۲۳ دی ۱۳۹۳، ۹:۰۱
کد خبر: 81462361
T T
۰ نفر
كارشناس دینی: دنیای غرب به دنبال انزوای اندیشه دینی است

تهران - ایرنا - یك كارشناس دینی، با اشاره به تبلیغات دنیای غرب برای حذف جایگاه حكومتی و اجتماعی دین اسلام، گفت: دشمنان دین تلاش می كنند با طرح شبهات، اندیشه دینی به ویژه جایگاه ولایت فقیه را در جهان منزوی كنند.

احمد مردشتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به سخنان رهبر معظم انقلاب در سالروز میلاد پیامبر اكرم (ص) درباره پلورالیسم اشاره كرد و افزود: با توجه به بحث پلورالیسم، دنیای غرب سعی می كند تا تمام راه های غیر از دین را به حق دانسته و به دنبال آن، دین را منزوی و اندیشه های مادی را جایگزین آن كند.

این جانباز نابینا، اضافه كرد: اهمیت حضور دین در عرصه های حكومتی، قانون گذاری، اداره كشور، استقلال، كسب آزادی های فردی و اعتلای جوامع عقب مانده از مهمترین موضوع هایی است كه در این زمینه باید مطرح شود و پایان نامه ای را كه برای مقطع دكتری نوشته ام بر این موضوع ها با محور قرار دادن موضوع ولایت فقیه است.

وی كه روز گذشته از پایان نامه خود دفاع كرده، افزود: این مقاله پاسخی به تبلیغاتی است كه دشمنان اسلام در حذف جایگاه حكومتی و اجتماعی اسلام دارند و در آن اهمیت جایگاه ولایت فقیه و پاسخ به شبهاتی مطرح شده كه دشمنان سعی دارند از این روش اندیشه دینی را در جهان امروز منزوی و به تدریج حذف كنند.

مردشتی، یكی از دلایل انتخاب موضوع ولایت فقیه برای پایان نامه خود را پاسخی به برخی شبهات در این زمینه دانست و گفت: از همان زمانی كه اصل ولایت فقیه در قانون اساسی به تصویب رسید، مباحث بسیاری در زمینه علت و چرایی این موضوع به عنوان یك پدیده نوظهور در دنیای معاصر مطرح شده و برخی نیز تلاش كردند تا بر این اصل خدشه وارد كنند و فلسفه وجودی آن را زیر سوال ببرند.

وی افزود: به عنوان نمونه محمد مجتهد شبستری با استناد به هرمنوتیك و فرایند فهم متون، موضوعی به نام نقد قرائت رسمی از دین را طرح كرده و معتقد است كه تصویب اصل ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران توسط مردم و خبرگان بر اساس استنباط از كتاب و سنت نبوده و هیچ ارتباطی با احكام اسلامی ندارد بلكه محصول مدرنیته و دوران جدید زندگی انسانی است.

این تحلیلگر سیاسی افزود: اینگونه برداشت ها و تفسیرهای مختلف، بازخوانی و مروری دوباره بر مذاكرات خبرگان قانون اساسی در هنگام تصویب اصل ولایت فقیه را ضروری می نماید تا با یك نگاه تاریخی به مبانی فكری و اعتقادی تصویب كنندگان اصل ولایت فقیه و میزان تطبیق آن با مبانی فقهی سنجیده شود.

مشاور معاونت فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید همچنین گفت: در این مقاله ضمن بیان نظرات برخی از علمای متقدم و متاخر درباره مسائل فقهی ولایت فقیه، به مبانی فقهی اصل ولایت فقیه در قانون اساسی پرداخته و مذاكرات خبرگان قانون اساسی را درباره نحوه انتخاب رهبر بررسی كرده ام.

