۱۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۳۱
کد خبر: 81490876
T T
۰ نفر
سازمان تحقیقات كشاورزی كمبود بودجه دارد/ معرفی 6 رقم جدید بذر در دهه مبارك فجر

تهران - ایرنا - رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی گفت: درحال حاضر بخش تحقیقات، آموزش و ترویج تا حدی با كمبود بودجه مواجه است كه در صورت عدم برنامه ریزی مناسب برای رفع این مشكل، در آینده نه چندان دور این سازمان با مشكلات متعددی مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اسكندر زند روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت سی وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: متاسفانه به مرور زمان بودجه مربوط به فعالیت های تحقیقاتی این سازمان كاهش یافته و در مقابل بودجه های جاری ازجمله حقوق ودستمزد كارمندان افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: یكی از مشكلات ما در سال 94 این است كه تمام بودجه در نظر گرفته شده مربوط به حقوق كارمندان است و برای فعالیت های تحقیقی این سازمان منابعی اختصاص نیافته و این درحالی است كه تا سال 1404 باید سهم بودجه سازمان تحقیقات كشاورزی از تولید ناخالص ملی به چهار درصد برسد.

به گفته وی، هم اكنون بودجه سازمان تحقیقات كشاورزی كمتر از نیم درصد است كه این رقم پاسخگوی نیازهای بخش تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی نیست.

وی اضافه كرد: در حال حاضر سازمان تحقیقات كشاورزی 7500 طرح تحقیقاتی با عمر عمدتا سه ساله در دست اجرا دارد كه برای تحقق این طرح ها باید اعتبارات لازم تامین شود، هرچند در حال حاضر موظفیم با حداقل درآمدهای سازمان این طرح ها را به نتیجه برسانیم.

به گفته وی، بخش تحقیقات كشاورزی قابلیت انطباق ندارد به طوری كه اگر تحقیقات كشاورزی سالانه بحث های جدید كشاروزی را مطرح نكند بطور قطع سال بعد كل كشور بدون بذر می ماند.

معاون وزیر جهادكشاورزی گفت: درهمین راستا سازمان علاوه بر صرفه جویی، واگذاری دستاوردها و دانش فنی تحقیقاتی به بخش خصوصی و حذف كارهای كم اولویت را در دستور كار دارد تا بتواند هر ساله دستاوردهای تحقیقاتی جدیدی را به بخش كشاوری ارایه دهد.

زند ضمن انتقاد از بودجه سال 94 این سازمان گفت: ما همچنان به دنبال جذب بودجه این بخش هستیم، در مجلس نیز قول های به ما داده اند كه امیدواریم این بودجه افزایش یابد.

وی ادامه داد: به مناسبت دهه مبارك فجر 6 رقم و نهال جدید از قبیل محصولات باغی و زراعی (گندم و حبوبات)، واگذاری دانش فنی تعدادی از یافته های این بخش به بخش خصوصی و نقشه شوری خاك های كشورهفته آینده معرفی و رونمایی می شود.

وی درباره سهم بودجه تحقیقات كشاورزی تركیه نیز گفت: هم اكنون سهم بودجه تركیه در تولید ناخالص ملی حدود یك درصد است كه در نظر دارد تا سال 2020 این رقم را به 3 درصد برساند.



** تشكیل كارگروه كنترل كیفی كود هفته آینده

معاون وزیر جهادكشاورزی یكی از اقدامات مطلوب وزارت جهادكشاورزی طی سالجاری را ساماندهی كود عنوان كرد و گفت: از سوی وزیر جهادكشاورزی دستورالعملی برای ساماندهی كود كشور به معاونت آب، خاك و صنایع كشاورزی ابلاغ شده كه براساس این ابلاغیه باید محتویات كود با لیبل روی آن تطابق داشته باشد.

وی اظهار داشت: در همین راستا قرار است هفته آینده كارگروه كنترل كیفی كود در این معاونت تشكیل شود تا از تقلب و كیفیت پائین كودهای مصرفی بخش كشاورزی جلوگیری به عمل آید.



** تغییر فصل كشت برخی محصولات بهاره به پائیزه

زند درباره برنامه‌های كاهش مصرف آب بخش كشاورزی این وزارتخانه، گفت: تغییر فصل كشت زراعی حداقل به 10 سال زمان نیاز دارد اما وزارتخانه در تلاش است برای كاهش مصرف آب و بهره گیری از بارندگی های پائیزه، كشت برخی از محصولات همچون كلزا، چغندرقند، نخود و حبوبات را از بهار به پاییز منتقل كند.

وی از معرفی بذر نخود مقاوم به سرمای 15 درجه خبر داد و افزود: در راستای مقابله با خشكسالی علاوه بر انتقال بسیاری از كشت‌ها به گلخانه ها، ارقام زراعی و باغی و حتی نژادهای دامی مقاوم به كم آبی از دیگر برنامه های وزارت جهادكشاورزی است.



