۹ دی ۱۳۹۳، ۸:۳۲
کد خبر: 81443453
T T
۰ نفر
بارندگی امسال در خراسان رضوی افزایش و دمای هوا كاهش یافته است

مشهد - ایرنا - رییس گروه تحقیقات هواشناسی كاربردی اداره كل هواشناسی خراسان رضوی گفت: با افزایش قابل ملاحظه بارندگی در این استان طی سال زراعی جاری تاكنون، میانگین دما در خراسان رضوی كاهش یافته است.

'سیدجواد رسولی' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت شاهد افزایش 16 میلیمتری میانگین بارندگی و كاهش حدود چهار دهم سانتیگراد دمای هوا در استان خراسان رضوی بوده ایم.

وی گفت: وضعیت بارندگی طی سال زراعی جاری تاكنون در خراسان رضوی مناسب بوده و تنها در سه شهرستان استان بارشها كمتر از میانگین دوره آماری گزارش شده است.

رییس گروه تحقیقات اداره كل هواشناسی خراسان رضوی افزود: غیر از بردسكن، كاشمر و تربت جام در سایر شهرستانهای این استان بارشها در این مدت افزایش داشته است.

وی با اشاره به افزایش 15 میلیمتری میانگین بارندگی در خراسان رضوی ادامه داد: متوسط بارندگی در استان طی سال زراعی جاری تاكنون بیش از 62 میلیمتر بوده است در حالی كه این میزان در دوره آماری گذشته 46.7 میلیمتر بود.

رسولی وضعیت بارندگی در شهرستان مشهد را نیز خوب و به میزان 71 میلیمتر در سال جاری عنوان و بیان كرد: این میزان در دوره آماری 46 میلیمتر گزارش شده است.

وی گفت: طی این مدت در تمامی شهرستانهای استان خراسان رضوی شاهد كاهش دمای هوا نیز بوده ایم كه بیشترین آن مربوط به سرخس با 9 دهم سانتیگراد و پس از آن مشهد با هشت دهم سانتیگراد است.

رسولی افزود: در سال زراعی جاری 'ترسالی خفیف' در بیشتر شهرستانهای خراسان رضوی گزارش شده و در شهرستانهای غربی مانند قوچان 'ترسالی شدید 'را داشته ایم.

با این حال وی گفت: بارندگیهای مناسب امسال به منزله كاهش جبران منابع آب نیست زیرا طی یك دهه گذشته خراسان رضوی با تداوم پدیده خشكسالی درگیر بوده و از سوی دیگر كاهش بارندگی و افزایش دما اثرات مخرب آن را در طول این مدت تشدید كرده است.

طی سالهای 83 تا 92 روند بارندگی در مشهد كاهش یافت و متوسط آن به 219.7 میلیمتر رسید كه نسبت به 25 سال گذشته 15.7 میلیمتر كاهش نشان می دهد. همچنین طی این مدت دمای هوا از متوسط 15.4 سانتیگراد به 15.8 سانتیگراد افزایش پیدا كرده بود.

گروه تحقیقات هواشناسی كاربردی و گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهیهای جوی زیرمجموعه معاونت توسعه و پیش بینی اداره كل هواشناسی هستند.

7487/660