وی تاكید كرد: آرای موافقان و مخالفان اصل ولایت فقیه را كه در مجلس خبرگان قانون اساسی مطرح شده، بررسی كرده و همچنین نظرات موافقان و مخالفانی كه بیرون از مجلس نظراتی در این زمینه ارائه كرده بودند را از نظر فقهی و سیاسی مورد بررسی قرار داده ام.

مردشتی، از شهید آیت الله بهشتی، آیت الله عبدالله جوادی آملی، آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب، شهید حسن آیت و علی تهرانی به عنوان موافقان داخل مجلس و از شهید آیت الله مرتضی مطهری و سیدمحمدمهدی موسوی خلخالی به عنوان موافقان بیرون مجلس خبرگان قانون اساسی یاد كرد.

وی ادامه داد: همچنین ضمن بیان تاریخچه مخالفت با اصل ولایت فقیه در قانون اساسی، آرای برخی از مخالفان مانند ابوالحسن بنی صدر، رحمت الله مقدم مراغه، عزت الله سحابی، محمدجواد حجتی كرمانی، حمید الله میرمرادزهی و سید احمد نوربخش را مطرح كرده ام و نظرات بعضی از مخالفان خارج مجلس خبرگان مانند علی شریعتمداری، مهدی بازرگان و عباس امیرانتظام را ارائه كرده ام.

وی افزود: در فصل چهارم علاوه بر بیان آرای علماء و فقها در باب اصل ولایت فقیه كه بعد از انقلاب اسلامی مطرح شده، موضوع هایی چون مشروعیت و مقبولیت، نظریه نصب و انتخاب و گستره اختیارات ولایت فقیه یعنی ولایت مطلقه و مقیده را مورد بررسی قرار داده ام و سپس نظرات حضرت امام خمینی (ره) را به عنوان اولین فقیهی كه حكومت دینی را تجربه كرد، مطرح كرده ام.

این جانباز جنگ تحمیلی در ادامه به شبهات مطرح شده در این زمینه اشاره كرد و گفت: تضاد ولایت فقیه با دموكراسی، مكتبی بودن نظام و مساله دیكتاتوری از نكاتی است كه در مقابله با ولایت فقیه مطرح می شود.

وی گفت: بررسی اختیارات ولایت فقیه در شورای بازنگری قانون اساسی به عنوان مبحث تكمیل كننده در این مقاله ارائه شده و موضوع های حذف شرط مرجعیت و حذف شورای رهبری مورد بررسی قرار گرفته است.

مردشتی در بخش دیگری درمورد جانبازی خود نیز گفت: دانش آموز سوم دبیرستان در مدرسه تیزهوشان و در رشته ریاضی مشغول تحصیل بودم كه با فرمان امام خمینی(ره) به جبهه رفتم و به عنوان تخریب چی فعالیت می كردم كه در 28 بهمن سال 61 در بلندی های بازی دراز در قصر شیرین و بعد از عملیات والفجر مقدماتی هنگامی كه مشغول پاكسازی میدان مین بودم از ناحیه صورت و سینه مجروح شدم.

وی افزود: مجروحیتم به گونه ای بود كه امیدی به زنده ماندنم نداشتند و حتی همرزمانم مراسم ختم برایم گرفتند و یك ماه بعد از مجروحیتم در تهران به هوش آمدم.

مردشتی روز گذشته (دوشنبه) از پایان نامه خود در مقطع دكتری و در رشته علوم سیاسی با عنوان «بررسی مبانی فقهی اصل ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با رویكرد به مشروح مذاكرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دفاع كرد.

حجت الاسلام داود مهدوی زادگان و عبدالله قنبرلو به عنوان استادان راهنما و مشاور این پایان نامه توضیحاتی را در این جلسه ارائه كردند و محمدعلی فتح اللهی سرپرست پژوهشكده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، محمد مهدی اسماعیلی استادیار دانشگاه تهران و سیدرضا حسینی به عنوان استادان داور به ارائه نظرات خود پرداختند.

فراهنگ**1003**1027
۰ نفر