** واگذاری 15 شركت دانش‌بنیان به بخش خصوصی

وی یكی از اهداف كلان سازمان تحقیقات كشاورزی را تمركز روی كشاورزی دانش‌بنیان دانست و افزود: به طور قطع امنیت غذایی كشور در گروه دانش‌بنیان كردن كشاورزی است.

به گفته وی، دانش بنیان به معنای این است كه تمام تصمیمات ما مبتنی بر دانش، علم، تدبیر، پایه اصلی تحقیقات و نظام جامع اطلاعات و نوآوری كشاورزی باشد.

وی اضافه كرد: برهمین اساس جهت‌گیری ما باید بر مبنای اقتصاد مقاومتی و اهمیت بخشیدن به جایگاه آموزش بهره‌برداران و نظام نوین ترویج است.

معاون وزیر جهادكشاورزی اظهار داشت: در راستای اقتصاد مقاومتی كه به معنای نگاه به درون است، سازمان تحقیقات كشاورزی گام‌های مناسبی برداشته كه البته در كشاورزی همواره نگاه ما به درون و اتكاء داخلی بوده و در بخش عمده مسائل تحقیقاتی روی پای خودمان ایستاده‌ایم.

رئیس سازمان تحقیقات كشاورزی گفت: در تلاش هستیم، 15 شركت دانش‌بنیان مؤسسه سرم‌سازی رازی را برای گسترش تولید به بخش خصوصی واگذار كنیم.



** واگذاری 30 دستاورد به بخش خصوصی طی سالجاری

زند یكی از چالش‌های بخش كشاورزی را نگاه ضعیف به تحقیقات این بخش برشمرد و افزود: سازمان تحقیقات كشاورزی دارای قدمت 100 ساله است كه باید برای تحقق اهداف تحقیقاتی، آموزش و ترویج اعتبارات مورد نیاز این بخش تامین شود.

وی در راستای كاهش تصدی گری دولت، گفت: امسال 25 دستاورد در راستای كوچك‌سازی وظایف دولت به بخش خصوصی واگذار شده كه در تلاش هستیم تا پایان سال به 30 دستاورد برسد.

زند اظهار داشت: مؤسسه تحقیقات علوم باغی برای ساماندهی تمام فعالیت‌های مربوط به باغبانی تأسیس شد كه در تلاش هستیم این مؤسسه تحقیقاتی هفته آینده با حضور وزیر جهاد كشاورزی افتتاح شود.

وی اضافه كرد: در همین راستا، برنامه ادغام مراكز تحقیقات و مراكز آموزشی در استان‌ها را داریم كه تاكنون در جهت هدفمند شدن نیروها، 10 مركز تحقیقاتی استان‌ها ادغام شده است.

معاون وزیر جهادكشاورزی افزود: همچنین برنامه افزایش همكاری های این سازمان با برخی نهادهای بین‌المللی را در دستور كار داریم كه در همین راستا از بین 15 مؤسسه تحقیقات بین‌المللی با 3 مؤسسه از جمله موسسه تحقیقات سیمیت (ذرت و گندم)، مؤسسه تحقیقات بین‌المللی برنت (برنج)و موسسه تحقیقات ایكاردا (مؤسسه تحقیقات بین‌المللی خشكی) كارهای تحقیقاتی را به صورت جدی آغاز كرده‌ایم.

رئیس سازمان تحقیقات كشاورزی درباره آموزش به بهره‌برداران گفت: آموزش در این بخش كمرنگ بوده بنابراین قصد داریم تا بخشی از آموزش‌های علمی و كاربردی را به این بخش انتقال دهیم.

وی یكی از خلاءهای این بخش را حضور و نبود همكاری لازم دانشگاه ها و اعضای هیات علمی برشمرد و افزود: اگرچه 6500 هیأت علمی در دانشگاه‌ها در زمینه كشاورزی فعالیت دارند اما فقط 2 هزار هیأت علمی در سازمان تحقیقات حضور دارند كه معتقدیم باید از تمام این ظرفیت در بخش كشاورزی استفاده شود.

وی گفت: در همین راستا تفاهم‌نامه مشتركی با دانشگاه‌ها به امضا رسیده تا از پایان‌نامه‌های مرتبط با سیاست‌ها بخش كشاورزی و تدریس بخشی از رشته‌های جدید در دانشگاه‌ها را حمایت كنیم.



** راه اندازی شبكه كشاورزی در صداو سیما

زند درخصوص ترویج كشاورزی افزود: ترویج به دو صورت انبوهی و تخصصی كه بخشی از آن توسط شبكه بازار انجام می شود و در راستای گسترش ترویج تخصصی وزیر جهاد كشاورزی خواستار ایجاد شبكه كشاورزی در صداو سیما شد كه امیدواریم سال آینده این شبكه راه‌اندازی شود.

اقتصام(3)ن.پ/9186**1558
۰ نفر