به گزارش ایرنا از شبكه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، مجتبی خسروتاج در بازدید از یكی از فروشگاه های بزرگ تهران با اشاره به اینكه ایجاد و تاسیس فروشگاه های زنجیره ای بزرگ می تواند در توسعه و ساماندهی نظام توزیع تاثیر بسزایی داشته باشد، اظهار داشت: سهم فروشگا های بزرگ و زنجیره ای در نظام توزیع كشور در مقایسه با سایر كشورها كه بین 10 تا 85 درصد از توزیع را به خود اختصاص می دهند، بسیار ناچیز است.
وی با تاكید بر جایگاهی كه فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای می توانند در نظام توزیع كشور داشته باشند به بخشی از مزایای این فروشگاهها اشاره كرد و گفت: صرفه جویی در زمان و فراهم بودن شرایط خرید آسان، افزایش كیفیت ارائه خدمات، بهره مندی مصرف كنندگان از تخفیفات، امكان نظارت و كنترل بیشتر به خدمات، افزایش رقابت بین برندهای مختلف، افزایش بهره وری و ایجاد اشتغالزایی و همچنین شفافیت مالی در محاسبات و ارائه گزارشات را می توان به عنوان بخشی از مزیت های این فروشگاهها برشمرد.
معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود: به دلیل عرضه حجم بالای كالا در این شبكه ها كه به طور مستقیم از واحدهای تولیدی تهیه و در نظام توزیع عرضه می شود، شاهد كاهش هزینه های مبادلاتی و لجستیك در این فروشگاهها هستیم كه به صورت ارائه محصولات و كالاهای ارزان تر از قیمت چاپ شده بر روی كالا، نمود پیدا می كند.
به گفته خسروتاج؛ در اكثر كالاهای عرضه شده در این فروشگاهها با تخفیف حداقل 10 درصدی از قیمت نصب شده بر روی كالا مواجه هستیم از این رو مصرف كنندگان می توانند با قیمت رقابتی تر و اطمینان بیشتر نسبت به خرید مایحتاج خود اقدام كنند.
وی با بیان اینكه همه این مزایا، كاهش هزینه های توزیع و در نتیجه رضایتمندی بیشتر مصرف كنندگان را به دنبال خواهد داشت، گفت: در كل می توان گفت هزینه نظام توزیع در فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای به دلیل فاصله كوتاه زنجیره تولید تا مصرف كاهش پیدا می كند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه ضمن دعوت از سرمایه گذاران و بخش خصوصی برای حضور بیشتر در این عرصه، حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت را در خصوص تاسیس و راه اندازی این فروشگاهها اعلام و ابراز امیدواری كرد؛ با افزایش این فروشگاهها بتوان در سایه رقابتی شدن فعالیت ها، به افزایش كیفیت و رضایت مشتری نزدیك شد.
وی تاكید كرد: تلاش می كنیم تا بیش از پیش در جهت توسعه این فروشگاهها در نظام توزیع گام برداریم چرا كه توجه به نوین سازی شبكه های توزیع و حمایت در زمینه صدور مجوزهای مربوطه در این راستا از سیاست های مهم ما محسوب می شود.
خسروتاج، یكی از چالش های اصلی در خصوص تاسیس و راه اندازی این فروشگاهها را تامین زمین مورد نیاز آنها دانست و گفت: تامین زمین و مكان مناسب و همچنین متراژی كه برای راه اندازی این واحدها در نظر گرفته شده از جمله موضوعاتی است كه به عنوان یكی از دغدغه های اصلی سرمایه گذاران در این راستا به شمار می آید.
به گفته معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ استفاده از روشهای BOT و یا اجاره به شرط تملیك از مواردی است كه به راحتی قابل انجام است ضمن آنكه از نهادهای عمومی مثل شهرداریها نیز می توان انتظار داشت تا در صورتی كه امكاناتی دراین زمینه دارند در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند.
خسروتاج با اشاره به میزان صنوف توزیعی در كشور، یادآور شد: در حال حاضر در كشور حدود یك میلیون و 800 هزار صنف توزیعی وجود دارد و سرانه مصرف كننده برای هر فروشگاه خرده فروشی 44 نفر است كه این موضوع خود باعث افزایش هزینه های توزیع می شود.
وی ادامه داد: این بدان معنی است كه امروز برای هر 44 نفر ایرانی یك واحد صنفی در كشور وجود دارد كه رقم پایینی است و می توان این رقم را با ایجاد فروشگاه های بزرگ تا حد بسیار زیادی افزایش داد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت دراین رابطه خاطرنشان كرد: برای رسیدن به رقم مطلوب باید این میزان را از 44 نفر به حدود 300 نفر برسانیم.
خسروتاج در بخش دیگری از سخنان خود درباره حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حمایت بیشتر از راه اندازی و فعالیت این فروشگاه ها، اظهار داشت: تلاش می كنیم مكانیزم صدور مجوزها را برای تاسیس این نوع فروشگاهها به نحوی سازماندهی كنیم كه برای سرمایه گذار اطمینان خاطر بیشتری از بابت سرمایه گذاری ایجاد شود.
وی از ایجاد تشكل های مربوطه كه اتحادیه فروشگاه بزرگ سراسری كشور خواهد بود، خبر داد و گفت: با ایجاد این تشكل، مشكلات و مسائل این نوع هایپر ماركت ها و فروشگاه های زنجیره ای به صورت تخصصی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.
معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود: واحد امور اصناف وزارتخانه در حال اعلام فراخوان است تا هرچه سریع تر حداقل دو تشكل صنفی اتحادیه سراسری را برای فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای ایجاد كند تا شركت های فعال در قالب این دو اتحادیه ساماندهی و مسائل و خواسته های آنها مورد بررسی و پیگیری دقیق قرار گیرد.
وی اضافه كرد: دراین راستا به اتاق اصناف پیشنهاد شده تا اتاق های اصناف كشور در قالب بانك اصناف بتوانند ظرفیت مالی متمركزی را ایجاد و با سایر شركت ها و سرمایه گذاران خصوصی كه به دنبال شریك هستند مشاركت و از سرمایه واحدهای صنفی در ایجاد و راه اندازی این نوع فروشگاهها استفاده كنیم.
به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ در حال حاضر 24 فروشگاه بزرگ مثل فروشگاههای شهروند، اتكاء، سپه و هایپراستار با 429 شعب در سراسر كشور وجود دارد كه این رقم در خصوص فروشگاههای زنجیره ای با 28 فروشگاه و حدود 800 شعب دركشور با انواع محصولات جوابگوی نیاز مشتریان و مصرف كنندگان هستند.
خسروتاج یادآور شد: در تدوین برنامه ششم توسعه پیش بینی شده حداقل سالانه 10 درصد در توسعه این فروشگاهها رشد داشته باشیم از این رو هرگونه كمك در جهت حمایت بیشتر را دراین زمینه مبذول می داریم تا از این سرمایه ها در جهت توسعه اهداف ملی بهره مند شویم.
اقتصام (1)1574**1558
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت:
سهم فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای از نظام توزیع باید افزایش یابد
۲۴ دی ۱۳۹۳، ۹:۴۲
کد خبر:
81463977
تهران - ایرنا - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه سهم فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای از نظام توزیع در كشور باید افزایش یابد، گفت: در حال حاضر بدلیل ساختار نظام خرده فروشی در ایران سهم فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای از كل سهم خرده فروشی و نظام توزیع در كشور حدود 5 درصد است.