۵ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۳۳
کد خبر: 81478147
T T
۰ نفر

زباله عفونی تهدیدی مرگبار برای محیط زیست

۵ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۳۳
کد خبر: 81478147
زباله عفونی تهدیدی مرگبار برای محیط زیست

همدان- ایرنا- رییس اداره نظارت و پایش حفاظت محیط زیست همدان گفت: روند غیراصولی دفن زباله های عفونی با توجه به نقش این زباله ها در مرگ طبیعت در آینده نزدیك محیط زیست را با چالش جدی مواجه می كند.

'مجید مهری' روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: زباله های عفونی و بیمارستانی باید قبل از ورود به سایت های دفن زباله با استفاده از دستگاه اتوكلاو خنثی سازی یا استریلیزه شوند.

وی اضافه كرد: طبق بررسی های صورت گرفته از 21 بیمارستان خصوصی و دولتی موجود در این استان تنها هفت بیمارستان به سیستم اتوكلاو برای بی خطرسازی زباله های عفونی مجهز است.

رییس اداره نظارت و پایش حفاظت محیط زیست همدان بیان كرد: روزانه هشت تا 8.5 تن زباله در بیمارستان های این استان تولید می شود كه حدود 40 درصد آن را زباله های عفونی تشكیل می دهد.

مهری افزود: بهترین راهكار برای جداسازی زباله های عفونی از معمولی، تفكیك زباله های بیمارستانی از مبدا است كه در این راستا زباله های پرخطر و عفونی در پلاستیك های زرد رنگ و شفاف به منظور قابل روئیت بودن محتویات داخل پلاستیك و مابقی زباله ها در پلاستیك های مشكی قرار داده می شود.

وی تاكید كرد: طبق بررسی های كارشناسانه صورت گرفته یك كیلوگرم زباله عفونی در صورت قرار گرفتن در مجاورت دیگر زباله ها می تواند یك هزار تن زباله معمولی را آلوده كند.

وی در ارتباط با فرایند دفن زباله عفونی اظهار كرد: زباله عفونی باید ابتدا توسط بیمارستان ها با استفاده از سیستم اتوكلاو بی خطر سازی شده سپس توسط خودروهای شهرداری به محل دفن زباله حمل شود.

رییس اداره نظارت و پایش حفاظت محیط زیست همدان تاكید كرد: حمل و جابجایی و دفن زباله های عفونی قبل از خنثی سازی و امحای آن تخلف محسوب شده و سازمان متولی و مجری باید پاسخگو باشند.

مهری اضافه كرد: زباله های عفونی بعد از قرار گرفتن در دستگاه اتوكلاو ابتدا خرد شده سپس در دمای بالا و فشار زیاد از حالت پاتوژنیك خارج می شوند همچنین برای مدیریت شیرابه ناشی از زباله های عفونی نیز سیستمی طراحی شده است.

وی تاكید كرد: مدیریت بی خطر و سترون سازی زباله عفونی عهده بیمارستان ها بوده و شهرداری پس از انجام این فرایند مجاز به دفن زباله در سایت های پیش بینی شده هستند.

وی در ارتباط با سیستم زباله سوز بیان كرد: پیشتر برخی از بیمارستان های همدان به این دستگاه مجهز بودند كه هنگام سوزاندن زباله دود حجیمی از بیمارستان بلند می شد كه این امر نگرانی و شكایت شهروندان ساكن در مجاورت مراكز درمانی را به همراه داشت.

وی بیان كرد: بر این اساس سوزاندن زباله به علت پراكندن و انتشار مواد آلوده در فضا و غیر قابل كنترل بودن آلایندگی در صورت پخش شدن در فضا ممنوع اعلام شد حتی رفتگرها نیز مجاز به سوزاندن زباله نیستند.

رییس اداره نظارت و پایش حفاظت محیط زیست همدان تصریح كرد: هم اینك حجم عظیمی از زباله های عفونی بدون سترون شدن در سایت های دفن زباله، در دل خاك قرار می گیرند.

مهری افزود: دفع غیر اصولی زباله های عفونی به مثابه تلاش برای مرگ طبیعت است با این توضیح كه تماس هر گونه جانوری با میدان و محدوده آلوده به زباله عفونی، بیماری و در نهایت مرگ جانداران را به همراه خواهد داشت.

وی بیان كرد: هنگام بارش باران، روان آب های ایجاد شده در این محدوده آلوده بوده و چنانچه سطح آب های زیر زمینی بالا باشند به طور حتم آب های زیر زمینی نیز آلوده می شوند.

7525/2624