۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۰۶
کد خبر: 81473952
T T
۰ نفر
لاوروف:روسیه خواهان حل مناقشه اوكراین با حفظ تمامیت ارضی این كشور است

مسكو-ایرنا- 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه گفت كه مسكو خواهان حل و فصل سیاسی مناقشه در شرق اوكراین با حفظ تمامیت ارضی این كشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، لاوروف روز چهارشنبه در كنفرانس مطبوعاتی كه به عملكرد دستگاه دیپلماسی روسیه در سال 2014 اختصاص داشت، گفت: امیدواریم در اجلاس آینده وزیران خارجه گروه نورماندی (روسیه، آلمان، فرانسه و اوكراین) در برلین بتوانیم آتش بس در شرق اوكراین را برقرار كنیم.

وی افزود: امروز در برلین در مورد برقراری فوری آتش بس در مناطق دونتسك و لوهانسك به عنوان اولویت اقدامات در مساله اوكراین گفتگو می كنیم.

وزیر خارجه روسیه گفت كه امیدواریم در اجلاس برلین، شركای غربی از اوكراین بخواهند از اجرای سناریوی نظامی در شرق این كشور خودداری كند.

وی ادامه داد: در اجلاس برلین تعیین وضعیت حقوقی خاص برای منطقه دونباس و انجام اصلاحات در ساختار حكومتی اوكراین را پیشنهاد می كنم.

لاوروف گفت: روسیه تلاش می كند مناقشه در منطقه دونباس با حفظ تمامیت ارضی اوكراین حل و فصل شود.

وی ادامه داد: تلاش می كنیم این مناقشه با حفظ تمامیت ارضی اوكراین و تامین حقوق ساكنان مناطق دونتسك و لوهانسك در قالب كشور اوكراین حل و فصل شود. برای این منظور باید روند حل و فصل سیاسی آغاز شود.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه سپس به طرح پیشنهادی اخیر رییس جمهوری روسیه اشاره كرد و گفت: ولادیمیر پوتین در نامه ای به پترو پوروشنكو همتای اوكراینی خود طرح خود برای حل و فصل مناقشه در دونباس را مطرح كرد كه بر اساس آن طرف های مناقشه باید تسلیحات سنگین را از خطوط حائل خارج كنند.

وی افزود: این طرح در جهت اجرای توافقنامه صلح مینسك ارایه شده است.

وزیر خارجه روسیه گفت: رییس جمهوری اوكراین پیام داده است كه برای بررسی این طرح آمادگی دارد.

لاوروف همچنین وضعیت مناطق دونتسك و لوهانسك را بحرانی توصیف كرد و افزود: اخباری از این منطقه به دست می رسد به شدت نگران كننده است و امیدواریم مقام های اوكراینی با احساس مسوولیت در جهت پایان دادن به مناقشه و توقف خونریزی ها در این منطقه اقدام كنند.

لاوروف در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد اصرار اوكراین بر مالكیت بر منطقه كریمه گفت: الحاق منطقه كریمه به فدراسیون روسیه مطابق با معیارهای بین المللی انجام گرفته و ساكنان این منطقه در یك همه پرسی به پیوستن آن به روسیه رای دادند.

وی گفت كه بر اساس منشور سازمان ملل حق تعیین سرنوشت ملت ها در اولویت قرار دارد و ساكنان كریمه از این حق خود استفاده كردند.

اروپام*4*391 **1010