۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۶:۱۱
کد خبر: 81483169
T T
۰ نفر
چین بزرگترین شریك تجاری ایران

تهران - ایرنا - همایش كاربردی تجارت با چین به منظور آشنایی و تبیین راهكارهای عملی و موثر تجارت با بازار چین روز چهارشنبه در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، در این همایش كه با حضور جمعی از مسئولان تجاری كشور و فعالان اقتصادی برگزار شد، مناسبات و مبادلات تجاری بین ایران و چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فضای مفاهمه موجود در روابط اقتصادی و تجاری چین با ایران، تحلیل اقتصاد كلان چین، تشریح روش های تامین مالی جهت انجام مبادلات و اجرای پروژه های مشترك، نیازهای وارداتی چین و تبیین فرصت های صادراتی كالاهای ایرانی، نقش اتاق مشترك در تسهیل و افزایش تعاملات تجار ایرانی و چینی، فرصت ها و چالش های ثبت شركت های مستقل یا مشترك با تجار چینی در ایران و چین از جمله موضوعاتی بود كه در این همایش مطرح شد.



** فرش دستباف یكی از فاكتورهای مهم برای چینی هاست.

سفیر سابق ایران در چین در این همایش گفت: در حال حاضر كشور چین قبل و بعد از تحریم ایران یكی از كشورهایی به شمار می رود كه هدف صادراتی نفت ایران قرار داشت. در مرحله دوم صادرات فناوری های ایران و در مرحله سوم كشور هدف پتروشیمی ما بود.

مهدی صفری با بیان اینكه در سال گذشته بیش از 8.5 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به چین صادر شد، افزود: به لحاظ صادرات غیرنفتی، كشوری كه بیش از یك میلیارد و 400 میلیون نفر جمعیت دارد و در حال حاضر بیش از 500 میلیون نفر قدرت خرید بالا دارد می تواند فضای مناسبی برای صادرات غیرنفتی ما باشد.

وی ادامه داد: از جمله كالایی كه می توان به چین صادر كرد، فرش دستباف، صنایع دستی و گیاهان دارویی است. چین موقعیت بسیار مناسبی برای صادرات فرش دستباف دارد.

صفری افزود: فرش ایران جز محصولات لوكس چینی به شمار می آید. قبلا می گفتند آلمانی خوشبخت كسی است كه یك آپارتمان، یك خودرو و فرش دستباف داشته باشد كه در حال حاضر چین نیز همین وضعیت را پیدا كرده است. زیرساخت های لازم برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی، سرمایه گذاری و پروژه های دارای فاینانس، مهیا شده است.

وی گفت: متاسفانه خرمای ایران در پاكستان بسته بندی می شود و از آنجا به چین صادر می شود. طبع چینی شیرین است و به این لحاظ به طور مثال خرمای ایران در چین طرفدار زیادی دارد. ما نمی خواهیم خودرو به چین صادر كنیم اما كالاهای دیگر خوبی داریم كه قابل صادرات است.

سفیر سابق ایران در چین اضافه كرد: در مقابل ایران می تواند با جذب توریسم از چین، صنعت توریسم را گسترش دهد. در حال حاضر چین 80 میلیون نفر توریست به خارج می فرستد كه ما می توانیم تعدادی زیادی از این توریست ها را جذب كنیم. به خاطر سابقه تاریخی كه ایران دارد؛ چینی ها علاقه مند هستند كه چنانچه تسهیلاتی برای آنها قرار دهیم به ایران بیایند.

صفری افزود: براین اساس حدود سه سال پیش تفاهم نامه ای را با چین امضا كردیم. چینی ها وقتی به ایران بیایند فرش و صنایع دستی می خرند و این موجب افزایش صادرات ما خواهد شد.

