۱۴ دی ۱۳۹۳، ۸:۳۵
کد خبر: 81449759
T T
۰ نفر
هیجان هایی كه جشن های عروسی را به عزا تبدیل می كند

یاسوج- ایرنا- به رغم ممنوعیتی كه برای تیراندازی در جشن های عروسی ها وجود دارد ولی این فرهنگ ناصحیح برجای مانده از یك رسوم دیرینه در برخی مواقع مجالس عروسی و شادی مردم كهگیلویه و بویراحمد را به عزا تبدیل می كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،انبوه تفنگ های مختلف با فشنگ های واقعی جنگی و شكاری در این گونه آیین ها آنهم در دست نوجوانان و جوانانی كه سرشار از هیجان هستند، زنگ خطری است كه گاهی اوج شادی خانواده های عروس و داماد را به ماتم و عزا تبدیل می كند.

به راه انداختن كاروان های شادی ویژه جشن های عروسی و رگبار های پی در پی گلوله و صدای تیر اندازی اگرچه برای سلاح به دستان در این گونه برنامه ها هیجان انگیز است اما موجب سلب آسایش سایرین بویژه در نیمه شب ها در شهرها و معابر پرازدحام

می شود.

در گذشته دور به سبب وجود جامعه عشیره ای و قبیله ای در كهگیلویه و بویراحمد،تفنگ همواره جزو لاینفك این نوع زندگی بود و وسیله ای برای دفاع از جان و مال و ناموس افراد به شمار می رفت.

اما امروزه این وسیله دفاعی به موضوعی خطر آفرین به خصوص در جشن های عروسی تبدیل شده و هر چند وقت یك بار حوادث ناگواری را رقم می زند.

براساس آمار در یك سال گذشته هشت نفر در جشن های عروسی كهگیلویه و بویراحمد به علت استفاده ناصحیح از اسلحه كشته شده اند، كه این آمار نشانه رواج این رسم غلط در این استان است.

در تابستان امسال در جشن عروسی یكی از روستاهای شهرستان دنا به علت عدم كنترل فرد استفاده كننده از اسلحه شكاری ، یك نفر كشته و دو نفر زخمی شدند، چند روز بعد از این حادثه در جشن عروسی دیگری در شهرستان چرام نیز یك نفر به ضرب گلوله تفنگ برنو از پای درآمد.

رییس كل دادگستری كهگیلویه و بویراحمد در این باره می گوید: دستگاه قضا با جدیت با افرادی كه در جشن های عروسی و آیین های عزاداری اقدام به تیر اندازی كنند، برخورد می كند.

«علی جمادی» درگفت وگوبا خبرنگار ایرنا افزود: افرادی كه با اسلحه مجاز و یا غیر مجاز در جشن های عروسی و آیین های عزاداری امنیت مردم را به خطر می اندازند، علاوه بر مجازات كیفری، مجوز سلاح فرد خاطی لغو و از صدور مجوز مجدد برای وی جلوگیری خواهد شد.

وی تیراندازی در مجالس عروسی را یك معضل فرهنگی دركهگیلویه و بویراحمد عنوان كرد و گفت: امیدواریم كه با كار رسانه‌ها و نخبگان این معضل فرهنگی دراین استان از بین برود.

جمادی افزود: استفاده از اسلحه در مجالس عروسی سبب مردم ‌آزاری می شود، این رسم دیرینه كار درستی نیست زیرا تضییع حق‌الناس به حساب می‌آید.

فرمانده نیروی انتظامی كهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: استفاده از سلاح های گرم و اقدام به تیراندازی در جشن های عروسی و عزا از نظر قانون جرم تلقی می شود.

سردار «غلامعباس غلامزاده» افزود: معرفی نكردن مجرم در مراسمی كه با تیراندازی حوادث ناگواری در آنها رخ داده یكی از مشكلاتی است كه نیروی انتظامی در خصوص این گونه پرونده ها با آن روبرو است.

وی گفت: در صورت بروز حادثه در چنین مواردی با فرد خاطی بر اساس نص صریح قانون برخورد می شود و بعضا زمانی كه حادثه ای در اثر تیراندازی در مراسم عروسی و عزا رخ دهد برای فرد مجرم حكم هایی همچون قصاص، پرداخت دیه و زندان در نظر گرفته می شود.

اما گویا این اقدامات تاكنون تاثیری بر كنترل این معضل اجتماعی در كهگیلویه و بویراحمد نداشته است، زیرا با پایان یافتن ماه صفر و شروع جشن های عروسی صدای گلوله های جنگی در این جشن ها آرامش مردم را به هم زده است.

بسیاری از افراد در جشن های عروسی كه تا نیمه های شب طول می كشد اقدام به تیر اندازی و سر و صدا می كنند كه این موضوع موجب نارضایتی بسیاری از شهروندان كهگیلویه و بویراحمدی شده است.

امام جمعه یاسوج در این زمینه گفت: در شورای فرهنگ عمومی ممنوعیت استفاده از سلاح در مجالس و تیراندازی مصوب شده كه لازم است دادستانی و نیروی انتظامی استان آن را اجرا كرده و با این پدیده نادرست و خطرناك برخورد جدی كنند.

سید « علی‌اصغر حسینی» افزود: نیروی انتظامی و دستگاه قضا، تنها قانون را اجرا كنند و اینكه افراد تیرانداز در مراسمات چه كسانی و از چه قشری هستند برای آن‌ها مهم نباشد.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت نیز در همایشی كه با عنوان نقش معتمدین محلی در كاهش نزاع های جمعی برگزار شده بود گفت: استان كهگیلویه و بویراحمد جزو استان های است كه تاكنون بیشترین آسیب ها را از ندانم كاری های برخی افراد كه در عروسی ها اقدام به تیر اندازی می كنند، دیده است.

«غلامرضا تاجگردون» افزود: معتمدین محلی و ریش سفیدان نقش مهمی در كاهش نزاع های دسته جمعی دارند كه با ید از ظرفیت عظیم این قشر استفاده مطلوب كرد.

وی گفت: در گذشته تفنگ حافظ جان و مال افراد بود، اما امروز خواسته و ناخواسته موجب سلب آرامش و آسایش مردم منطقه شده است.

برداشت نادرست از آداب ، رسوم و سنت های تاریخی پسندیده در میان اقوام مختلف كشور همیشه مشكلاتی را به همراه داشته است كه باید با همكاری و همفكری تمامی افراد جامعه اجازه نداد این سنت های پسندیده و پذیرفته شده ای كه از نیاكان به ارث رسیده اینگونه دستمایه اشتباهات شود.

7529/671/538
۰ نفر