۲۹ دی ۱۳۹۳، ۹:۳۱
کد خبر: 81470051
T T
۰ نفر
تبديل شدن معضل زباله آمل به فاجعه انساني و تهديد ملي

پايگاه خبري و تحليلي مازندشورا روز دوشنبه با انتشار مطلبي از رييس شوراي شهر آمل به موضوع زباله و تهديد سلامت مردم در اين شهر پرداخت.

اين پايگاه خبري نوشت : در مازندران روزانه حدودا سه هزار تن فقط زباله خانگي توليد مي‌شود كه اين زباله‌ها بدون تفكيك و جداسازي در محيط زيست استان دفن مي‌شوند. به گفته كارشناسان از اين زباله‌ها گازگلخانه اي متصاعد و شيرابه سمي توليد مي‌شود كه اين مسئله يكي از عوامل خسارت باري است كه مي‌تواند شمال كشور را از جنگل تهي كند. همچنين در مازندران به‌ دليل حاصلخيزي زمين‌ براي كشاورزي و نيز بالابودن سطح آب زيرزميني ، زمين كافي براي دفن زباله موجود نيست.

درحال حاضر نيز مراكز دفن زباله‌هاي شهري استان در مناطق جنگلي، زراعي و حاشيه رودخانه‌ها قرار داشته و ظرفيت آنها براي دفن زباله اشباع شده است. برهمين اساس كاهش حجم زباله‌ها از طريق جداسازي و بازيافت مؤثرترين شيوه در مديريت زباله‌هاي توليدي است.

با اين همه يكي از شهرهايي كه معضل زباله در آن به مرحله بحراني رسيده است شهر آمل است. 'عمارت' نام مكاني است كه زباله‌هاي آمل و چندين شهر ديگر مازندران در آن دپو مي‌شود و امروز ديگر اين مكان گنجايش دفن زباله را ندارد. در اين باره با «خسرو ابراهيم زاده» رئيس شوراي شهر آمل به گفت و گو نشستيم.

وقوع فاجعه انساني با آلودگي آب شرب شهروندان

خسرو ابراهيم زاده اظهار داشت: مكان دپوي زباله آمل در منطقه عمارت واقع در 30 كيلومتري شهر آمل و در جاده هراز واقع است. كه بيش از 3 دهه محل دفن زباله 8 شهر مازندران است. و شيرابه‌هاي ناشي از زباله به آب رودخانه هراز نفوذ و به زمين‌هاي كشاورزي اطراف خسارات جبران ناپذيري وارد كرده است. به نحوي كه خطر آلوده شدن آب شرب شهروندان نيز وجود دارد چراكه پساب ناشي از دپوي زباله و تخليه فاضلاب در سال‌هاي اخير تا عمق 150 متري زمين نفوذ كرده و متاسفانه شيرابه‌هاي آن اكنون به سمت رودخانه هراز و بستر سد در حال ساخت اين منطقه در حركت است. لذا با آلودگي آب شرب منطقه يك فاجعه انساني رخ خواهد داد و سلامت بيش از 400 هزار نفر از شهروندان را تهديد خواهد كرد. اگرچه در حال حاضر نيز نمي‌توان نسبت به اثرات سوء بر توليدات كشاورزي به علت نفوذ شيرابه‌ها به مزارع كشاورزي و بروز بيماري‌هاي خاص همچون سرطان بي‌تفاوت بود.

تبديل شدن زباله آمل به تهديد ملي

رئيس شوراي اسلامي شهر آمل بيان داشت: به گفته مسئولين سالانه جمعيتي بالغ بر 20 ميليون گردشگر وارد مازندران مي‌شوند كه يكي از اصلي ترين گذرگاه‌هاي ورود آنان به استان مازندران جاده هراز مي‌باشد. فارغ از ميزان توليد زباله اين جمعيت شناور اما آنچه كه نوروز 94 را با ساير سال‌ها متفاوت كرده است تكميل شدن ظرفيت مكان دپوي زباله آمل و امكان رانش و ريزش كوه 150 متري زباله منطقه عمارت به جاده هراز است. چراكه اين انباشت زباله كوه مانند در مجاورت جاده هراز وجود دارد و مترصد يك لرزش يا حادثه‌اي است تا به سطح جاده هراز سقوط نمايد چراكه به علت انبوده شيرابه‌هاي جمع شده طي اين سال‌ها ديواره اين مخزن در حال شكسته شدن است و به علت توليد گازهاي مختلف احتمال انفجار نيز وجود دارد. لذا معضل زباله آمل ديگر يك معضل محيط زيستي براي اين منطقه نيست بلكه يك تهديد ملي براي جان مسافراني است كه از جاده هراز عبور و مرور مي‌كنند. لذا اگرچه با از ورود گردشگران استقبال مي‌كنيم اما مسئوليت هر اتفاق ناگوار احتمالي را متوجه كساني مي‌دانيم كه نسبت به اين تهديد ملي بي‌تفاوت بوده‌اند.

مخالفت سياسي با تاسيس شهرك بازيافت زباله

ابراهيم زاده در بيان پيشنهاد حل معضل زباله آمل اظهار داشت: با مشاركت 7 شهر بهره‌مند از محل دپو زباله آمل مي‌توان مجموعه‌ي كاملي را براي برون رفت مشكل زباله در شهرهاي مركزي استان داير كرد.

وي ادامه داد: از آنجايي كه هر سال ميليون‌ها مسافر به استان سفر مي‌كنند و زباله اين جمعيت شناور بر استان تحميل مي‌شود و از سويي رفع معضل زباله امل در واقع برطرف نمودن يك تهديد ملي است، بنابراين بايد براي حل مساله زباله آمل اعتبارات ملي تخصيص يابد اما متاسفانه سرنوشت طلاي كثيف با بازي‌هاي كثيف سياسي گره خورده است در حالي كه براي احداث شهرك بازيافت زباله آمل مكان يابي مناسبي صورت گرفته است و مجوزهاي زيست محيطي آن نيز اخذ شده است اما نماينده مردم محترم حوزه انتخابيه نور و محمودآباد با احداث اين شهرك مخالفت نموده است اما در حالي احداث اين شهرك با مخالفت نماينده اين حوزه انتخابيه مواجه مي‌شود كه بيش از 800 تن زباله در سواحل محمود آباد دفن شده است. و احداث اين شهرك مي‌تواند معضل زباله 17 شهر مركزي از جمله شهر نور را را برطرف سازد.

با اين همه براي رفع معضل زباله آمل با حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس تشخيص مصلحت نظام نيز ديداري داشتيم تا شهرك تفكيك و بازيافت زباله آمل در منطقه منال جاده بلده بتواند با اخذ اعتبارات ملي احداث شود و 700 تن زباله توليدي هر روز 17 شهر منطقه را تفكيك و بازيافت نمايد تا بيش از اين شاهد نابوي عرصه‌هاي گران قيمت كشاورزي، نابودي جنگل و سواحل زيباي خزر و تهديد سلامت شهروندان نباشيم.ك/1

608