۲۹ دی ۱۳۹۳، ۱۸:۱۹
کد خبر: 81471119
T T
۰ نفر
مشفق كاشاني در تاريخ شعر پارسي جاودانه مي ماند

كاشان - ايرنا - شاعر معاصر كشور گفت: نام مشفق كاشاني براي هميشه در تاريخ شعر و ادب پارسي ايران جاودانه خواهد ماند.

' سيد علي اصغر صائم كاشاني' روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: مشفق كاشاني يكي از غزلسرايان تراز اول معاصر ايران بود كه در سرودن شعر در تمام ابعاد مهارت داشت.

وي سرودن اشعار عاشقانه، عارفانه، انقلابي و آييني را از مهارت هاي اين شاعر پيشكسوت كاشاني عنوان كرد.

وي با بيان اينكه اشعار مشفق كاشاني در اوج انسجام و استحكام قرار دارد، افزود: وي در شعرهايش انواع صناعات ادبي همچون كنايه ها، مجازات، ابهامات و تخيل به بهترين نحو استفاده مي كرد.

وي تصريح كرد: مشفق از شاعراني بود كه از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي همراه و همپاي مردم ايران حركت كرد و با سروده هاي خود وظيفه اش را به انقلاب و اسلام ادا نمود.

اين شاعر معاصر كشور برخورد صميمانه با شاعران جوان را از خصوصيات اخلاقي مشفق كاشاني دانست و گفت: وي استعداد 'سهراب سپهري' را كشف و با راهنمايي هاي خود از وي حمايت هاي لازم را انجام داد.

وي افزود: مشفق كاشاني در كتابي كه سهراب در دوران جواني در قالب مثنوي سروده بود، مقدمه اي نوشت و آينده درخشاني را براي وي پيش بيني كرد.

صائم كاشاني در پايان خاطرنشان كرد: در زماني كه شاعران كاشاني در زادگاه خود غريب هستند، مشفق توانست با اشعار خود افتخار ان شهر هنرپرور باشد.

عباس كي منش (ملقب به مشفق كاشاني) در سال 1304 شمسي در شهر كاشان پا به عرصه هستي گذاشت.

وي تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در زادگاه خود و تحصيلات دانشگاهي را تا اخذ درجه فوق ليسانس در دانشگاه تهران به پايان برد.

مشفق كاشاني تاكنون حدود 30 مجموعه شعر از آثار گذشتگان و شاعران معاصر در زمينه هاي مختلف را تصحيح و گرداوري كرده است كه سرود زندگي، سراب آفتاب، آذرخش، آينه خيال، گزينه ادبيات معاصر، شب همه شب، هفت بند التهاب، پنجره اي به آفتاب و در سيرنگ از جمله آثار وي است.

مشفق كاشاني شامگاه يكشنبه در اورژانس بيمارستان ايرانمهر تهران در سن 89 سالگي دارفاني را وداع گفت.

7565/545