۷ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۲۶
کد خبر: 81480659
T T
۰ نفر

سفال هاي دوره اسلامي در رامهرمز كشف شد

۷ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۲۶
کد خبر: 81480659
سفال هاي دوره اسلامي در رامهرمز كشف شد

تهران-ايرنا- سرپرست گروه باستان شناسي محوطه جوبجي، رامهرمز و خوزستان خبر از كشف سفال هاي دوره اسلامي در فصل دوم كاوش هاي باستان شناسي ميان دو روستاي جوبجي و ده پور رامهرمز داد.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا، 'آرمان شيشه گر ' افزود: در فصل دوم كاوش هاي باستان شناسي ميان دو روستاي جوبجي و ده يور از توابع رامهرمز به كشف سفال هاي سطحي مربوط به دوره هاي تاريخي و اسلامي انجاميد.

بر اساس گزارش پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، شيشه گر اظهار كرد:تاكنون در ادامه اين كاوش ها به لايه هاي باستاني نرسيده ايم

وي گفت: كاوش هاي باستاني ميان دو روستاي جوبجي و ده يور رامهرمز در فصل اول به كشف و نمايان شدن آرامگاهي از دوره عيلام نو انجاميده بود.

وي افزود: اين آرامگاه در ارديبهشت سال 1386در نتيجه عمليات عمراني سازمان آب و برق خوزستان هنگام حفر كانال آب كشف و به دنبال آن كاوش نجات بخشي روشمند به مدت 60روزدر اين منطقه انجام شد.

اين باستان شناس بابيان اينكه اين محوطه باستاني يكسال بعد از شروع كاوش به ثبت رسيد گفت:با توجه به گستره آثار، در هنگام كاوش نجات بخشي لزوم تعيين حريم محوطه نيز احساس شد.

شيشه گر اظهاركرد: بقاياي به دست آمده از اين آرامگاه كه در اثر كندن كانال آسيب جدي ديده بود، نشان مي دهد كه اين آرامگاه سازه اي سنگي و مستطيل شكل داشته كه با لاشه سنگ هاي لوحي با ملات گل ، گچ ، شن ريز و درشت، لابه لاي سنگ هاي ريز و درشت در حاشيه رودخانه ' علا '، كنده شده بود.

وي اظهار داشت: در نتيجه اين كاوش ها مشخص شد، طول اين سازه سنگي بين 450 سانتي متر و عرض آن بين 220 تا 230 سانتي متر و ديواره هاي آن با حدود 60 سانتي متر ارتفاع شامل شش رج سنگ چين شده است.

اين ديوار به طور پلكاني خيز گرفته و تاقي را تشكيل داده كه يا هلالي بوده و يا با تخته سنگ هاي بزرگ و مسطح پوشيده بوده است.

به گفته سرپرست گروه باستان شناسي جوبجي ، رامهرمز و خوزستان ، در اين آرامگاه دو تابوت مفرغي با رأس هلالي قرار داشت.

شيشه گر خاطر نشان كرد: بر پايه مطالعات انسان شناسي، بقاياي استخوان هاي انساني درون تابوت ها به دو انسان مؤنث تعلق داشته كه يكي با سن كمتر از 17 سال در تابوت شرقي آرميده و ديگري با سني بين 30 تا 35 سال در تابوت غربي مدفون بوده است.

وي گفت: به احتمال زياد اين دو نفر از خاندان شاهي عيلامي هستند زيرا كه به همراه آنها دو حلقه زرين دفن شده بود.

اين باستان شناس اظهاركرد:گور نهاده هاي هنري و ارزشمندي كه در اين آرامگاه قرار داشته شامل زيورهاي زرين به شكل دسته خنجر، حلقه، بازوبند دستبند، النگو، گل سينه، انواع پولك و دكمه، مُهره و آويز و گوشواره، موبند و گردنبند و حلقه انگشتري است.

به گفته وي، در كنار ديوار غربي آرامگاه، محلي براي پيشكش آذوقه و قرباني به شكل سكويي از بستر شني طبيعي باقي مانده كه بر روي آن استخوان هاي جانوران قرباني شده به همراه تعداد زيادي خمره بزرگ ته دكمه اي ويژه آذوقه و تعدادي ظروف كوچك لعابدار بر روي هم انباشته شده است.

وي با ابراز تاسف از اينكه در عمليات عمراني حفر كانال آب بسياري از اين آثار از جاي اصلي خود خارج شده و در ميان خاك ها بيرون ريخته شده اند گفت: بسياري ازاشيا كشف شده در اين عمليات آسيب ديده بودند.

به گفته اين باستان شناس ،اين آرامگاه را مي توان با آرامگاه كيتين هوتران پسر كورلوش در ارجان بهبهان و نمونه هايي كه در شوش و نيز در اور و نمرود در ميانرودان به دست آمده اند، مقايسه كرد.

فراهنگ**1933**1569