۲۹ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۰۵
کد خبر: 81470236
T T
۰ نفر

زمستان يزد، رنگ و بوي باران و برف گرفت

۲۹ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۰۵
کد خبر: 81470236
زمستان يزد، رنگ و بوي باران و برف گرفت

يزد - ايرنا - در حالي كه 29 روز از فصل زمستان گذشته است از شب گذشته بارش برف و باران سراسر استان كويري يزد را فرا گرفت و ضمن خوشحالي مردم، كشاورزان را اميدوارتر كرد.

به گزارش ايرنا، امسال با وجود 16سال خشكسالي پي در پي، مردم اميدوار بودند تا اين قحطي و خشكسالي پايان يافته و گلوي خشك كوير، تر شود اما متاسفانه در پاييز و نخستين ماه زمستان كه به عنوان ماه سرد سال شناخته مي شود خبري از باران و برف در جايي نبود هر چند كه در بخش هايي از ارتفاعات بارش برف ديده مي شد.

امسال نه تنها بارش باران و برف در استان نداشتيم بلكه هوا نيز به نوعي بهاري شده بود و بويي از زمستان در شهر استشمام نمي شد و اين بارش در نقاط مختلف استان، رهايي از زمستاني خشك و تابستاني داغ را نويد مي دهد و در واقع پاسخي بوده به دعاهاي مردمان مومن كوير كه هميشه آب را از گلوي خشك كوير به روي زمين آورده اند.

** بارش برف و باران در همه جاده هاي استان يزد

مدير راهداري اداره كل راه و شهرسازي استان يزد گفت: در پي بارندگي هاي اخير، بارش برف محور هاي كوهستاني و گردنه ها را در ارتفاعات استان سفيد پوش كرد.

جواد ذاكر، با اعلام اين خبر به خبرنگار ايرنا گفت: بارش ها كه عمدتا' در ارتفاعات و گردنه هاي علي آباد در مسير يزد به شيراز، تنگ چنار در محور يزد به خاتم و همچنين ارتفاعات سخويد و ده بالا و خضرآباد به صورت برف بوده ولي در بقيه محورهاي استان شاهد بارش باران بوده است.

وي اظهار كرد: با همت و تلاش شبانه روزي راهداران خدوم و زحمت كش اين اداره كل، كليه محورها باز و تردد در تمامي جاده هاي استان روان گزارش شده است.

مدير راهداري اداره كل راه و شهرسازي استان يزد از رانندگان خواست با احتياط و سرعت مطمئنه حركت و از سفر هاي غيرضروري اجتناب كنند.

ذاكر توصيه كرد: هنگام سفر از سلامتي خودروشان مطمئن باشند و تجهيزات ايمني بويژه زنجير چرخ را فراموش نكنند .

** بارش باران در هرات استان يزد 18.8 ميليمتر اعلام شد

كارشناس اداره كل هواشناسي يزد بارش باران در شهر هرات در شب گذشته را 18.8 ميليمتر اعلام كرد و گفت: در روستاي چاهك شهرستان خاتم هم به همين ميزان باران باريد.

سيد امين طباطبايي در گفت و گو با ايرنا افزود: همچنين در سورك ميبد 10، عقدا 4.3 ، چنار ناز 16.5 و شهر يزد 3.1 ميليمتر باران باريده است.

به گفته وي در روستاي خمسيان، سورك ميبد و چنار ناز هم به ترتيب 10، هفت و شش سانتميتر برف باريده است.

بارش رحمت الهي از يكشنبه شب در استان يزد آغاز و تا لحظه مخابره خبر همچنان ادامه دارد.

** بارش برف، برخي راههاي مواصلاتي استان يزد را مسدود كرد

رييس پليس راه استان يزد گفت: بارش شديد برف راههاي مواصلاتي برخي از مناطق استان را مسدود كرد.

سرهنگ ناصر مظفري افزود: بر اثر شدت بارش برف مسير تفت به روستاهاي سانيج و ده بالا تا اطلاع ثانوني مسدود است و رانندگان بايد از ساير مسيرها براي رسيدن به مقصد خود استفاده كنند.

وي گفت: همچنين به علت بارش برف تردد در مسير تفت به شيراز و مهريز به تنگچنار فقط با زنجير چرخ امكان پذير است.

