۱۴ دی ۱۳۹۳، ۱۹:۳۰
کد خبر: 81450998
T T
۰ نفر
كاهش 121 میلیارد دلاری ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه در سال 2014

مسكو - ایرنا - ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه در سال 2014 میلادی 121 میلیارد و 100 میلیون دلار كاهش یافت كه علت اصلی آن كاهش بهای نفت در بازارهای جهانی و تحریم های اقتصادی غرب علیه روسیه عنوان شده است.

بانك مركزی روسیه روز یكشنبه در گزارشی میزان ذخایر طلا و ارز خارجی این كشور را 388 میلیارد و 500 میلیون دلار اعلام كرد.

این در حالی است كه ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه در اول ژانویه سال 2014 (یك سال پیش) 509 میلیارد و 595 میلیون دلار اعلام شده بود.

بیشترین ذخیره طلا و ارز خارجی كه روسیه تاكنون داشته است مربوط به ماه اوت سال 2008 بود كه كل ذخایر ارزی این كشور به 598 میلیارد دلار رسید.

به دنبال بروز بحران مالی در آمریكا كه بسیاری از كشورهای جهان ازجمله روسیه را تحت تاثیر قرار داد این شاخص در مدت زمان كمتر از یك سال 200 میلیارد دلار كاهش یافت.

روسیه در سال 2009 در بحران مالی شدید بسر برده و پس از خروج از بحران، ذخایر ارزی این كشور در سال 2010 به تدریج رو به افزایش گذاشت.

این رقم در سال 2012 با رشد 38 میلیارد و 969 میلیون دلاری به 498 میلیارد و 649 میلیون دلار رسید.

كاهش ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه از نیمه دوم سال 2013 میلادی آغاز شد اما در آن زمان آهنگ كاهش این ذخایر روسیه به مراتب كندتر از شرایط كنونی بود.

بر اساس اطلاعات بانك مركزی روسیه، میزان ذخایر طلا و ارز خارجی این كشور در سال 2013، با 5 درصد كاهش در پایان آن سال به 510 میلیارد دلار رسید.

در حالی كه سرعت كاهش این شاخص در سال 2014 به ویژه در ماه های پایانی آن به چند برابر افزایش یافته است.

به عنوان مثال در اوایل سال 2014 از 11 ماه ژانویه تا 17 همین ماه میزان ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه 300 میلیون دلار كاهش یافت.

اما همین شاخص در هفته منتهی به 26 ماه دسامبر گذشته 10 میلیارد و 400 میلیون دلار كاهش یافت كه 2/6 درصد ذخایر طلا و ارز خارجی بود.

در حال حاضر روسیه پس از چین، ژاپن و عربستان سعودی در مكان چهارم جهانی از نظر ذخایر طلا و ارز خارجی قرار دارد.

در این جدول رده بندی چین با 3 هزار و 820 میلیارد دلار در مكان نخست جهانی قرار گرفته و همچنین به این ذخایر خود می افزاید.

به گزارش رسانه های روسیه علت اصلی كاهش ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه كاهش بهای نفت در بازارهای جهانی است كه از تابستان سال گذشته تا كنون به نصف كاهش یافته و در حال حاضر قیمت نفت برنت به بشكه ای حدود 56 دلار رسیده است.

بر اثر این مساله روسیه بخش قابل توجهی از درآمدهای خود را كه 60 درصد از فروش نفت و فرآورده های نفتی تامین می شود از دست داد.

روسیه روزانه بیش از 10 میلیون بشكه نفت خام تولید می كند كه بیش از نیمی از آن را به خارج صادر می كند.

بر اثر این مساله روبل روسیه ارزش خود را در ماه های اخیر تا 40 درصد كاهش داده است و بانك مركزی روسیه برای متوقف كردن این روند روزانه تا 2 میلیارد دلار از ذخایر دلاری خود را به بازار تزریق كرد و پس از كندی روند سقوط روبل این رقم در حد یك میلیارد دلار در روز ادامه یافت.

برخی از مقام های روسیه عوامل پنهانی غربی را عامل بروز بحران مالی در كشور خود خوانده اند.

سرگئی ریابكوف معاون وزیر خارجه روسیه كه سیاستمدار محتاطی است و به ندرت اظهارات هیجان انگیز و احساساتی بیان می كند، ازجمله این مقام ها بود كه آمریكا را به دخالت در ایجاد مشكلات اقتصادی كشورش متهم كرد و گفت: هیچ تردیدی نداریم كه واشنگتن بطور عمدی و آگاهانه در بروز مشكلات اقتصادی روسیه دخالت می كند.

وی یادآور شد: در این مورد شواهد معتبر و انكارناپذیری وجود دارد كه بخش های اقتصادی و مالی دولت اوباما در ایجاد مشكلات برای روسیه شركت دارند.

این مقام روسی همچنین گفت: مقام های آمریكایی با رضایت خاطر درمورد مشكلات گوناگون اقتصادی روسیه یا تغییرات شاخص های اقتصادی و وضعیت بازارهای مالی از جمله بورس و ارز اظهارنظر می كنند.

رییس سازمان اطلاعات خارجی روسیه نیز در این رابطه آمریكا را در سقوط روبل روسیه و ایجاد مشكلات اقتصادی برای كشور خود مقصر دانست و گفت: واشنگتن و هم پیمانانش به دنبال تغییر در حكومت روسیه از طریق اعمال تحریم ها و دستكاری در قیمت نفت جهان هستند.

'میخائیل فرادكوف' در گفت وگو با شبكه خبری بلومبرگ با اشاره به تلاش های غرب برای تغییر رژیم در روسیه افزود: مسكو از اقدامات آمریكا برای بركناری 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه از قدرت مطلع است.

وی كاهش بیش از 30 درصدی قیمت نفت را حاصل اقدامات آمریكا دانست و گفت: كاهش قیمت یكی از مهم ترین صادرات نفتی روسیه، فشار سنگینی را بر روبل (ارز روسیه) وارد می كند.

علت دیگر كاهش ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه تحریم های غرب است بطوری كه آمریكا با همراهی اتحادیه اروپا چند بسته تحریم مالی و اقتصادی در مورد مسكو اعمال كرده است.

به عقیده مقام های روس، روسیه در ماههای اخیر تا كنون دهها میلیارد دلار درآمد خود بر اثر تحریم های غرب را از دست داده است.

رییس جمهوری روسیه در این رابطه اعلام كرده است كه سال 2015 سال دشواری خواهد بود و ملت روسیه باید برای خروج از بحران كنونی همت كنند.

مساله دیگر كه عامل مهمی برای كاهش ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه بوده است، خروج سرمایه از روسیه بود كه در سال 2014 ابعاد بسیار به خود گرفته و تا حدود 120میلیارد دلار از این كشور خارج شد.

بر اساس این گزارش، با توجه به ادامه تحریم های آمریكا و اتحادیه اروپا و برخی از كشورهای همپیمان آنها همچون كانادا و استرالیا و ژاپن و احتمال ادامه سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی، ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه ممكن است در سال 2015 كاهش یافته و به پایین ترین سطح خود در یك دهه اخیر برسد.

اروپام*4*391**1144**1010