ايجاد محيط با نشاط و پرهيز از امنيتي شدن فرهنگ و هنر دستاوردهاي مهم دولت يازدهم است

مشهد - ايرنا - مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: ايجاد محيط با نشاط، پرهيز از امنيتي شدن عرصه فرهنگ و هنر و اميد آفريني در فعاليتهاي اين بخش از دستاوردهاي مهم دولت يازدهم است.

به گزارش ايرنا، 'سيد سعيد سرابي' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: يكي از شعارهاي محوري دولت تدبير و اميد و شخص رييس جمهوري، ايجاد اميد و نشاط در جامعه است و نشاط در عرصه فرهنگ هنر، دستاوردهاي خوبي را به دنبال داشته كه مهمترين آنها توجه و دلگرمي بيشتر فعالان اين بخش مي باشد.

وي توجه بيشتر به حوزه هاي موسيقي و اجراهاي عمومي تئاتر، ايجاد زمينه براي بازگشت نخبگان به عرصه هاي فرهنگ و هنر را از ديگر دستاوردهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ذكر كرد و گفت: اين وزارتخانه ظرفيتي را فراهم كرده كه نخبگاني كه به دلايل مختلف در سال هاي گذشته از اين بخش قهر كرده بودند، دوباره به اين حوزه وارد شده اند.

وي اظهار كرد: دولت يازدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي توجه خاصي به ظرفيتهاي فرهنگي و هنري و استفاده حداكثري از آنها در استانهاي مختلف و از جمله خراسان رضوي دارد و فقط محدوديتهاي اعتباري موجب شده در برخي موارد استعدادهاي بالقوه به فعل تبديل نشده و يا شاهد برگزاري برخي جشنواره ها نباشيم.

سرابي ادامه داد: در سالهاي 1389 تا 1391 اعتبارات توسعه شاخصهاي فرهنگي به استان خراسان رضوي تخصيص يافته بود كه به رغم انتقاداتي كه در نحوه اختصاص و توزيع آن وجود داشت، تاثير مثبتي در حوزه فرهنگ و هنر استان به ارمغان آورد.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي مهمترين برنامه هاي اين اداره كل در دهه مبارك فجر را برگزاري 22 اجراي عمومي تئاتر و موسيقي، برپايي شبهاي شعر فجر ، هفت نمايشگاه عكس و كتاب با موضوع انقلاب، جشنواره هاي ملي مد و لباس ، جشنواره علوم و هنرهاي قرآني فجر و افتتاح مجتمع هاي فرهنگي و هنري در گناباد و تايباد ذكر كرد.

معاون هنري و سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي نيز گفت: دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم فجر از شانزدهم بهمن ماه با اكران فيلم 'رخ ديوانه' به كارگرداني 'ابوالحسن داودي' در پرديس سينمايي هويزه مشهد آغاز مي شود.

'ناصر نبي زاده' افزود: در اين جشنواره كه تا بيست و چهارم بهمن ماه ادامه مي يابد در مجموع 10 فيلم اكران مي شود.

وي اظهار كرد: علاوه بر اين از روز هجدهم بهمن ماه فيلم هاي مستند از توليدات هنرمندان استان خراسان رضوي در جشنواره مزبور اكران خواهد شد.

معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي نيز گفت: جشنواره بين المللي شعر فجر توسط بنياد ادبيات داستاني ايران در شهرهاي گنجه آذربايجان، كابل و بصره همزمان با دهه فجر برگزار مي شود و ادامه آن 21 بهمن ماه در مشهد و بدنبال آن در همدان، تبريز، تهران و كيش برگزار خواهد شد.

'حسين مسگراني' افزود: قدرداني از 20 نفر از شاعران شاخص كشور و خراسان رضوي با حضور معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از ديگر بخشهاي اين جشنواره در مشهد مي باشد.

تاكنون 11 دوره جشنواره بين المللي فيلم فجر و هفت دوره جشنواره شعر فجر در مشهد برگزار شده و جشنواره شعر فجر سالجاري در ادامه جشنواره بين المللي همزمان با ساير نقاط كشور و كشورهاي همجوار در اين شهر برگزار خواهد شد.

جشنواره تئاتر فجر سالجاري به دليل محدوديتهاي اعتباري در استان خراسان رضوي برگزار نمي شود.

سال گذشته 50 هزار نفر از جشنواره بين المللي فيلم فجر در مشهد و جشنواره هاي تئاتر و شعر فجر در استان خراسان رضوي ديدن كردند./2

2095/ 6053