وي اضافه كرد: با وجود بارندگي مناسب و همچنين بارش برف در برخي از مناطق و ارتفاعات بخش مركزي در استان يزد ساير جاده ها باز و تردد بدون مشكلي انجام مي گيرد.

رييس پليس راه استان يزد از تمامي رانندگان خواست بخاطر خطرات احتمالي از تردد و مسافرات هاي خيلي ضروري در سطح جاده هاي اين استان خودداري كنند.

مظفري گفت: در صورت ضرورت نيز بايد رانندگان با احتياط كامل رانندگي كنند و حتما زنجيرچرخ ، سوخت كافي ، جيره و لباس گرم زمستاني به همراه داشته باشند.

وي در پايان اظهار داشت: رانندگان براي اطلاع از وضعيت راه ها استان يزد مي توانند از طريق شماره وياي 141 و همچنين 2187464 تماس گرفته و در جريان آن قرار گيرند .

بارش باران از يكشنبه شب در استان يزد آغاز و تا لحظه مخابره خبر ادامه دارد، اين بارشها در مناطق مرتفع و كوهستاني به صورت برف است.

**مدارس ابتدايي برخي از مناطق استان يزد به علت بارش برف تعطيل شد

مسوول روابط عمومي اداره كل اموزش و پرورش يزد گفت: مدارس ابتدايي برخي از مناطق استان به دليل بارش برف و يخبندان تعطيل شد.

محمدرضا قانع افزود: مدارس مقاطع ابتدايي روستاهاي علي آباد ، نصراباد ، ده بالا و سانيچ شهرستان تفت امروز تعطيل شدند.

وي اظهار كرد: همچنين مدارس ابتدايي بخش خضرآباد شهرستان اشكذر هم تعطيل شد.

پليس راه استان هم اعلام كرد برخي از محورهاي مواصلاتي شهرستان تفت بعلت بارش برف مسدود است و تردد در آن فقط با زنجير چرخ امكان پذير است.

بارش باران و برف در استان كويري يزد از يكشنبه شب در اين خطه آغاز و تا لحظه مخابره خبر همچنان ادامه دارد.

بارش باران در برخي از مناطق استان تا بيش از 18 ميليمتر گزارش شده و در روستاي خمسيان هم هشت سانتيمتر برف باريده است.

هم اكنون 195 هزار دانش آموز در يكهزار و 500 مدرسه در استان يزد مشغول به تحصيل هستند.

**چهار گروه راهداري تفت به مناطق برفگير اعزام شدند

معاون اداره راهداري تفت گفت: صبح روز دوشنبه، 12 راهدار در قالب چهار اكيپ از اين شهرستان به مناطق برفگير روستاها اعزام شدند.

غلامرضا فلاح افزود: با تلاش و كوشش راهداران مسير گردنه علي آباد و سخويد اين شهرستان با نمك پاشي باز شد و تردد در اين مسيرها جريان دارد.

وي با بيان اينكه مسير ده بالا هم باز است، اظهار كرد: هيچ گونه مشكل ترافيكي در مسيرهاي ياد شده وجود ندارد.

فلاح اضافه كرد: فقط گردنه بيداخويد مسدود است كه در نخستين فرصت نسبت به بازگشايي آن اقدام خواهد شد.

معاون راهداري تفت با بيان اينكه به علت برودت دما و يخ زدگي، رانندگان حتما مجهز به زنجير چرخ باشند، گفت: تاكنون هيچ گونه تصادفي به علت بارش برف در اين شهرستان رخ نداده است.

**با وجود وضعيت نامساعد هوا پرواز هواپيماها بدون مشكل انجام شده است

مديركل فرودگاه شهيد صدوقي يزد در اين خصوص گفت: خوشبختانه تمامي پروازها بر اساس زمان بندي قبلي انجام شده و هيچ مشكلي در اين زمينه نداشته ايم.

سعدالله وطن خواه افزود: در كنار انجام تمامي پروازها ، هواپيماهاي مركز باروري ابرها نيز با توجه وضعيت هواي امروز چند سورتي پرواز موفق داشته اند.

استاني كويري يزد با 10 شهرستان و فاصله 620 كيلومتري از تهران يك ميليون و 60 هزار نفر جمعيت دارد. ك/4

1968/616