۱۶ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۴۲
کد خبر: 81453737
T T
۰ نفر

تختي پهلواني كه در يادها ماندگار شد

۱۶ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۴۲
کد خبر: 81453737
تختي پهلواني كه در يادها ماندگار شد

شهرري-ايرنا- نقالان او را در قصه هاي خود براي نسل هاي بعد روايت مي كنند، پهلواني كه نه در عرصه ورزش كه در آزمون انسانيت اقيانوسي به وسعت هفت آسمان در وجودش موج مي زد.

غلامرضا تختي در روز پنجم شهريورماه سال 1309هجري شمسي درخانواده‌اي متوسط درمحله‌ خاني آباد تهران ديده به جهان گشود، او دو برادر و دو خواهر نيز داشت و غلامرضا كوچكترين فرزند خانواده بود.

شادروان تختي به لحاظ مشكلات خانوادگي وهمچنين مالي فقط 9 سال در دبستان و دبيرستان «منوچهري» خاني آباد درس خواند و به دليل علاقه به كشتي و ورزش باستاني به باشگاه پولاد رفت.

تختي دردوران زندگي ورزشي اش ركورد دار شركت در المپيك ها و كسب بيشترين مدال بود، جهان پهلوان علاوه بر قهرماني، به لحاظ منش و رفتار انساني و سجاياي اخلاقي پسنديده و جوانمردي و نوع دوستي شهره خاص و عام بوده است. او زندگي خود را در كمك به محرومين جامعه، ترويج فرهنگ پهلواني، آيين جوانمردي و قرب الهي خلاصه كرده بود.

شادروان تختي در ورزش باستاني و كشتي پهلواني نيز داراي تبحر و مهارت بود، چنان كه سه بار پهلوان ايران شد و هر بار كشتي گيران نامداري را مغلوب كرد وي چهار ماه پس از بازگشت از آخرين سفر خود در آبان ماه سال 1345 زندگي مشترك خود را با همسرش آغاز كرد؛ كه حاصل آن تولد بابك بود.

سياست نيزيكي از مخالفين رژيم پهلوي بود به همين دليل ساواك او را تحت نظر داشت. ساواك با طرح توطئه اي عليه او خواست با كشتن وي، مرگ اورا در اذهان عمومي، خود كشي قلمداد كند اما مردم بعد از شنيدن خبر مرگ شادروان تختي جلوي پزشك قانوني گرد آمدند و عليه رژيم شاه تظاهرات عظيمي بپا كردند. اين تظاهرات به زد و خورد با نيروهاي شهرباني انجاميد.

جهان پهلوان تختي در دي ماه 1346 هجري شمسي به طرزي مشكوك درگذشت، تختي را در ابن بابويه به خاك سپردند.

از به ياد ماندني ترين اقدامات شادروان تختي در جريان زلزله «بوئين زهرا' بود كه در تاريخ جوانمردي پهلوانان ايران ثبت شده است، در اين واقعه كه هزاران تن ازهموطنان كشته شدند تختي كمر همت بربست و به ميان مردم كوچه و بازار رفت و مبلغ كلاني براي كمك به بازماندگان اين حادثه درد انگيز جمع آوري كرد كه البته محبوبيت تختي ميان اقشار مختلف مردم در اين كار بسيار موثر بود.

1724
۰ نفر