۱۵ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۵۶
کد خبر: 81492195
T T
۰ نفر

هوای تهران؛ كمی تا قسمتی آلوده!

۱۵ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۵۶
کد خبر: 81492195
هوای تهران؛ كمی تا قسمتی آلوده!

تهران - ایرنا - تا همین چند سال پیش، زمستان برای تهرانی ها یادآور سرمای هوا، سفیدی برف، لباس های گرم و كرسی خانه مادربزرگ بود، اما گویا مدتی است كه این خاطرات زیبای دور و نزدیك، جای خود را با تنگی نفس روزانه شهروندان عوض كرده است.

به گزارش ایرنا، اكنون زمستان پایتخت برای تهرانی با رنگ باختن هوا خودنمایی می كند، دود خارج شده از حدود شش میلیون خودرو شخصی، عمومی و موتور سیكلت كه چهار برابر از ظرفیت شهر بیشتر است، هزاران كارخانه صنعتی و كم مهری باران و باد، كوه ها را می پوشاند و نمی توانیم به سیاق گذشته از زمستان بگوییم. حالا به جای برف بازی با كودكانمان در خیابان های شهر باید بساط سرگرمی آنان را در پستویی از خانه فراهم كنیم، چون توصیه شده كه از بردن كودكان و سالمندان به فضای باز جلوگیری كنیم.

چه بر سر تهران آمده و چه شده كه این همه خاطرات زمستانی جای خود را به غبار آلودگی داده است؟ چه كسی مقصر این وضعیت تهران است؟ خودروهای تك سرنشین، سرمای هوا كه وارونگی ایجاد می كند یا كارخانجات شن و ماسه اطراف تهران؟ تا چه زمانی باید دست به دامان باد و باران شویم تا دمی هوای تازه فرو بریم؟

استانداری تهران راه سالم كردن هوای پایتخت را در عدم فعالیت كارخانجات شن و ماسه اطراف تهران دیده، در جلسه كمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران كه ماه گذشته به ریاست معاون استاندار تهران برگزار شد، تصمیماتی برای كاهش آلودگی هوای تهران اتخاذ شد كه قابل توجه است.

تعلیق فروش طرح ترافیك روزانه توسط شهرداری تا زوج و فرد كردن تردد خودروها در كل شهر از جمله این تصمیم ها بود كه چندی بعد با كاهش مقطعی آلاینده های هوا متوقف شد.

اما آیا اتخاذ این تصمیم های مقطعی راهكار كاهش آلودگی هوای تهران در روزها و سال های پیش رو است؟ آیا شناخت مهمترین منابع آلوده كننده هوای تهران و جلوگیری از انتشار آن ها منطقی تر به نظر نمی رسد؟

'سید وحید حسینی' مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوا شهرداری تهران با بیان اینكه تعیین فقط یك منبع اصلی و تاثیرگذار برای آلودگی هوای تهران علمی نیست، به خبرنگار ایرنا گفت: معضل آلودگی هوای تهران بسیار پیچیده است و منابع مختلفی از سوخت ناسالم تا خودروهای فرسوده، موتورسیكلت ها و كارخانجات اطراف تهران در آلودگی هوای تهران موثرند.

وی منشا نزدیك به 80 درصد آلودگی هوای تهران را به حركت وسایل حمل و نقل (خصوصی و عمومی) نسبت داد و گفت: موتورسیكلت های بنزینی، خودروهای دیزل و فرسوده تاثیر قابل توجهی بر آلودگی هوای تهران دارند.

حسینی با تاكید بر اینكه نوع خودرو و سوخت مورد استفاده آن در تعیین آلوده بودن خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است، اضافه كرد: آلودگی هوای تهران تنها یك مقصر ندارد و درمان آن به نسخه های متعدد و پیچیده ای نیازمند است.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوا شهرداری تهران با اشاره به اینكه نزدیك به سه هزار اتوبوس دیزل در شهر تهران تردد می كنند، گفت: این در حالی است كه بیش از 150 هزار خودروی دیزلی غیر استاندارد در شهر تهران در حال حركتند و در آلودگی هوای تهران تاثیر زیادی دارند.

صحبت های مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای شهرداری تهران، تایید كننده سخنان سرهنگ 'حسن عابدی' جانشین پلیس راهور تهران بزرگ است.

جانشین پلیس راهور تهران بزرگ نیز با بیان اینكه تاكنون مطالعه چندان عمیقی كه بتواند میزان آلایندگی منابع آلوده كننده هوای تهران را مشخص كند، صورت نگرفته، به خبرنگار ایرنا گفت: تعیین اصلی ترین منبع آلوده كننده هوای تهران نیازمند تحقیقات وسیع و در نظر گرفتن عوامل مختلفی است كه باید به دور از هرگونه حب و بغضی انجام شود.

وی در بیان پیچیدگی تشخیص مهمترین منبع آلوده كننده هوای تهران، تصریح كرد: خودروهایی وجود دارند كه به ظاهر دود چندانی از آن ها خارج نمی شود اما به مراتب از خودروهایی كه دود زیادی تولید می كنند، آلوده كننده تر هستند.

سرهنگ عابدی از رتبه بندی آلوده كننده های هوای تهران اجتناب كرد و افزود: خودروهای فرسوده، سوخت توزیعی در سطح شهر، كارخانجات اطراف تهران، وسایل نقلیه سنگین به خصوص اتوبوس های ریالی شركت واحد كه به بخش خصوصی واگذار نشده اند، از مهمترین منابع آلوده كننده هوای تهران هستند.

وی از تاكسی هایی كه عمری بیشتر از حد استاندارد دارند در كنار موتورسیكلت های بنزینی، به عنوان دیگر منابع آلودگی هوای پایتخت نام برد و با اشاره به فصل برودت هوا افزود: وسایل گرمایشی به خصوص بخاری های گازی كه در منازل مورد استفاده قرار می گیرند از دیگر عوامل آلودگی هوای تهران در فصل زمستان هستند.

با تامل در سخنان گفته شده، نیاز هرچه بیشتر به انجام پژوهش های كاربردی در حوزه آلوده كننده های هوای تهران بیش از پیش احساس می شود و به نظر می رسد این اقدام با واگذاری مسوولیت مقابله با آلودگی هوای تهران به یك نهاد خاص یا تشكیل یك نهاد جدید به منظور هماهنگ سازی اقدامات در این حوزه، عملی خواهد بود.

تهرام**2079/ 1625
۰ نفر