۱۳ دی ۱۳۹۳، ۱:۲۳
کد خبر: 81448275
T T
۰ نفر
ادعاي آسوشيتدپرس: ايران و 1 + 5 به يك توافق جديد دست يافته اند

تهران-ايرنا- خبرگزاري آسوشيتدپرس جمعه شب خبر داد: ايران و گروه 1 + 5 براي نخستين بار توانسته اند سندي را تدوين كنند كه در آن، جزيياتي از موافقنامه نهايي هسته اي گنجانده شده است.

اين خبرگزاري به نقل از دو ديپلمات آگاه ادعا كرد: مذاكره كنندگان دو طرف در جريان نشستهاي برگزارشده در ماه دسامبر (26 آذر) با تدوين سند مذكور براي نخستين بار موفق شده اند هم محدوده هاي توافق نهايي را تعيين كنند و هم اختلاف نظرهاي موجود براي حل مسائل باقيمانده را بطور مكتوب، مشخص سازند.

اين خبرگزاري آمريكايي افزود: ديپلمات ها اگرچه مي گويند برخي اختلاف ها همچنان در نشست پيش روي ايران و 5+1 در ماه ژانويه به قوت خود باقي خواهد ماند اما اعتقاد دارند اين توافق تازه، دستاورد خوبي به شمار مي رود زيرا در مذاكرات گذشته، حتي توافق بر سر فهرستي از گام ها و اقدامات عملي آتي نيز دشوار بود.

به گفته آسوشيتدپرس، اختلافات دو طرف در نشستهاي قبلي به قدري شديد بود كه چنين دستاوردي را غيرممكن نشان مي داد.

اين خبرگزاري همچنين ادعا كرد: مناقشه اصلي دو طرف بر سر ميزان اورانيوم غني شده اي است كه هم مي تواند سوخت راكتورها را تامين كند و هم ماده اوليه ساخت تسليحات اتمي باشد.

به گزارش آسوشيتدپرس، با وجود اينكه ايران مدتهااست تاكيد دارد قصد ساخت سلاح اتمي را ندارد اما امريكا به دنبال آن است كه تهران را وادار به ارسال بخش اعظم اورانيوم خود به خارج كند.

در اين راستا،' منابع مطلع' اين خبرگزاري كه نام آنها فاش نشده است، ادعا كرده اند تهران و واشنگتن به توافقي رسيده اند كه مطابق آن، قرار است بيشتر مواد هسته اي ايران كه قابل استفاده در ساخت سلاح اتمي باشد، به روسيه انتقال يابد.

بنا به گزارش آسوشيتدپرس، ديپلمات ها گفته اند كه دو طرف گفت وگو، همچنان سرگرم چانه زني و بحث بر سر ميزان دقيق خروج اورانيوم غني شده از خاك ايران هستند.

تاكنون 11 دور از مذاكرات جامع هسته اي بين ايران و گروه 1+5 متشكل از كشورهاي امريكا، آلمان، فرانسه، انگليس، روسيه و چين در شهرهاي ژنو، وين، مسقط و نيويورك برگزار شده است.

طرف هاي مذاكره اگر چه تاكنون نتوانسته اند به توافق نهايي دست يابند، اما براي دستيابي به راه حل دائمي، اين مذاكرات را تا ژوييه - تير- آينده تمديد كرده اند.

شبس**9241**1551
۰ نفر