۲۰ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۲۴
کد خبر: 81458668
T T
۰ نفر
نماينده مجلس : خودروهاي هيبريدي راهي موثر در مديريت آلودگي هوا است

مشهد - ايرنا - نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي گفت : ورود خودروهاي هيبريدي (بنزيني - برقي) مي تواند در مديريت آلودگي هواي مشهد تاثير بسزايي داشته باشد.

'سيداميرحسين قاضي زاده هاشمي' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بر اساس يكي از مصوبات هيات وزيران 35 تا 50 هزار دستگاه خودرو و موتورسيكلت برقي توسط سازمان شهرداريها و دهياريها به زودي وارد كشور مي شود.

وي گفت: از اين تعداد خودروي برقي پنج هزار دستگاه به عنوان سهيمه كلانشهر مشهد تعيين و هم اكنون مناقصه هاي مربوط به آن برگزار شده است.

اين نماينده مجلس افزود: علاوه بر اين خط توليد و واردات موتورسيكلت هاي برقي نيز در كشور در حال پيگيري است كه اميدواريم هرچه زودتر به نتيجه برسد.

وي با بيان اينكه تغيير فناوري در جهت مديريت و كنترل آلودگي هوا از سياستهاي مورد پيگيري در دنياي امروز است گفت: در همين راستا با توجه به اينكه بين 65 تا70 درصد آلودگي كلانشهرهايي مانند تهران و مشهد ناشي از وسايل نقليه است، دنبال كردن چنين سياستهايي در كشور ما نيز از اهميت بالايي برخوردار است.

قاضي زاده نصب پنلهاي خورشيدي را از ديگر راهكارهاي نوين در كاهش آلودگي هوا در دنياي امروز اعلام و بيان كرد: در اين زمينه خراسان رضوي از استانهاي پيش رو در كشور محسوب مي شود.

وي افزود: نتايج يك تحقيق نشان مي دهد در صورتي كه اگر در كل سطح پشت ساختمانهاي شهر مشهد صفحات خورشيدي جهت توليد برق نصب شود علاوه بر كاهش مصرف گاز شاهد كاهش دو درجه حرارت هواي مشهد و در نتيجه افزايش 15 درصدي بارندگي خواهيم بود.

او ادامه داد: مجلس شوراي اسلامي در زمينه حمايت از راهكارهاي نوين توليد انرژي به شدت حمايت مي كند و بر اين اعتقاديم كه لازم است از اين طريق در جهت كاهش آلودگيهاي زيست محيطي بكوشيم.

معاون فني اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي نيز در اين زمينه گفت : هم اكنون حدود 100 هزار دستگاه موتورسيكلت در كلانشهر مشهد رفت و آمد دارد كه شمار قابل توجهي از اين تعداد فرسوده هستند.

'علي رحمتي' افزود : ورود موتورسيكلت و خودروهاي برقي از اموري است كه شهرداري مشهد با قوت در حال پيگيري آن مي باشد.

وي با اشاره به فرسودگي ناوگان حمل و نقل عمومي در كلانشهر مشهد گفت: از مجموع هزار و 200 دستگاه اتوبوس در اين شهر 995 دستگاه و از بين 12 هزار و 800 دستگاه تاكسي حدود شش هزار و 800 دستگاه كاملا فرسوده بوده لذا بايد از چرخه فعاليت خارج شوند.

در طول 276 روز گذشته امسال كلانشهر مشهد 230 روز هواي سالم و 45 روز هواي ناسالم را پشت سر گذاشت.

روزانه 800 هزار دستگاه خودرو در كلانشهر سه و نيم ميليون نفري مشهد رفت و آمد مي كنند.ك/3

7496/660
۰ نفر