برگزاري كارگاه آموزشي مديريت يكپارچة مناطق ساحلي كشور(ICZM)درچابهار

چابهار – ايرنا - كارگاه آموزشي مطالعات مديريت يكپارچه مناطق ساحلي كشور(ICZM) با شركت كارشناسان و متخصصان دستگاههاي مرتبط با اين حوزه در چابهار برگزار شد.

مديركل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا گفت: اين كارگاه در راستاي اجراي مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري در خصوص طرح مديريت يكپارچه مناطق ساحلي (ICZM) مبني بر آموزش كارشناسان و متخصصان برنامه‌ريزي با هدف اطلاع‌رساني و آموزش عمومي متخصصين حوزه هاي مرتبط به منظور ايجاد درك و فهم مشترك از اين طرح ملي در سازمان بنادر و دريانوردي به عنوان متولي طرح برگزار شد.

'سياوش رضواني' افزود: اهداف ، روش شناسي و نتايج و موضوعات مختلف طرح يكپارچه مناطق ساحلي در اين نشست توسط اساتيد طرح تشريح و در پايان نيز با برگزاري پرسش و پاسخ ديدگاه هاي شركت كنندگان مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

وي بيان كرد: سواحل كشور در مجاورت با خليج فارس، درياي عمان و درياي خزر، فرصت هاي بسياري در حوزه هاي مختلف اقتصادي و سياسي فراهم آورده است و براي پايدار كردن توسعه همه جانبه و جلوگيري از ايجاد مخاطرات مختلف در اين مناطق نيازمند اعمال مديريت يكپارچه هستيم.

مدير كل بنادر و دريانوردي استان تصريح كرد: سازمان بنادر و دريانوردي در راستاي تكاليف حاكميتي و قانوني خود طرح يكپارچه مناطق ساحلي كشور (ICZM) را با مشاركت و همكاري 18 وزارتخانه و دستگاه ذيربط در حوزه سواحل، از سال 1381 در دستور كار قرار داد.

به گفته وي، نتايج نهايي اين مطالعات كه مراحل اجرايي آن از سال 1383 آغاز و در سه مرحله تدوين شد، پس از طي مراحل استصوابي در شوراي عالي شهرسازي و معماري در سال 1391براي اجرا به استانداران استان هاي ساحلي ابلاغ شده است.

مديركل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان خاطر نشان كرد: تاكنون بخشي از نتايج اين پروژه با هدف فرهنگ سازي و اطلاع رساني در زمينه مديريت يكپارچه مناطق ساحلي در جوامع دانشگاهي و تخصصي كشور و به منظور استقرار نتايج مطالعات مزبور در قالب شش جلد كتاب با عناوين تخصصي به چاپ رسيده است.

وي برگزاري جلسات و كارگاههاي آموزشي براي كارشناسان و متخصصان دستگاههاي دست اندركار در شهرستان چابهار و كنارك بعد از برگزاري نشست استاندار سيستان و بلوچستان با مديران كل مربوطه در آذر ماه گذشته را نخستين اقدام عملي براي آغاز فرايندهاي اجرايي اين طرح ملي در استان سيستان و بلوچستان عنوان كرد.

رضواني از مديران و كارشناسان همه دستگاههاي مسوول بويژه رسانه هاي گروهي و خبرنگاران دعوت كرد با شركت در دوره هاي آموزشي فضاي لازم براي اعمال مديريت يكپارچه و هدفمند و آينده نگر در حوزه طولاني سواحل دريايي كشور بويژه در سواحل مكران و درياي عمان را فراهم آورند.



* تعريف مديريت يكپارچه مناطق ساحلي (ICZM) در ايران و الزامات آن

مديريت يكپارچه مناطق ساحلي ايران بر پايه الزامات ملي و منطقه‌اي كشور فرآيندي تكاملي، پويا و يكپارچه است كه تلاش دارد با توجه به ظرفيت‌هاي اكولوژيك سواحل و نيازهاي بلندمدت توسعه‌اي، منافع متضاد بخش‌هاي مختلف در سواحل را سازگار كرده و از طريق كاهش تعارضات ‌مابين بهره‌برداران دولتي و خصوصي، شرايط حفظ منابع موجود در سواحل كشور را در راستاي توسعه پايدار فراهم ‌كند.

بر اين اساس، حفاظت و توسعه مناطق ساحلي كشور با برنامه مديريت يكپارچه سواحل كشور، سه رويكرد اساسي را شامل مي‌شود كه در توليد برنامه يكپارچه بهره‌برداري از سواحل توجه به آن الزام آور مي‌باشد.

