۱۵ دی ۱۳۹۳، ۱۷:۵۰
کد خبر: 81452384
T T
۰ نفر
بيماري هاي غيرواگير عامل بيش از 70 درصد مرگ و ميرهاي كشور

بندرعباس- ايرنا- رييس اداره بيمارهاي غيرواگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: عامل بيش از 70 درصد از مرگ و ميرهاي كشور، بيمارهاي غيرواگير است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، 'احمد كوشا' روز دوشنبه در كارگاه آموزشي بيمارهاي غيرواگير در بندرعباس اظهار داشت: بيماري هاي قلبي و عروقي رتبه نخست عامل مرگ و مير در كشور و حوادث ترافيكي و سرطان در رتبه هاي بعد قرار دارند.

وي افزود: در طي ساليان اخير با افزايش آگاهيهاي عمومي مردم در خصوص بيماريهاي واگير و رعايت برخي موازين بهداشتي فردي و اجتماعي و همچنين ارتقاي كيفيت و كميت ارائه خدمات بهداشتي درماني ، بيماريهاي واگير مهم تا حدود قابل توجهي كنترل شده اند و اين خود سبب بهبود شاخص اميد به زندگي و در حقيقت افزايش سن جامعه گرديده است.

دكتر كوشا تصريح كرد: افزايش سن جامعه و از سويي ديگر غالب شدن زندگي شهرنشيني و تغيير شيوه زندگي سبب بروز و شيوع بيشتر و چشمگير بيماريهاي غيرواگير از قبيل بيماريهاي قلبي، عروقي، بيماريهاي متابوليك از جمله ديابت، سرطانها، بيماريهاي رواني شده است.

وي بيان داشت: جهت كنترل و پيشگيري بيماريهاي غيرواگير نه واكسني در اختيار است و نه داروهاي پيشگيري كننده و لازم است جهت پيشگيري از بروز و شيوع اين گونه بيماريها شيوه زندگي و رفتار عموم جامعه را تغيير داد.

اين مقام مسوول تاكيد كرد: براي اين تغيير، آگاهي از رفتارهاي مرتبط و عوامل خطر بيماريهاي ياد شده جهت طراحي برنامه هاي پيشگيرانه و آموزشي ضروري است.

رييس اداره بيماري هاي غدد و متابوليك وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي كشور نيز در اين كارگاه گفت: از سال 84 تاكنون با افتتاح آزمايشگاه هاي غربالگري در استانها 10ميليون نوزاد در كشور غربالگري ديابت شده اند.

'شهين ياراحمدي' افزود : اكنون طرح غربالگري كم كاري تيروئيد نوزادان نيز در 31 آزمايشكاه كشور انجام مي شود.

وي افزود : طرح غربالگري افراد بالاي 30 سال براي شناسايي بيماري هاي مزمن ريوي ،سرطان سينه،سكته هاي مغزي-قلبي،سلامت چشم و گوش در كنار غربالگري ديابت با همكاري بخش خصوصي به زودي انجام خواهد شد.

كارگاه دو روزه آموزشي بيماريهاي غيرواگير با حضور بيش از 60 نفر از كارشناسان دانشگاه هاي علوم پزشكي و مديران مراكز مديريت بيماري هاي غير واگير سراسر كشور با هدف بررسي عوامل كنترل كننده اين بيماريها در بندرعباس برگزار شد.ك/3

7198/668