۲۷ دی ۱۳۹۳، ۱۸:۰۲
کد خبر: 81468173
T T
۰ نفر
مصرف مواد مخدر عامل اصلی مرگ معتادان است

همدان- ایرنا- مدیركل پزشكی قانونی همدان گفت: گرایش مجدد معتادانی كه پیشتر ترك كرده اند به مصرف مواد افیونی عامل اصلی مرگ مصرف كنندگان مواد افیونی است.

دكتر 'علی احسان صالح' روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اغلب معتادان از روی جبر و فشار خانواده اقدام به ترك اعتیاد كرده و بخشی از آنها در صورت فراهم بودن زمینه مجدد اقدام به مصرف مواد افیونی می كنند.

وی اضافه كرد: این گروه از افراد بعد از گذشت مدت زمانی از ترك مواد مخدر به علت وابستگی دوباره اقدام به مصرف كرده ولی با توجه به اینكه مقاومت بدن آنها در برابر مواد مخدر كاهش یافته مصرف مواد منجر به مرگ آنها می شود.

وی از دیگر عوامل موثر در مرگ معتادان را مواد افزدونی غیر مجاز ذكر كرد و گفت: طبق آمارهای موجود بیشترین مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر متعلق به افراد كمتر از 30 سال و معتادان تزریقی است.

وی با ذكر اینكه سوء مصرف مواد مخدر موجب مرگ 103 معتاد در این استان شد اظهار كرد: در 9 ماهه سالجاری سه زن و یكصد مرد معتاد به مواد مخدر به علت سوء مصرف جان خود را از دست دادند.

وی با ذكر اینكه مرگ و میرهای ناشی از سوء مصرف مواد مخدر 11 درصد كاهش داشته است بیان كرد: سال گذشته در همین مدت زمان 116 معتاد به مواد مخدر شامل 113 مرد و سه زن جان باختند.

وی گفت: كاهش 11 درصدی آمار مرگ ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در استان همدان و تدوم سیر نزولی این آمار در چند سال گذشته نوید دهنده عملكرد صحیح دستگاه های مسوول در امر مبارزه با مواد مخدر است.

مدیركل پزشكی قانونی همدان گفت: اعتیاد به موادمخدر یك نوع بیماری است كه بر اثر ناآگاهی و توسط خود شخص معتاد به وجود می آید و در اثر مصرف مواد مخدر مكانیزم های حیاتی بدن از تعادل طبیعی خارج شده و فعالیت قسمت هایی از بدن به صورت آشكار یا پنهان دچار اختلال،كم كاری و یا عدم فعالیت می شود.

به گفته دكتر صالح ، سرخوشی، اضطراب، حملات همراه با وحشت زدگی، خنده های بی مورد، خشكی دهان، ضربان قلب بالا، فراموشی، سندروم بی انگیزگی و اشتهای سیری ناپذیر از علایم مصرف ماریجوانا است.

وی در ارتباط با مصرف ماریجوانا بیان كرد: جوانان و نوجوانان با این تفكر كه مصرف ماریجوانا خطر اعتیاد ندارد به مصرف آن روی می آورند غافل از اینكه به اعتقاد بیشتر محققان حوزه اعتیاد، مصرف حشیش و ماریجوانا دروازه ورود به مصرف مواد مخدر و روانگردان های خطرناك تر است.

مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر در سال 92 نسبت به 91 حدود 20 درصد كاهش داشته است.

7525/2624