۲۸ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۴۳
کد خبر: 81468869
T T
۰ نفر

قيمت تعادلي در بازار مسكن

۲۸ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۴۳
کد خبر: 81468869
قيمت تعادلي در بازار مسكن

تهران - ايرنا - روزنامه دنياي اقتصاد مي نويسد :بازار مسكن پس از ورشكستگي كامل در سال 92، امسال روزهاي خوشي را تجربه مي كند. پاييز امسال بازار مسكن دو بار براي خروج از ركود خيز برداشت اما ركود عميقي كه ماه‌ها به آن دچار شده بود آنقدر تاثيرگذار است كه هنوز هم نمي‌توان از واژه «پررونق» براي آن استفاده كرد. بيشتر فعالان بازار مسكن معتقد هستند با توجه به كاهش قيمت‌ها خريداران رغبت بيشتري براي خريد دارند.

برخي سهم خانه‌هاي كوچك را در رونق بازار بيش از ساير بخش‌هاي موجود در بازار مسكن مي‌دانند، زيرا هنوز نقدينگي خريداران به اندازه افزايش جهشي دو سال پيش نرسيده است و هنوز هم خريد خانه براي بسياري دست نيافتني است. با اين حال به گفته يكي از فعالان بازار مسكن در شرق تهران آنچه وضعيت تعادلي كنوني در بازار مسكن را رقم زده است اين نكته است كه بازار مسكن در مقطع كنوني ظرفيت افزايش قيمت‌ها را ندارد. به همين دليل فروشندگان واقعي تلاش كرده‌اند قيمت‌ها را براي فروش سريع‌تر و آسان‌تر به قيمت‌هاي حقيقي نزديك‌تر كنند.

يكي از مشاوران املاك در اين باره به «دنياي اقتصاد» گفت: در حال حاضر قدرت چانه‌زني خريداران در بازار بيشتر شده و حتي خريد و فروش‌هاي تهاتري ملك نيز افزايش پيدا كرده است. مالكاني كه به جاي پول حاضر هستند ملكي ديگر يا خودرو دريافت كنند.

او افزود: ادامه روند ثبات در بازار مسكن سبب شده است كه تعداد فايل‌هاي با قيمت متعادل و نزديك به قيمت ميانگين هر منطقه در بنگاه‌هاي املاك زياد شود. اين موضوع در مورد خانه‌هاي با متراژ پايين بيشتر ديده مي‌شود تا خانه‌هاي با متراژ بالاتر. به‌عنوان مثال خانه‌اي نوساز با زيربناي 48 متر در خيابان سراج از سوي مالك مترمربعي 4 ميليون تومان قيمت‌گذاري شده است كه با قيمت ميانگين منطقه كاملا همخواني دارد. البته مشابه اين نوع قيمت گذاري در نمونه‌هاي ديگر فايل‌هاي آماده فروش در اين منطقه وجود دارد.

البته حسام عقبايي رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران درباره روند قيمتي ايجاد شده در مناطق مختلف شهر عنوان كرد: در بسياري از مناطق اين ظرفيت وجود دارد كه قيمت به سطح واقعي نزديك‌تر شود. شايد در خانه‌هاي كوچك با متراژ كمتر از 100 متر يا در مناطق جنوب و مركز شهر اين ظرفيت وجود نداشته باشد اما در خانه‌هاي لوكس ظرفيت كاهش قيمت همچنان وجود دارد.

در جدول زير فهرست آپارتمان‌هايي كه قيمت پيشنهادي فروش آنها از ميانگين قيمت شهر تهران (مترمربعي 4 ميليون و 60 هزار تومان) كمتر است، آمده است:

منبع: دنياي اقتصاد
۰ نفر