۹ دی ۱۳۹۳، ۱۶:۰۳
کد خبر: 81444449
T T
۰ نفر
تولید كیت‌ های تشخیص شاخص‌ های آلودگی آب شرب

تهران- ایرنا- یك شركت دانش بنیان ایرانی با بهره ‌گیری از دانش بومی و فناوری داخلی موفق به تولید انبوه كیت‌ های تشخیص شاخص‌ های آلودگی آب شرب شد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، متخصص ژنتیك مولكولی و مدیر این شركت در مورد محصولات تولید شده گفت: بخش عمده این محصولات شامل كیت ‌های تولیدی بررسی شاخص‌ های آلودگی آب مانند باكتری‌های گلی‌فرم و ای-كلای است و بخش دیگر كیت ‌هایی است كه قابلیت تشخیص سریع و همزمان این دو باكتری از نمونه ‌های آب را دارد.

دكتر حسن سلیمی با بیان رقابت‌ پذیری این محصول با نمونه ‌های خارجی، اظهار كرد: قیمت نمونه آمریكایی این محصول گران است و به دلیل تحریم‌ها دسترسی به آنها سخت‌ است. محصولاتی كه از آلمان و دیگر كشورهای اروپایی نیز وارد ایران می شود، برای كم شدن هزینه‌های تولید در واقع در كشورهایی مانند چین و هندوستان تولید می‌شوند و كیفیت كمتری دارند.

وی افزود: محصولی كه برای تشخیص آلودگی و تصفیه آب در ایران ساخته شده، مبتنی بر فناوری‌ های بومی و قابل رقابت با نمونه های خارجی است و از لحاظ كیفیت هم ردیف محصولات خارجی است.



** حمایت ستاد توسعه زیست فناوری از كیت های تولید شده

متخصص ژنتیك مولكولی گفت: محصول تولید شده داخلی، اولین نمونه از این محصول است كه در داخل كشور تولید می‌شود و ستاد توسعه زیست‌ فناوری معاونت علمی، از ساخت و تولید این محصول دانش‌ بنیان حمایت‌ كرده است.

سلیمی با بیان اینكه حمایت‌های صورت گرفته بیشتر در زمینه اعطای وام‌ و اختصاص اعتبارات بوده است، افزود: توسعه و تجهیز شركت‌های دانش‌بنیان در راستای درآمدزایی و تجاری‌سازی، با تخصیص سرمایه‌های كلان و بازپرداخت های بلندمدت عملی می شود.

وی بر اهمیت اعطای استانداردها و تاییدیه های محصولات دانش بنیان، تاكید كرد و گفت: یكی از مشكلات عمده تجاری‌سازی و تولید یك محصول دانش‌بنیان، فرآیند دشوار دریافت تاییدیه ها و استانداردهای مورد نیاز برای عرضه و تولید است.

سلیمی با بیان اینكه خواسته شركت‌ها وجود سازوكاری برای دسترسی بهتر محصولات به استانداردها است، افزود: برای اینكه محصولی مبتنی بر دانش و فناوری بومی، با نمونه خارجی رقابت‌پذیر باشد، باید مورد حمایت، پشتیبانی و ضمانت‌های لازم قرار گیرد.

وی به یادآوری برخی علل چالش ‌های موجود در ارتباط بین حوزه های تولید علم و صنعت پرداخت و گفت: اغلب محققان تولیداتی علمی در قالب مقاله ارایه می دهند كه در صنعت و بازار نیازی به این علم احساس نمی‌ شود؛ بدیهی است چنین فرآورده هایی هیچگاه تجاری نخواهد شد، چراكه تولید اینگونه محصولات بدون ارتباط متقابل بازار با تولیدكننده علم صورت گرفته است.

سلیمی با بیان اینكه فراهم كردن زمینه تجاری‌‌ شدن علم را باید افراد متخصص انجام دهند، افزود: در بیشتر موارد محققان فعالیت های علمی انجام می دهند كه به تصور خودشان قابلیت تجاری سازی دارد، این درحالی است كه متخصص تجاری ‌سازی می ‌تواند تشخیص دهد چه نوع دانشی ظرفیت تجاری شدن و قابلیت رقابت در بازار را دارد.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است محققان پیش از هرگونه فعالیت علمی و تولید علم ابتدا با ایجاد ارتباط با بخش صنعت، نیازهای موجود را شناسایی و در راستای رفع آنها فعالیت های خود را ساماندهی كنند.

علمی 9340**1834
۰ نفر