نگارخانه مستقل هنرهاي تجسمي در زابل راه اندازي مي شود

زابل- ايرنا- مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان گفت: در صورت فراهم شدن زيرساخت هاي لازم براي توسعه هنرهاي تجسمي در زابل با تعامل و همكاري فرمانداري اين شهرستان نگارخانه اي مستقل براي هنرهاي تجسمي راه اندازي مي شود.

حجت الاسلام عباس دانشي روز چهارشنبه در حاشيه بازديد از نمايشگاه صنايع دستي نارگل در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شماره يك زابل در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: با استفاده از فضاهاي موجود و تغيير فضاي فرهنگي در زابل در صدد راه اندازي نگارخانه در اين شهرستان هستيم.



وي اظهار داشت: به منظور توسعه فرهنگ و هنر به ويژه هنرهاي تجسمي با برپايي نمايشگاه، ايجاد كارگاه توليد، ارايه تسهيلات از طريق سامانه هاي بانكي و اعطاي مجوز هاي آموزشي بدنبال ارايه آثار هنرمندان هستيم.



مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان آثار ارايه شده در نمايشگاه توسط نازنين باقري را آثاري قابل قبول دانست و اظهار داشت: آثار ارايه شده از نوآوري برخوردار است كه مي توان براي توسعه هنر منطقه در بخش هاي مد و لباس و تلفيق هنرهاي بومي و نقوش اصيل سيستاني توسط هنرمندان بكار گرفته شود.



حجت الاسلام دانشي از آمادگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي براي برپايي نمايشگاههاي مختلف خبرداد و گفت: هنرمندان استان مي توانند آثار خود را به صورت رايگان در نگارخانه اين اداره كل كه به زودي راه اندازي مي شود نمايش دهند.



وي ادامه داد: كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان زاهدان، دانشگاههاي سيستان و بلوچستان و مجتمع فرهنگي و هنري آماده ارايه آثار هنرمندان استان هستند.



معاون استاندار سيستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ويژه زابل نيز به خبرنگار ايرنا گفت: آثار ارايه شده در اين نمايشگاه با توجه به اينكه نخستين نمايشگاه به صورت انفرادي در زابل است، بسيار زيبا بود.



هوشنگ ناظري ادامه داد: مجموعه آثار كار شده اعم از صنايع دستي، قاليبافي، نقاشي و لباس هاي محلي نشان دهنده استعداد اين هنرمند سيستاني است و مي تواند الگويي براي جوانان باشد.



وي با اشاره به مذاكرات انجام شده با مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اظهار داشت: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان با هماهنگي و همكاري فرمانداري زابل در زمينه ساخت نگارخانه اين شهرستان اقدام كند كه در اين رابطه مقرر شد براي تامين اعتبار با معاون برنامه ريزي استاندار سيستان و بلوچستان مكاتبات و ساير مراحل اداري انجام شود.



فرماندار زابل با بيان اينكه تعداد زيادي از هنرمندان سيستان آماده اند تا با ارايه آثارشان علاقه مندان به اين هنرها را جذب و شناسايي كنند، تاكيد كرد: نياز است هر چه سريعتر محل دايمي نمايشگاه براي ارايه آثار هنرمندان منطقه راه اندازي شود.



مرضيه فيروزكوهي مسوول كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شماره يك زابل نيز گفت: اين مركز آمادگي برگزاري نمايشگاه براي ارايه آثار هنرمندان در سطح منطقه را دارد.



نازنين باقري هنرمند صنايع دستي زابل در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي اظهار داشت: تاكنون سه نمايشگاه گروهي صنايع دستي برگزار كرده ام اما اين نمايشگاه نخستين نمايشگاه انفرادي است كه آثاري چون سفال، سياه قلم، بدليجات و شيشه در آن ارائه شده است.



وي افزود: فعاليت هنري را از دوران راهنمايي در مدارس زابل آغاز كرده و اكنون دانشجوي ترم ششم صنايع دستي دانشگاه بيرجند هستم.



اين هنرمند سيستاني و بلوچستاني از مسوولان خواست تا با حمايت از هنرمندان زمينه معرفي هنر و شكوفايي استعدادها و توانمنديهاي آنان به جامعه را فراهم و با ايجاد فضا و مكاني به عنوان نمايشگاه دائمي، هنرمندان را براي به نمايش گذاشتن آثارشان ياري و تشويق كنند.



نازنين باقري با بيان اينكه هنرمندان منطقه سيستان از نداشتن نگارخانه رنج مي برند گفت: تعداد زيادي هنرمند در منطقه سيستان هستند كه بدليل عدم حمايت از سوي مسوولان نمي توانند آثارشان را ارايه دهند.



وي از مسوولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، مسوول كانون پرورش فكري كودكان شماره يك زابل، مديركل فرهنگ ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان، فرماندار زابل و پدر و مادرش كه در برپايي نمايشگاه كمك كردند، تقدير كرد.



به گزارش ايرنا، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان وبلوچستان در اين بازديد يك ربع سكه و معاون استاندار و فرماندار شهرستان ويژه زابل به رسم يادبود و تقدير از اين هنرمند هديه نفيسي به وي اهدا كردند.



نمايشگاه صنايع دستي از ۷ تا ۹ بهمن در دو نوبت صبح از ساعت ۹ تا ۱۲ و عصر ۱۶ تا ۲۰ آماده بازديد علاقه مندان است.



زابل در 205 كيلومتري شمال زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان واقع شده است.

7317 / 653