۱۱ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۰۵
کد خبر: 81447048
T T
۰ نفر
خشم كی یف از مصاحبه كارگردان آمریكایی با رییس جمهوری بركنار شده اوكراین

مسكو-ایرنا- آنتون گراشنكو مشاور وزیر دفاع اوكراین و نماینده مجلس این كشور مصاحبه 'اولیور استون' كارگردان و فیلمساز آمریكایی با 'ویكتور یانوكوویچ' رییس جمهوری بركنارشده اوكراین را محكوم كرد.

به گزارش ایرنا، گراشنكو روز پنجشنبه در صفحه خود در شبكه اجتماعی فیس بوك نوشت: 'اولیور استون' كارگردان آمریكایی كه قبلا قابل احترام بود از یانوكوویچ مصاحبه گرفته است و این فرد مدعی شد كه سیا در حوادث میدان استقلال كی یف و اعتراضات ضدحكومتی سال گذشته دخالت داشت.

وی با بیان این كه یانوكوویچ در این مصاحبه ادعا كرده است كه نیروی ثالثی در اعتراضات سال گذشته كی یف شركت داشت، ادامه داد: یانوكوویچ ادعاهای پوچ و بی اساس دیگری كرده است كه ارزش توجه ندارد.

مشاور وزیر دفاع اوكراین افزود: كارگردان آمریكایی این مصاحبه را برای كسب درآمد انجام داده است.

گراشنكو ادامه داد: از قرار معلوم استون به شدت بدهكار شده و نیاز به پول دارد و این مصاحبه را از یانوكوویچ گرفته است.

وی ابراز تاسف كرد كه استون كارگردان دارنده سه جایزه اسكار در سالهای پیری به عامل تبلیغ یانوكوویچ دیكتاتور خونین شده است.

الیور استون' به تازگی، آمریكا و سازمان اطلاعات جاسوسی مركزی (سیا) را مسوول بحران كنونی در اوكراین دانست و ادعای واشنگتن در رابطه با مداخله مسكو در اوضاع شرق اوكراین را با هدف كتمان این حقیقت عنوان كرد.

استون كه در حال حاضر مشغول ساخت یك فیلم مستند درباره زندگی 'ویكتور یانكوویچ' رییس جمهوری سابق اوكراین است، در پیامی در صفحه فیس بوك خود نوشت:اتفاقات كی یف كه باعث سرنگونی دولت سابق اوكراین و روی كار آمدن دولت متخاصم با روسیه شد، شبیه همان اتفاقاتی است كه آمریكا با استفاده از تكنیك به اصطلاح جنگ نرم خود موسوم به تغییر دولت های وقت در سایر كشورها از جمله ایران، شیلی و ونزوئلا اجرا كرده است.

به گفته این فیلمساز، آمریكا به دنبال كودتای اوكراین، روایت مداخله روسیه در اوكراین را رواج داد كه حقیقت آن، مداخله آمریكا در روسیه بود. حقیقت در غرب كتمان می شود و این امر بار دیگر تكرار همان اتهاماتی است كه دولت 'جورج بوش' رییس جمهوری آمریكا قبل از حمله به عراق درباره موضوع وجود سلاح های كشتار جمعی در این كشور مطرح كرد.

استون كه به تازگی برای ساخت فیلم خود با یانوكویچ مصاحبه كرده است، گفت: واضح است كه عامل تیراندازهایی كه 14 افسر پلیس و 45 معترض غیرنظامی را در درگیری های كی یف كشتند و باعث مجروح شدن 85 نفر دیگر شدند ،نیروهای یك 'گروه ثالث' بودند.

در اعتراض های خیابانی در دولت پیشین اوكراین برخی از نمایندگان مجلس آمریكا نیز حضور داشتند. همچنین یك مقام سابق وزارت خارجه آمریكا از هزینه كردن صدها میلیون دلار در سرنگونی دولت ویكتور یانووكویچ خبر داده بود.

اروپام*5*391**1566