۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8145367
T T
۰ نفر
سفیرایران: "مختومقلی" مایه مباهات ایران و ترکمنستان است ......................................................................
عشق آباد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/02/86 خارجی.فرهنگی.ایران.ترکمنستان.
"محمدرضا فرقانی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در مصاحبه با تلویزیون این کشور گفت که "مختومقلی فراغی" شاعر شهیر ترکمن مایه مباهات هر دو ملت ایران و ترکمنستان است.
به گزارش ایرنا از عشق آباد، شبکه تلویزیونی وطن ترکمنستان روز پنجشنبه به نقل از فرقانی افزود: برای گرامی داشت یاد و خاطره این شاعر ترکمن که آرامگاه آن در ایران قرار دارد، هر سال آیین های مختلفی در هر دو کشور برگزار می شود.
وی گفت: به همین منظور کنگره بین المللی بررسی مفاهیم اخلاقی و اندرزهای این شاعر ترکمن از روز پنچشنبه به مدت دو روز در گرگان برگزار می شود.
"قربان قلی بردی محمداف" رییس جمهوری ترکمنستان اخیرا درسخنانی از مختومقلی به عنوان شاعری که در آثار ادبی خود مردم را به یکپارچگی و وحدت دعوت کرده است، یاد کرد.
وی تاکید کرد که قانون اساسی ترکمنستان در حقیقت برگرفته از اندرزهای انسان دوستی این شاعر شهیر ترکمن است.
به همین منظور، یک هیات بلندپایه هنری و فرهنگی ترکمنستان برای شرکت در کنگره علمی و فرهنگی و تجلیل از شخصیت "مختومقلی فراغی" شاعر نامی ترکمن به ایران سفر کرده است.
رسانه های ترکمنستان روز پنچشنبه نوشتندکه به همین مناسبت و همزمان با برگزاری کنگره علمی و فرهنگی مختومقلی در گرگان، برنامه های گسترده فرهنگی نیز در سراسر ترکمنستان در حال برگزاری است.
هجدهم ماه مه (28 اردیبهشت ) در ترکمنستان روز "مختومقلی فراغی" نامیده شده است و این روز همچنین به مناسبت تصویب قانون اساسی ترکمنستان در سال 1992 میلادی به عنوان روز رستاخیز و وحدت ملی این کشور نیز گرامی داشته می شود.
به همین مناسبت همه ساله شهروندان ترکمنستانی در این روز با حضور در اماکن فرهنگی، میادین و بوستان ها بر پای مجسمه های یادبود مختومقلی فراغی شاخه های گل نثار می کنند.
مختومقلی فراغی که در فاصله سال های 1733 تا1790 میلادی می زیسته برخلاف دیگر شاعران ترکمن به زبان ترکمنی قابل فهم عموم شعر گفت و به همین دلیل پایه گذار زبان و ادبیات اصیل ترکمنی محسوب می شود.
آرامگاه این شاعر بزرک ترکمن در روستای "آق توقای" ایران قرار دارد و در چند سال گذشته بنای یادبود از سوی جمهوری اسلامی ایران بر فراز مزار وی احداث شده است.
ترکمن های ترکمنستان، ایران و سایر مناطق دنیا احترام ویژه ای برای این شخصیت فرهنگی قائل هستند.
آساق/ 330ـ1415 شماره 068 ساعت 06:13 تمام انتهای پیام I27.13-06-29
۰ نفر