۲۷ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۲۸
کد خبر: 81467834
T T
۰ نفر

افزایش قیمت نان و كاهش كیفیت

۲۷ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۲۸
کد خبر: 81467834
افزایش قیمت نان و كاهش كیفیت

یاسوج - ایرنا- افزایش 30 درصدی قیمت نان اگر چه راه حلی برای كاهش دور ریخت ناشی از كیفیت پایین نان بود ولی در عمل نه تنها كیفیت بهتر نشده بلكه در بیشتر موارد كاهش هم داشته است.

نان در سفره ایرانی ارزشی بالاتر از یك مخلوط ساده آرد، آب، نمك و در نهایت مقداری حرارت دیده است، بلكه نمادی از بركت و جزوی از فرهنگ عامیانه مردم به خصوص در بافت های روستایی و عشایری است.

به رغم معنا و كاربرد جداگانه نان و نمك این دو كلمه در اغلب فرهنگ ها در كنار هم قرار گرفته اند، تقدس این دو كلمه در میان اقوام ایرانیان به حدی است كه در سوگندها به نان و نمكی كه باهم خورده اند یاد می نمایند.

بی توجهی به ارزش و اهمیت نان موجب دورریز این ماده غذایی در جامعه ما شده است، كه یكی از دلایل اصلی این اسراف، قیمت و كیفیت پایین آن بوده است.

دولت های مختلف افزایش قیمت را به عنوان یكی از راهكارهای جلوگیری از كاهش دور ریز این ماده غذایی موثر در سفره ایرانی اجرا كردند ولی كیفیت هرگز به جایگاه مطلوب خود نرسید.

افزایش قیمت نان اگر چه تا حدودی توانست از میزان دور ریز بخش زیادی از از نان جلوگیری كند و تا حدودی سرو صدای خریداران نان خشكی را در كوچه ها كمتر كند، اما بعد از چند مرحله افزایش ملایم قیمت نان هنوز بخش زیادی از آن دور ریخته می شود.

این موضوع در استان كهگیلویه و بویراحمد موجب سردرگمی مردم شده است زیرا آنها در پی افزایش قیمت نان انتظار افزایش كیفیت را داشتند كه تاكنون این انتظار عملی نشده است.

یك شهروند یاسوجی با اشاره به پایین بودن كیفیت نان عرضه شده از سوی نانوایی های این شهر می گوید: نان هایی كه در بیشتر نانوایی های این شهر عرضه می شود بخشی سوخته و بخشی ناپخته است.

محمود نظری افزود: به علت وزن كم چانه و نازك بودن نان بعد از چند دقیقه بیشتر حجم نان خشك شده و قابل استفاده نیست.

علی ملكی دیگر شهروند یاسوجی هم می گوید: با گران شدن بهای نان، برخی از نانوایان به سمت كم كردن وزن چانه ها و بی توجهی به كیفیت پیش رفته اند و برخی از آنان حتی نان‌ را با استفاده از جوش شیرین پخت می‌ كنند.

یكی از نانواداران شهر یاسوج در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: با گران شدن آرد دیگر دخل و خرجمان به هم جور نمی شود و در برخی مواقع حتی قادر به پرداخت حقوق كارگران خود هم نیستیم.

وی می گوید: با هركیسه آرد می توان 130 قرص نان بربری پخت كرد و این تعداد به هیچ وجه پاسخگوی شرایط موجود و هزینه های نانوایان نیست.

این نانوادار یاسوجی كه نخواست نام وی در خبر بیان شود به طور غیر مستقیم به ما فهماند كه برای جبران هزینه های خود مجبوریم وزن چانه های خود را كمتر كنیم.

مدیر كل صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بزودی با توجه به برنامه های پیش بینی شده كیفیت نان در این استان ارتقا می یابد.

'داریوش دیودیده' افزود: مهمترین برنامه برای ارتقای كیفیت نان در استان استفاده از ابزار تشویق و تنبیه است.