در رويكرد اول با عنوان حفاظت محور، به معناي صيانت از محيط زيست مناطق ساحلي و توجه به اصل بهره‌برداري پايدار از منابع است، كه سهم نسل‌هاي آينده را از مواهب طبيعي اين مناطق در پرتو مديريت يكپارچه تضمين ‌كند.

در رويكرد دوم تحت عنوان توسعه محور، كه توجه به مقوله رشد اقتصادي- اجتماعي مناطق ساحلي كشور را در فرايند اعمال برنامه ضروري مي‌سازد. در اين رويكرد بهره‌برداري عقلايي با هدف تقويت ظرفيت‌هاي توسعه‌اي مناطق ساحلي، به همراه بهره‌مندي عموم مردم از اين منابع، شرط اساسي تلقي مي‌شود كه موجب افزايش پايداري طبيعي و استفاده از ظرفيت توسعه‌اي سواحل در چرخه توسعه ملي خواهد شد.

در رويكرد سوم با عنوان يكپارچه گرايي در برنامه‌ها و اعمال سياست‌ها، كه بر همكاري مستمر و تعاملي بخش‌هاي بهره بردار و ناظر از سواحل كشور تاكيد دارد. در اين رويكرد استفاده از توان‌هاي مشاركتي اجتماع محلي در تبيين برنامه‌ها و مشاركت آگاهانه و فعالانه آنها در اجراي برنامه‌ها، شرطي اساسي تلقي مي‌شود. همچنين در اين رويكرد تأكيد بر اين است كه با برقراري يك استراتژي واحد، منسجم و فرابخشي در مناطق ساحلي كشور، ضمن كاهش تضاد موجود (يا آتي) بين فعاليت‌هاي كاربران مختلف، حداكثر برداشت پايدار و توازن در بهره‌برداري از اين منابع، با هماهنگي و همكاري سازمان‌هاي دولتي، غيردولتي و اجتماعات محلي در سطوح ملي، منطقه‌اي و محلي هماهنگي شود.

* اهميت استان سيستان و بلوچستان در اين طرح ملي:

استان سيستان و بلوچستان با وسعتي حدود 187 هزار و 502 كيلومتر مربع به عنوان پهناورترين استان كشور با قرار گرفتن در بين 25 درجه و 3 دقيقه تا 31 درجه و 27 دقيقه عرض شمالي از خط استوا و 58 درجه و 50 دقيقه تا 63 درجه و 21 دقيقه طول شرقي از نصف‌النهار گرينويچ، از نظر جمعيتي از كم تراكم‌ترين استان‌هاي كشور است. اين استان از شمال به استان خراسان جنوبي و كشور افغانستان، از شرق به كشورهاي پاكستان و افغانستان، از جنوب به درياي عمان و از مغرب به استان‌هاي كرمان و هرمزگان محدود مي‌شود.

اين استان پهناور در سمت شرق با كشور پاكستان 900 كيلومتر و با كشور افغانستان 300 كيلومتر مرز مشترك دارد؛ در قسمت جنوب با درياي عمان مرز آبي دارد و از قسمت شمال و شمال غرب با استان خراسان به طول 190 كيلومتر و در قسمت غرب با استان كرمان به طول 580 كيلومتر و با استان هرمزگان به طول 165كيلومتر همجوار است. اين استان از دو ناحيه سيستان و بلوچستان تشكيل يافته است كه از لحاظ طبيعي با يكديگر متفاوتند. ناحيه سيستان در قسمت شمالي اين استان قرار دارد و حوزه مسطح و مسدودي است كه از آبرفتهاي دلتاي قديمي و فعلي رود هيرمند تشكيل شده است.

ناحيه بلوچستان منطقه وسيع كوهستاني است كه حد شمالي آن كوير لوت و حد جنوبي آن درياي عمان است. مرزهاي طولاني آبي و خشكي استان با كشورهاي افغانستان ، پاكستان و كشورهاي حوزه خليج فارس ، موقعيت ويژهاي را به آن بخشيده و سبب ايجاد شرايطي خاص شده است.

بنادر ، اسكله ها و مستحدثات ساحلي و دريايي استان سيستان و بلوچستان شامل بنادر تجاري شهيد بهشتي و شهيد كلانتري و بنادر صيادي هفت تير ، پسابندر ، بريس، رمين، تيس، كنارك، پزم ، تنگ و بندر در حال احداث گالك ( زرآباد ) و بنادر نظامي سپاه و ايران بندر و اسكله صنعتي كارگاه لنج سازي منصور ، اسكله تفريحي نيروي هوايي ( شمال بندر كنارك ) و نيز موج شكن هاي آبشيرينكن كنارك مي باشند كه تحت نظارت اداره كل بنادر و دريانوردي استان مستقر در بندر چابهار فعاليت مي‌كنند.

گزارش : علي اصغر افتاده

1744/653