۱۲ دی ۱۳۹۳، ۲۰:۳۱
کد خبر: 81448196
T T
۰ نفر
رسانه روسي:آمريكا درصدد احياي روابط با روسيه است

مسكو- ايرنا - يك شبكه تلويزيوني روسي در گزارش خود از قصد آمريكا براي احيا روابط با روسيه كه به دليل اختلاف در مساله اوكراين تيره شده است، خبر داد.

به گزارش ايرنا، شبكه دوم تلويزيون دولتي روسيه روزجمعه در گزارش خود اعلام كرد: دولت آمريكا قصد دارد راههاي جديد براي همكاري با روسيه بيابد.

در گزارش رسانه روسي به نقل از يك مقام دولت آمريكا خاطرنشان شده است: واشنگتن در طول چند ماه براي ايجاد روابط كاري جديد با روسيه تلاش كرد و در نتيجه آن اوباما تصميم گرفته به جستجوي راههاي جديد براي همكاري با روسيه در مسايل دوجانبه و بين المللي بپردازد.

رسانه روسي در ادامه گزارش خود به نقل از ايتارتاس افزود: جان كري وزير خارجه آمريكا در گفتگوي تلفني به سرگئي لاوروف همتاي روس خود پيشنهاد كرده درعوض لغو بخشي از تحريم هاي ضدروسي، مسكو در مساله اوكراين به گذشت هايي تن دهد.

رسانه روسي به نقل از مقام دولتي آمريكايي كه نامش فاش نشده است نوشت: آمريكا مي خواهد مسايل مربوط به دونتسك و لوهانسك بطور جداگانه از مساله كريمه بررسي شود.

وي افزود:اگر طرفين بتوانند در مورد وضعيت دونتسك و لوهانسك به توافق برسند تعدادي از تحريم هاي ضدروسي لغو خواهد شد و فقط بخشي از تحريم ها در مورد مساله كريمه خواهد ماند.

روابط روسيه و آمريكا به دليل اختلاف دو كشور در مساله اوكراين تيره شده است و واشنگتن و كشورهاي غربي چند بسته تحريم عليه روسيه وضع كرده اند.

روسيه در ماه مارس سال گذشته منطقه كريمه را به خاك خود ملحق كرد.

نيروهاي اوكرايني از ماه آوريل سال گذشته در استان هاي دونتسك و لوهانسك عمليات نظامي براي سركوبي جدايي طلبان روس تبار اجرا مي كنند.

ولاديمير پوتين رييس جمهوري روسيه با تاكيد بر جدايي ناپذيري منطقه كريمه از روسيه اعلام كرده است كه از تماميت ارضي اوكراين بدون كريمه حمايت مي كند.

مسكو استقلال مناطق خودخوانده دونتسك و لوهانسك كه در ماه مي سال گذشته به طور يكجانبه از اوكراين اعلام استقلال كرده اند،را به رسميت نمي شناسد.

اروپام*5*391/1547