۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۰۴
کد خبر: 81459846
T T
۰ نفر
تغيير نگرش هاي اجتماعي بهترين راهكار افزايش نرخ باروري است

همدان-ايرنا-مدير گروه سلامت و جمعيت مركز بهداشت استان همدان گفت:تغيير نگرش هاي اجتماعي و ارايه مشاوره هاي اصولي بهترين راهكار افزايش نرخ باروري است.

'شهلا نوري' روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه طبق آمار موجود، بيش از هشت ميليون مجرد بالاي 20 سال در كشور وجود دارد افزود: برقراري هماهنگي بين دستگاه ها از سوي دولت براي ايجاد سازوكار مناسب ازدواج، يكي از اصول مهم در اين ارتباط است.

وي اضافه كرد:براساس اطلاعات حاصل از سرشماري سال 90 متوسط سن ازدواج براي خانم ها در كشور 23.8 سال است كه باتوجه به اينكه سنين 18 تا 35 سالگي، سنين مناسب براي باروري است، خانواده ها به طور متوسط حدود 11.2 سال فرصت باروري خواهند داشت.

وي تاكيد كرد:خانواده ها بايد تلاش كنند تا از بارداري هاي خارج از دامنه سني 18 تا35 سال پرهيز كنند.

وي افزايش آمار طلاق در جامعه را نگران كننده دانست و ادامه داد: طلاق با گسستن خانواده ها سبب از هم پاشيده شدن كانون خانواده شده و تاثير خود را به طور مستقيم بر باروري ايفا مي كند.

مدير گروه سلامت و جمعيت مركز بهداشت استان همدان افزود:مشكلات اقتصادي، اعتياد، ‌فقدان مهارت هاي ميان فردي، خانوادگي واجتماعي براي زندگي زناشويي نيز در كنار اين عوامل طول مدت فرزند آوري را كاهش مي دهد.

نوري اضافه كرد: متوسط تعداد فرزندان در خانواده هاي داراي تحصيلات بالا نسبت به زوجين داراي تحصيلات پايين، كمتر است و اين امر نيازمند مداخله مناسب وارايه آموزش و انجام مشاوره موثر با اين خانواده ها است.

وي با بيان اينكه تك‌ فرزندي معضلي است كه در سال‌هاي اخير رو به افزايش است ادامه داد:اگر چه هم خانواده هاي شهري و هم خانواده هاي روستايي به اين امر رو آورده اند، ولي اين مسئله بيشتر در خانواده هاي شهري ديده مي شود وعوامل مختلفي در بروز آن موثر است.

وي تغيير نگرش نسبت به فرزندآوري، احساس فشارهاي اجتماعي براي فرزندآوري، ميزان كنترل بر امكانات و منابع اقتصادي و حمايتي مورد نياز براي داشتن فرزند ديگر و نگراني در تربيت فرزندان را از عوامل موثر در تمايل تك فرزندي دانست.

نوري ادامه داد:تغيير نگرش زنان نسبت به مسئله تحصيل و منزلت اجتماعي آنان سبب شده كه بخش قابل توجهي از زنان سال هاي بيشتري را صرف تحصيل كرده و ازدواج را تا پايان تحصيلات به تاخير بيندازند كه اين تاخير يكي از عواملي است كه مي تواند سهمي در كاهش باروري ايفا كند.

با توجه به كاهش نرخ باروري، رشد جمعيتي كشور در سال هاي اخير به سمت پير شدن در حال حركت است.

نرخ باروري در استان همدان هم اكنون 1.9 است.

7530/576