۱۶ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۵۶
کد خبر: 81493855
T T
۰ نفر

2530 تماس با اورژانس اجتماعی قم برقرار شده است

۱۶ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۵۶
کد خبر: 81493855
2530 تماس با اورژانس اجتماعی قم برقرار شده است

قم - ایرنا - كارشناس مسوول امور آسیب دیدگاه اجتماعی بهزیستی قم گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، دو هزار و 530 تماس با مركز اورژانس اجتماعی 123 این استان برقرار شده است.

«محمد مجیدی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: 689 مورد از این تماس ها منجر به مداخله حضوری كارشناسان و تیم های روانشناسی اورژانس اجتماعی برای حل مشكل آسیب دیدگان اجتماعی شده است و در 150 مورد نیز فرد آسیب دیده به صورت موقت در مركز مداخله بحران بهزیستی نگهداری شده است.

وی به وظایف و اهداف اورژانس اجتماعی اشاره و بیان كرد: اورژانس اجتماعی با هدف شناسایی، مداخله و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی از جمله قربانیان كودك آزادی، همسرآزاری، كودكان خیابانی، طلاق و خودكشی كه در شرایط بحرانی قرار دارند، راه اندازی شده است.

وی افزود: وظیفه اصلی كارشناسان اورژانس اجتماعی مداخله به موقع می باشد كه از طریق تماس های صورت گرفته با خط 123، اقدام به مشاوره و یا مداخله برای حل بحران اجتماعی پیش آمده می كنند.

مجیدی گفت: كارشناسان اورژانس اجتماعی از طر یق استقرار در خودروهای سیار، پایگاه های خدمات اجتماعی و مركز مداخله بحران، اقدام به شناسایی افراد آسیب دیده اجتماعی و تلاش برای حل مشكلات آن ها می كنند.

وی ادامه داد: كارشناسان اورژانس اجتماعی پس از دریافت تماس های مردمی، برای حل مشكلات ابتدا به صورت تلفنی مشاوره می دهند و سعی می كنند مشكل را برطرف كنند كه اگر موثر واقع نشود، از طریق خودروهای سیار مداخله حضوری انجام می شود تا فرد مورد نظر از موقعیت بحرانی خارج شود.

وی با اشاره به فعالیت سه خودرو سیار اورژانس اجتماعی در سطح شهر، پایگاه های خدمات اجتماعی را از دیگر فعالیت های اورژانس اجتماعی عنوان كرد و گفت: این پایگاه ها در 13 منطقه حاشیه ای شهر و كمتر برخوردار دایر شده است كه در هر پایگاهی دو كارشناس مستقر است.

كارشناس بهزیستی قم افزود: این كارشناسان از بافت اجتماعی و انسانی منطقه و مشكلات موجود اطلاع كسب می كنند و سپس برنامه های مورد نیاز ساكنان منطقه از جمله پیشگیری از اعتیاد، مهارت زندگی و فرزندپروری را اجرا می كنند.

به گفته وی، هدف نهایی پایگاه های اجتماعی این است كه وضعیت اجتماعی منطقه را با كمك اهالی محل ارتقا بخشد و آسیب های اجتماعی را كاهش دهد.

مجیدی گفت: مركز مداخله بحران نیز زیرمجموعه اورژانس اجتماعی است و در صورتی كه نیاز به نگهداری موقت آسیب دیدگان اجتماعی باشد، این مركز از طریق اخذ مجوزهای لازم از مراكز قضایی اقدام می كند.

وی اضافه كرد: در این مركز با اقدامات مددكاری، روانشناسی و پزشكی زمینه برای بازگشت فرد آسیب دیده به چرخه عادی زندگی فراهم می شود.

وی تصریح كرد: حداقل 50 درصد موارد آسیب های اجتماعی شناسایی شده در قم، مربوط به استان های دیگر است كه پس از انجام اقدامات درمانی و پیشگیرانه، این افراد برای دریافت خدمات بیشتر به استان های محل سكونت خود ارجاع داده می شوند.

كارشناس بهزیستی قم به مردم توصیه كرد: در صورت مشاهده معضلات اجتماعی، از مداخله خودداری كنند و مراتب را به كارشناسان اورژانس اجتماعی به شماره 123 اطلاع دهند. ك/3

/2085/ 1175