خواهد بود بر گره های ترافیكی شهر!

با وجود همه مشكلات و تفاسیر مطرح شده مسوولان امر باید این نكته را مد نظر قرار دهند كه در برخورد با این قشر كه هر كدام در تلاش برای كسب روزی حلال هستند باید ابتدا زیرساخت ها و شرایط قانونی را مطرح كرد سپس سراغ روش های سخت گیرانه و برخورد رفت.

حال باید منتظر ماند و دید كه آیا مشكلاتی كه مردم به آن اشاره می كنند آیا از دید اعضای شورای شهر ارزش رسیدگی دارد یا رقابت با یكدیگر برای رفتن به سفرهای خارجی دارای اولویت بیشتری است!

530