به گزارش ايرنا، اكنون زمستان تهران براي تهراني ها با رنگ باختن هوا خودنمايي مي كند، ديگر كوهي ديده نمي شود كه به سياق گذشته از زمستان بگوييم. حالا به جاي برف بازي با كودكانمان در خيابان هاي شهر بايد بساط سرگرمي آنان را در پستويي از خانه فراهم كنيم، چون توصيه شده كه از بردن كودكان و سالمندان به فضاي باز جلوگيري كنيم.
چه بر سر تهران آمده و چه شده كه اين همه خاطرات زمستاني جاي خود را به غبار آلودگي داده است؟ چه كسي مقصر اين وضعيت تهران است؟ خودروهاي تك سرنشين، سرماي هوا كه وارونگي ايجاد مي كند يا كارخانجات شن و ماسه اطراف تهران؟ تا چه زماني بايد دست به دامان باد و باران شويم تا دمي هواي تازه فرو بريم؟
استانداري تهران راه سالم كردن هواي پايتخت را در عدم فعاليت كارخانجات شن و ماسه اطراف تهران ديده ، در جلسه كميته اضطرار آلودگي هواي شهر تهران كه ماه گذشته به رياست معاون استاندار تهران برگزار شد، تصميماتي براي كاهش آلودگي هواي تهران اتخاذ شد كه قابل توجه است.
تعليق فروش طرح ترافيك روزانه توسط شهرداري تا تعطيلي زنگ ورزش مدارس تهران از جمله اين تصميم ها بود كه چندي بعد با كاهش مقطعي آلاينده هاي هوا متوقف شد.
اما آيا اتخاذ اين تصميم هاي مقطعي راهكار كاهش آلودگي هواي تهران در روزها و سال هاي پيش رو است؟ آيا شناخت مهمترين منابع آلوده كننده هواي تهران و جلوگيري از انتشار آن ها منطقي تر به نظر نمي رسد؟
'سيدوحيد حسيني' مدير عامل شركت كنترل كيفيت هوا شهرداري تهران با بيان اينكه تعيين فقط يك منبع اصلي و تاثيرگذار براي آلودگي هواي تهران علمي نيست، به خبرنگار ايرنا گفت: معضل آلودگي هواي تهران بسيار پيچيده است و منابع مختلفي از سوخت ناسالم تا خودروهاي فرسوده، موتورسيكلت ها و كارخانجات اطراف تهران در آلودگي هواي تهران موثرند.
وي منشا نزديك به 80 درصد آلودگي هواي تهران را به حركت وسايل حمل و نقل (خصوصي و عمومي) نسبت داد و گفت: موتورسيكلت هاي بنزيني، خودروهاي ديزل و فرسوده تاثير قابل توجهي بر آلودگي هواي تهران دارند.
حسيني با تاكيد بر اينكه نوع خودرو و سوخت مورد استفاده آن در تعيين آلوده بودن خودرو از اهميت بالايي برخوردار است، اضافه كرد: آلودگي هواي تهران تنها يك مقصر ندارد و درمان آن به نسخه هاي متعدد و پيچيده اي نيازمند است.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا شهرداري تهران با اشاره به اينكه نزديك به سه هزار اتوبوس ديزل در شهر تهران تردد مي كنند، گفت: اين در حالي است كه بيش از 150 هزار خودروي ديزلي غير استاندارد در شهر تهران در حال حركتند و در آلودگي هواي تهران تاثير زيادي دارند.
صحبت هاي مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي شهرداري تهران، تاييد كننده سخنان سرهنگ 'حسن عابدي' جانشين پليس راهور تهران بزرگ است.
جانشين پليس راهور تهران بزرگ نيز با بيان اينكه تاكنون مطالعه چندان عميقي كه بتواند ميزان آلايندگي منابع آلوده كننده هواي تهران را مشخص كند، صورت نگرفته، به خبرنگار ايرنا گفت: تعيين اصلي ترين منبع آلوده كننده هواي تهران نيازمند تحقيقات وسيع و در نظر گرفتن عوامل مختلفي است كه بايد به دور از هرگونه حب و بغضي انجام شود.
وي در بيان پيچيدگي تشخيص مهمترين منبع آلوده كننده هواي تهران، تصريح كرد: خودروهايي وجود دارند كه به ظاهر دود چنداني از آن ها خارج نمي شود اما به مراتب از خودروهايي كه دود زيادي توليد مي كنند، آلوده كننده تر هستند.
سرهنگ عابدي از رتبه بندي آلوده كننده هاي هواي تهران اجتناب كرد و افزود: خودروهاي فرسوده، سوخت توزيعي در سطح شهر، كارخانجات اطراف تهران، وسايل نقليه سنگين به خصوص اتوبوس هاي ريالي شركت واحد كه به بخش خصوصي واگذار نشده اند، از مهمترين منابع آلوده كننده هواي تهران هستند.
وي از تاكسي هايي كه عمري بيشتر از حد استاندارد دارند در كنار موتورسيكلت هاي بنزيني، به عنوان ديگر منابع آلودگي هواي پايتخت نام برد و با اشاره به فصل برودت هوا افزود: وسايل گرمايشي به خصوص بخاري هاي گازي كه در منازل مورد استفاده قرار مي گيرند از ديگر عوامل آلودگي هواي تهران در فصل زمستان هستند.
با تامل در سخنان گفته شده، نياز هرچه بيشتر به انجام پژوهش هاي كاربردي در حوزه آلوده كننده هاي هواي تهران بيش از پيش احساس مي شود و به نظر مي رسد اين اقدام با واگذاري مسووليت مقابله با آلودگي هواي تهران به يك نهاد خاص يا تشكيل يك نهاد جديد به منظور هماهنگ سازي اقدامات در اين حوزه، عملي خواهد بود.
تهرام**2079/ 1625
تهران - ايرنا - تا همين چند سال پيش، زمستان براي تهراني ها يادآور سرماي هوا، سفيدي برف، لباس هاي گرم و كرسي خانه مادربزرگ بود، اما گويا مدتي است كه اين خاطرات زيباي دور و نزديك، جاي خود را با تنگي نفس روزانه همشهريان عوض كرده است.