۹ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۳۳
کد خبر: 81443946
T T
۰ نفر
46 میلیارد ریال تسهیلات به بافندگان خراسان رضوی اختصاص یافت

مشهد - ایرنا - رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: 46 میلیارد ریال تسهیلات بانكی از محل بانك تجارت و صندوق مهر امام رضا(ع) به بافندگان فرش در این استان اختصاص یافت.

'سعید كاظمی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی قرارداد سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با صندوق مهر امام رضا(ع) 20 میلیارد ریال تسهیلات در دو مرحله به بافندگان در كارگاهها و مجتمعهای قالی بافی پرداخت می شود.

وی گفت: در مرحله نخست 11 میلیارد ریال تسهیلات با سود 14 درصد توسط صندوق مهر امام رضا(ع) پرداخت می شود كه تاكنون 18 بافنده برای گرفتن آن به این صندوق معرفی شده اند.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در مرحله دوم نیز 9 میلیارد ریال تسهیلات با سود 14 درصد توسط صندوق مزبور به بافندگان اختصاص می یابد كه پرداخت آن تا پایان دی ماه امسال انجام می گیرد.

وی قالیبافان تك بافت نیز كه در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام و كارت شناسایی دریافت كرده اند می توانند از تسهیلات مشاغل خانگی بانك تجارت به میزان 26 میلیارد ریال بهره مند شوند.

كاظمی افزود: در این مرحله 520 نفر بافنده تك بافت از این تسهیلات با نرخ سود 20 درصد بهره مند می شوند كه 120 نفر از آنان در حوزه شهرستان مشهد فعالیت می كنند.

وی بیان كرد: با توجه به تصویب كارگروه اشتغال استان تسهیلات جذب نشده طرح مشاغل خانگی از سوی دستگاههایی مانند كمیته امداد امام خمینی(ره) به قالیبافان اختصاص خواهد یافت كه به همین منظور سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی این تسهیلات را جذب كرده و به زودی آن را از طریق بانك ملی در اختیار بافندگان قرار می دهد.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره بیمه بافندگان نیز گفت: یك سوم بافندگان در این استان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

وی افزود: كل بافندگان خانگی و كارگاهی در خراسان رضوی 90 هزار نفر هستند كه از این تعداد 30 هزار نفر بیمه شده اند.

او بیان كرد: از ابتدای امسال تاكنون هزار و 800 بافنده فرش از خراسان رضوی برای دریافت خدمات بیمه ای به تامین اجتماعی معرفی شده اند كه اخیرا اعلام شد به دلیل كسری بودجه تا اطلاع ثانوی از معرفی بافندگان جدید به تامین اجتماعی خودداری شود.

وی گفت: هزینه بیمه ماهانه هر بافنده یك میلیون و 400 هزار ریال است كه از این مبلغ 400 هزار ریال در ماه توسط بافنده و یك میلیون ریال توسط دولت به صورت یارانه پرداخت می شود.

او اظهار امیدواری كرد دولت در بودجه سال 1394 اعتبار كافی برای زیر پوشش قرار دادن بقیه بافندگان را لحاظ كند تا همه بافندگان فرش در خراسان رضوی بیمه شوند.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین با اشاره به ظرفیتهای تولید فرش دستباف در استان گفت: خراسان رضوی همواره یكی از مهمترین مناطق بافت قالی در كشور بوده و اكنون نیز یكی از مهمترین مراكز تولید و تجارت قالی ایران به شمار می رود.

كاظمی افزود: خراسان رضوی افزون بر نقش خاصی كه در تولید فرش دارد در سالهای اخیر پس از تهران مهمترین بازار داخلی برای انواع قالیهای ایرانی بوده است.

وی بیان كرد: قالیبافی سالانه 75 میلیون دلار ارزآوری دارد و بافندگان این استان با تولید متوسط سالانه بیش از 600 هزار مترمربع قالی، قالیچه و فرشهای تزیینی 25 درصد تولید فرش دستباف كشور را انجام می دهند.

او گفت: فرش كردی، بلوچی، ترنج، زیرخاكی، عشایری و افشان از انواع فرش دستباف در خراسان رضوی است كه بطور عمده در شهرستانهای مشهد، كاشمر، نیشابور، سبزوار، قوچان و تربت حیدریه تولید می شود.

7489/660