وی با بیان اینكه حجم مبادلات دو كشور در سال جاری تقریبا 52 میلیارد دلار بوده است، گفت: در سال گذشته این رقم حدود 40 میلیارد دلار بود، ضمن آنكه از پنج سال پیش تاكنون به رشدی 20 میلیاردی دلاری رسیده ایم و این بالانس مثبت است چون ما صادرات نفت، فرآورده ها و در كنار اینها صادرات غیرنفتی داریم.

صفری با بیان اینكه چین در سال 2013 حدود 4 هزار و 300 میلیارد دلار صادرات و واردات داشته است، گفت: اگر كالای چینی بد بود كه به این كشورها صادر نمی شد، ولی كیفیت را سفارش دهنده تعیین می كند. خریدار ممكن است كالایی را با بهای پایین سفارش دهد و سفارش دهنده دیگری همان كالا را با بهای بالاتری سفارش دهد كه این مساله موجب كیفیت بالاتر همان كالا خواهد شد.



** بیش از 8 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به چین

مدیركل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه و تجارت نیز گفت: چین همسایه ما نیست ولی بزرگترین شریك تجاری ما محسوب می شود كه در طول تاریخ اثرگذاری بسیاری بر اقتصاد ما داشته است.

سیدمجتبی موسویان با اشاره به آمار 10 ماهه تجارت ایران و چین گفت: در این مدت هشت میلیارد و 110 میلیون دلار صادرات غیرنفتی به این كشور داشته ایم كه 29 درصد صادرات به جهان را تشكیل می دهد.

وی ادامه داد: در 10 ماهه سال 93 حدود 10 میلیارد و 300 میلیون دلار واردات از چین به كشور ما صورت گرفت. چین به عنوان اقتصاد نوظهور بزرگترین صادركننده جهان در سال گذشته میلادی محسوب شد كه توانست آمریكا را پشت سر گذارد.

موسویان با بیان اهداف سازمان توسعه و تجارت برای گسترش روابط با چین، اظهار داشت: در تلاش هستیم تا روند روبه رشدی در مبادلات با كشور چین داشته باشیم. در این راستا رایزنان بازرگانی به شهرهای مختلف چین اعزام خواهیم كرد تا مسیر روشنی را برای تجار ایرانی و چینی ترسیم كنند.



** خریداری 30 درصد كالاهای لوكس دنیا توسط چین

نایب‌ رییس اتاق مشترك ایران و چین نیز در این همایش گفت: 30 درصد كالاهای لوكس دنیا در سال 2013 از سوی چینی‌ها خریداری شده است.

مجیدرضا حریری با بیان اینكه درخصوص تجارت ایران و چین نقطه ضعف‌هایی وجود دارد كه ربطی به تحریم‌ها هم ندارد، اظهار داشت: پس از روی كار آمدن دولت یازدهم دولت ارتباط مناسبی را با كشورهای مختلف دنیا برقرار كرده و بخش خصوصی نیز در سایه همین ارتباط مناسب از جایگاه ویژه‌ای برای دولت برخوردار است.

به گفته وی، فرهنگ چین به لحاظ مراودات اجتماعی باید مورد مطالعه قرار گیرد چرا كه سوءتفاهمات بسیاری میان دو كشور به چشم می‌خورد.

نایب ‌رئیس اتاق مشترك ایران و چین ادامه داد: چین در سال 2013 حدود 30 درصد از اجناس لوكس دنیا را خریداری كرده و به همین دلیل فرش ایرانی می‌تواند در سبد خرید ثروتمندان این كشور نقش موثری داشته باشد.

حریری از برگزاری سمینار سرمایه‌گذاری و تجارت در سه شهر مهم چین از سوی اتاق بازرگانی مشترك ایران و چین در خردادماه سال 94 خبر داد و گفت: امیدواریم این سمینارها بتواند زمینه را برای تولید و سرمایه‌گذاری كالا افزایش دهند چرا كه ایران مزیت‌های بسیاری از جمله انرژی و نیروی كار ارزان دارد كه می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روابط تجاری با دو كشور باشد.

اقتصام (3) 1574**1558
۰ نفر