۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۲۷
کد خبر: 81477131
T T
۰ نفر

ناتو در ليتواني دفتر تاسيس مي كند

۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۲۷
کد خبر: 81477131
ناتو در ليتواني دفتر تاسيس مي كند

تهران-ايرنا- وزارت دفاع ليتواني از تاسيس دفتر بين المللي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در اين كشور و پنج كشور ديگر اروپاي مركزي و شرقي خبر داد.

به گزارش خبرگزاري شينهواي چين از ويلنيوس، رسانه هاي محلي ليتواني به نقل از 'جوناس ويتاتاس زوكاس' وزير دفاع اين كشور خبر تاسيس دفتر بين المللي ناتو در منطقه بالتيك و برخي ديگر از كشورها را اعلام كردند.

بر اساس اين گزارش، زوكاس روز جمعه پس از بازگشت از نشست كميته نظامي در بروكسل با انتشار بيانيه اي اعلام كرد اين كميته با تاسيس دفتر چند مليتي خود در كشورهاي ليتواني، لتوني، استوني، لهستان، روماني و بلغارستان موافقت كرده است.

وزارت دفاع ليتواني اعلام كرد اين دفتر در آينده نزديك و تا قبل از سال جديد ميلادي تاسيس خواهد شد.

زوكاس مدعي شد تاسيس دفتر منطقه اي ناتو در ليتواني نه تنها اقدامي بازدارنده خواهد بود بلكه به عنوان مركزي براي فرماندهي و كنترل نيروهاي ائتلافي در ليتواني در شرايط اضطراري عمل خواهد كرد.

'آلژيدراس بوتكويسيوس/Algirdas Butkevicius' نخست وزير ليتواني در مصاحبه با يك شبكه محلي اين كشور گفت: تاسيس دفتر بين المللي ناتو در ليتواني به امنيت اين كشور و منطقه كمك خواهد كرد.

وي چنين تصميمي را مثبت ارزيابي كرد و گفت تاسيس اين دفتر حاوي اين پيام به شهروندان لتيواني و كل منطقه بالتيك شامل كشورهاي لتوني، ليتواني و استوني است كه امنيت اين منطقه تضمين خواهد شد.

بر اساس بيانيه وزارت دفاع ليتواني، نيمي از كاركنان اين مركز را ليتواني و نيمي ديگر را كشورهاي هم پيمان ناتو تامين خواهند كرد.

جمهوري ليتواني، كشوري است در شمال شرقي اروپا كه از شمال به لتوني، از مشرق و جنوب شرقي به بلاروس، از جنوب به لهستان، از جنوب غربي به روسيه و از مغرب به درياي بالتيك محدود مي شود.

جمهوري ليتواني بزرگترين و جنوبي ترين كشور در ميان سه جمهوري حوزه بالتيك در اروپاست.

جمهوري هاي حوزه درياي بالتيك كه مجموع جمعيت آنها به حدود هشت ميليون نفر مي رسد، در طول سال هاي پس از فروپاشي شوروي سابق همواره مدعي نگراني از تهديد روسيه بوده اند.

'آرتيس پابريكس' وزير دفاع لتوني به تازگي اظهار داشت: روسيه در پنج سال گذشته جسارت خود را در درياي بالتيك افزايش داده است.

روسيه در مقابل معتقد است ناتو از طريق برگزاري مانورهاي نظامي در كشورهاي حوزه بالتيك، براي ايجاد بي ثباتي در شمال اروپا تلاش مي كند.

اروپام**9158**1485** 1337