۱۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۵۶
کد خبر: 81491374
T T
۰ نفر

آغاز دومین كنفرانس ملی اویونیك در اصفهان

۱۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۵۶
کد خبر: 81491374
آغاز دومین كنفرانس ملی اویونیك در اصفهان

اصفهان- ایرنا- دومین كنفرانس ملی اویونیك (Iranian Conference on Avionics Systems) روز سه شنبه در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به كار كرد.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان هواپیمایی كشوری در این كنفرانس علمی با اشاره به اهمیت این صنعت گفت: صنعت اویونیك در دو حوزه نظامی و غیر نظامی كاربرد و كارایی دارد.

« علیرضا جهانگیریان» با بیان اینكه رشد سریع فناوری این صنعت قابل توجه است، اظهار كرد: قابلیت اطمینان و تضمین ایمنی اولویت اصلی این صنعت بویژه در بخش غیرنظامی است.

وی خاطر نشان كرد: هواپیماهای مورد استفاده در اروپا و آمریكا مجهز به سیستم‌های خاص اویونیك است اما هواپیماهای كشورمان هنوز این فناوری را ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: بزودی هواپیماهای قدیمی كشورمان مجهز به سامانه‌های اویونیك مطابق استاندارهای سازمان هوایی بین المللی ایكائو خواهد شد.

دبیر این كنفرانس و سرپرست پژوهشكده اویونیك دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با اشاره به محورهای كنفرانس و صنعت اویونیك اضافه كرد: مخابرات، ناوبری، كنترل و ساخت سامانه های مرتبط در دو بخش نرم افزار و سخت افزار از مهمترین محورهای این صنعت است.

وحید غفاری نیا خاطر نشان كرد: 102 مقاله به این كنفرانس ارائه شد كه 61 مقاله آن شفاهی بود كه در دو روز نشست این كنفرانس ارائه و بررسی تخصصی می شود.

وی با بیان اینكه اویونیك همان تجهیزات برق و الكترونیك سیستم ها و عملگرهای رایانه ای منصوب در هواپیماهاست، ادامه داد: 30 تا 60 درصد هزینه تمام شده یك هواپیما مربوط به همین تجهیزات است.

وی با بیان اینكه پیشرفته ترین فناوری های كامپیوتر و برق در اویونیك استفاده می شود، گفت: در كشورمان در دو بخش برق و رایانه پیشرفت خوبی داشته ایم اما در اویونیك از این دانش استفاده چندانی نبرده ایم.

عضو هیات علمی دانشكده برق و كامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان هدف از برپایی این كنفرانس را آشنایی و شناخت هر چه بیشتر دانشجویان و نخبگان با صنعت اویونیك و نیازمندی های آن عنوان كرد و افزود: تنها این دانشگاه و دانشگاه وابسته به سازمان هواپیمایی كشوری در مقطع كارشناسی ارشد در رشته اویونیك پذیرش دانشجو دارند.

غفاری نیا در باره دیگر كاربردهای این صنعت هوایی و نوین اضافه كرد: این فناوری در بخش هایی مانند ناوبری، نمایشگرها و هدایت انواع پهپاد و هواپیما كاربرد دارد و برای برخی وسایل دیگر مثل زیردریایی هم می توان از آن استفاده كرد.

رییس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در ادامه این همایش گفت: فعالیت اولیه در بخش هوایی كشور از سال 63 با موشك ضد تانك آغاز شد و در سال 67 در بخش رادارهای هوایی ادامه یافت.

« منوچهر منطقی» با اشاره به اهمیت اویونیك و راهكارهای توسعه آن تصریح كرد: ایران در بخش الكترونیك توانمند است اما از نظر زیرساخت در این قسمت غفلت شده و ضعیف هستیم.

وی گفت: مهمترین طرح صنایع هوایی ایران ساخت هواپیمای 150 نفره است اما طرح های مهم دیگری همچون ساخت پهپادهای مدرن و پیشرفته نظامی و تحقیقاتی در دستور كار مجموعه هوا فضای كشورمان است.

در اولین روز این كنفرانس تحقیقاتی و علمی مباحث مرتبط با صنایع هوافضا، صنایع هوایی و آخرین دستاوردهای برق و الكترونیك هوانوردی صنعت اویونیك توسط اساتید دانشگاهی، خلبانان مجرب و مسوولان مربوط بررسی شد.

اویونیك یا الكترونیك هواپیما، مربوط به كنترل سیستم‌های الكترونیكی هواپیما مانند سیستم جهت یابی و رادار و جنگ الكترونیك است.

7147/ 6508