وی بیان كرد: در این راستا سهمیه نانوایی هایی كه نان تولیدی آنها كیفیت مناسبی نداشته باشد قطع و به نانوایی های نمونه نیز سهمیه های تشویقی و اضافه پخت اعطا می شود.

دیودیده با اشاره به مصرف بالای نان در كهگیلویه و بویراحمد اظهار كرد: برنامه تشویق نانوایی های نمونه در تمام شهرستان های استان اجرا می شود و این كار برای اولین بار از شهرستان بویراحمد آغاز شده است.

وی آموزش كادر اجرایی نانوایی ها، افزایش كیفیت آرد تولیدی، از رده خارج كردن دستگاه های فرسوده را از دیگر برنامه های این سازمان برای ارتقای كیفیت نان اعلام كرد.

مدیر كل صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد افزود: بیش از70 درصد نانوایی های شهرستان بویراحمد نان با كیفیت تولید می كنند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: بیش از 10 گروه نظارت در حوزه آرد، نان و خبازی ها در كهگیلویه و بویراحمد فعالیت می كنند.

سالار حسین پور افزود: در 25 روز اخیر و پس از اجرای طرح ملی افزایش قیمت نان یك هزار و 200 مورد بازرسی از 570 نانوایی استان انجام شده كه 49 نانوایی متخلف شناسایی و 52 میلیون ریال نیز جریمه نقدی شدند.

وی بیان كرد: در این مدت 54 تن از سهمیه آرد نانوایی های متخلف كهگیلویه و بویراحمد كسر و بین خبازی های عرضه كننده نان با كیفیت استان توزیع شده است.

یك مجتمع تولید نان در شهر یاسوج كه مشتریان از كیفیت و كمیت نان تولیدیش ناراضی هستند می گوید: علت پایین بودن نان در این استان كیفیت پایین آرد تحویلی به نانوایی ها است، زیرا آرد تحویلی برای پخت نان لواش، مخلوطی از آرد ذرت و گندم نامناسب است كه باعث می شود خمیر نان سست شده و در نهایت محصول نهایی نامرغوب باشد.

وی افزود: برای جدال با وضعیت فعلی و شرایط نامطلوب اقتصادی كه در سطح نانوایی ها به وجود آمده است، مجبور هستیم نیروهای خود را تعدیل كنیم.

مدیر عامل شركت غله و خدمات بازرگانی كهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: آردی كه بین نانوایی های این استان توزیع می شود دارای كیفیت مطلوب است.

سید علی صادق فروزنده افزود: وزن قانونی چانه خمیر 220 گرم است در حالی كه این موضوع در بسیاری از نانوایی های كهگیلویه و بویراحمد رعایت نمی شود و نان با چانه 140 تا 150 گرمی تهیه و در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی بیان كرد: نانوایی های كهگیلویه و بویراحمد از كارگران و به ویژه شاطران باتجربه تر استفاده كنند زیرا رعایت نشدن این موضوع در پایین بودن كیفیت نان در استان موثر است.

به گفته فروزنده 570 باب نانوایی در كهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و تا قبل از اجرای طرح ملی افزایش قیمت نان روزانه حدود یك هزار و 700 تن آرد یارانه ای بین 106 باب نانوایی شهرستان بویراحمد توزیع می شد ولی هم اكنون این میزان آرد بین 280 نانوایی بویراحمد توزیع می شود و همین امر موجب كاهش سهمیه آرد یارانه ای نانوایی های این شهرستان شده است.

كیفیت نان موضوعی است كه دیگر ابعاد مرتبط با این كالا را تحت شعاع خود قرار می دهد و باید به نوعی ضامن و پشتیبان تغییر و تحول در دیگر بخش های آن از كاشت ، داشت و برداشت گندم گرفته تا تولید آراد و فرآیند تولید نان باشد.

7529/671
۰ نفر