نحوه استفاده از كودهاي شيميايي در توليد محصول سالم موثر است/دو كارخانه كودفسفاته و آلي احداث مي شود

تهران - ايرنا - مديرعامل يك شركت واردكننده كودهاي شيميايي و آلي، از احداث كارخانه هاي فسفاته و كودهاي آلي در كشور خبر داد و گفت: مصرف كودهاي شيميايي مضر نيست بلكه نحوه و روش استفاده از آنان است كه مي تواند در توليد محصول سالم يا ناسالم تاثير داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، ناصر دارايي پور روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بيان اينكه نهاده هاي كشاورزي از جمله كود، سم و بذر با كيفيت نقش بسزايي در پيشرفت كشاورزي كشورها دارند، افزود: با توجه به محدوديت منابع آبي و خشكسالي در كشور، معتقديم با در اختيار داشتن كود، بذر و سم باكيفيت مي توانيم با مديريت منابع آبي راندمان و بهره وري بخش كشاورزي را افزايش دهيم.

وي، افزايش توليدات كشاورزي بين 30 تا 60 درصد را ناشي از بكارگيري كودهاي شيميايي، آلي و زيستي با كيفيت اعلام كرد و گفت: براي همكاري با دولت و وزارت جهاد كشاورزي تلاش داريم كود مورد نياز بخش كشاورزي كشور با بهترين كيفيت توليد و تامين شود كه درهمين راستا هم اكنون به دنبال انتقال دانش فني كودهاي فسفاته و آلي از هلند به ايران هستيم.

وي تاكيد كرد: در حال حاضر در پيشرفته ترين كشورهاي دنيا از كودهاي تركيبي براي غني سازي خاك بخش كشاورزي استفاده مي شود و ديگر از كودهاي تك عنصري استفاده نمي كنند، حال بايد بخش كشاورزي كشور ما نيز به سمت بكارگيري از كودهاي تركيبي سوق داده تا خاك كشاورزي ما نيز حاصلخيز شود.

وي ادامه داد: همچنين در نظر داريم فروشگاه هاي خريد الكترونيكي كودشيميايي را براي روستاها ايجاد كنيم كه نخستين مرحله آن فردا(چهارشنبه) در نمايشگاه نهاده هاي كشاورزي تهران راه اندازي مي شود.

دارايي پور با اشاره به برنامه تسهيل در فرآيند توزيع كودهاي شيميايي، آلي و زيستي كشور، افزود: معتقديم براي توليد محصول سالم بايد كشاورزان كود را به شكل مناسب و براساس آناليز خاك استفاده كنند كه اين مهم نيازمند آموزش و فرهنگ سازي از سوي كارشناسان وزارت جهاد كشاورزي است اما ما نيز براي كمك به دولت از كارشناسان اين بخش در آموزش كشاورزان بهره گرفته ايم.

وي با اشاره به اينكه هم اكنون بخش عمده خاك هاي كشاورزي ايران به دليل مصرف بي رويه كود به اراضي باير تبديل شده است، گفت: كودهاي شيميايي وارداتي يا توليد داخل از هر كشوري كه وارد شوند داراي رفرنس و كنترل كيفيت براساس استانداردهاي جهاني هستند و وزارت جهاد كشاورزي در واردات كودهاي شيميايي از اتحاديه اروپا نيز سختگيرانه تر عمل مي كند.

وي اظهار داشت: آنچه مدنظر قرار دارد، نحوه بكارگيري كودهاي شيميايي است كه متاسفانه طي سالهاي گذشته در بخش كشاورزي به شكل بي رويه اي مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته دارايي پور، كودهاي وارداتي چين تنها به ايران صادر نمي شود بلكه اين كودها به ديگر كشورهاي جهان از جمله امريكا، برزيل و اروپا نيز صادر مي شود و داراي استانداردهاي جهاني است بنابراين نگراني مردم براي بكارگيري از كودهاي شيميايي بي مورد است.

اين شركت واردكننده نهاده هاي كشاورزي گفت: هم اكنون مذاكرات براي انتقال دانش توليد كود فسفاته و آلي از هلند به ايران در حال انجام است.

وي اضافه كرد: كارخانه كود فسفاته تركيبي با ظرفيت 500 هزارتن در منطقه ويژه پارس جنوبي در سه مرحله احداث خواهد شد كه در مرحله اول به 140 ميليون دلار سرمايه گذاري نياز دارد.

وي كود فسفاته مورد نياز كشور را متناسب با آمار وزارت جهاد كشاورزي 700 هزار تن عنوان كرد و افزود: پيش بيني مي شود توليد 500 هزار تن كود فسفاته باكيفيت در كشور كفاف بخش كشاورزي را مي دهد و ديگر نيازي به واردات اين كود نخواهيم داشت.

وي افزود: با خريد زمين اين كارخانه، در مرحله اول واحد توليد كود فسفاته (داراي تمام عناصر مورد نياز خاك) طي مدت 30 ماه در منطقه پارس جنوبي راه اندازي خواهد شد و پس از آن در مرحله دوم واحد توليد اسيد فلوريدريك و گچ طي مدت 8 تا 10 ماه و در مرحله سوم واحد توليد فسفات آلومينيوم طي مدت 12 ماه به بهره برداري خواهد رسيد.

وي با بيان اينكه در اروپا حدود 70 درصد كود مصرفي شيميايي و حدود 30 درصد كود آلي است، اظهار داشت: در همين راستا برنامه انتقال دانش فني كودهاي آلي از هلند را نيز در برنامه داريم كه با فرايند توليد اين كود در فضاي بسته و محصور شده از آلودگي محيط زيست نيز جلوگيري مي شود.

وي ادامه داد: در اين فرآيند مواد اوليه توليد كود آلي از جمله فضولات دامي و باكتري ها و كرم ها در فرايند توليد قرار مي گيرند و زماني كه محصول نهايي توليد شد، باكتري ها در فضايي از بين مي روند و كود آلي كنترل شده و عاري از باكتري به دست مصرف كنندگان مي رسد.

به گفته وي، اين در حاليست كه هم اكنون كود آلي در فضاي باز توليد مي شود كه براي كاهش خطرات زيست محيطي نياز است از تكنولوژي هاي روز دنيا بهره مند شويم.

اقتصام(3)9186**1558