به گزارش ایرنا از مركز خبر حوزه، این مرجع تقلید چهارشنبه شب در آیین اختتامیه جشنواره قرآنی و حدیثی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به نقش امام وشهدا در اعتلای نام اسلام در دوران كنونی، اظهارداشت: اسلام دارای چهار عنصر محوری است كه تاكنون این عناصر را از ما ربوده اند.
آیت الله 'جوادی آملی' افزود: در این میان ما دو منبع تولید صراط و دو منبع تولید سراج نیز داشتیم كه از ما گرفتند؛ امتی كه راه و مهندسی راه را از او بگیرند و چراغ و شعله چراغ را از او بگیرند ناچار به تسلیم است.
وی گفت: خداوند بیش از 300 بار جریان «تعقلون و یتفكرون» را در قرآن ذكر كرده است و همین قرآن كریم فرموده است كه تنها یك گروه میتوانند مشكلات سیاسی و اجتماعی و ... را حل كنند كه همان اهل عقل و علم هستند؛ قوم عقل یعنی قائم به علم و عقل یعنی روح الله(ره)، زیرا هر عالمی نمی تواند با یك فرمان به كشور روح ببخشد.
این مرجع تقلید یادآور شد: آنكه قائم به عقل است میتواند ایران را كعبه كند و جامعه المصطفی به دور این كعبه بچرخد؛ آنكسی كه جهان را به عقل و علم دعوت میكند باید خود قائم به عقل و عدل باشد.
وی با بیان این مطلب كه اگر حوزه و جامعه المصطفی پنجره رو به جهان است به خاطر این است كه حضرت روح الله این مسیر را به درستی طی كردند، گفت: البته باید بدانیم كه محور اصلی كعبه و قبله مردم محروم هستند؛ خداوند هم به خلیل و حبیب خود گفت كه ندا بده و لازم نیست كه سرمایه داران بیایند، بلكه ندا دهید تا پا برهنگان بیایند؛ زیرا پابرهنگان میتوانند كعبه را حفظ كنند؛ اگر نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب رفت از همین مسیر است.
آیت الله جوادی آملی با ذكر این مطلب كه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی قائم به عقل و عدل است و متوجه است كه اقامه به عقل و عدل از این راه است، بیان كرد: در اسلام صراط و سراج داریم كه راه رسیدن به حقیقت تنها به دست مهندسی خدا شكل نمیگیرد و تنها صراطی نیز كه برای ماست همین صراط شریعت است.
وی افزود: عقل چراغ است و از چراغ كاری ساخته نیست زیرا او فقط راه را میبیند و نباید كار دیگری از او خواست؛ دو صراط حقیقی قرآن و عترت یعنی ائمه و اهل بیت(ع) هستند و مهندس این اسرار نیز خداست و عقل و نقل به ما كمك می كنند كه این راه را ببینیم.
وی اضافه كرد: متاسفانه در عصر جاهلی این منابع را یا انكار كردند و یا به پیامبر(ص) تهمت دروغ و سحر دادند و پس از اسلام هم عده ای به آسیاب دشمن آب ریختند و ندانسته گفتند كه قرآن تحریف شده است.
آیت الله جوادی آملی گفت: متاسفانه این گروه متوجه نبودند كه وقتی سخن از تحریف به میان می آید دیگر این قرآن نمی تواند حجت و برهان باشد؛ اما امام راحل نیز به بزرگانی كه این مساله را به اشتباه بیان كردند با احترام پاسخ داد؛ بزرگانی كه از گسترش دهندگان علم اصول بودند و به همین خاطر است كه علم اصول خالی از قرآن است و تنها به دو آیه بسنده كرده اند.
وی افزود: متاسفانه علم اصول به قرآن متكی نیست؛ممكن است درهمین جامعه المصطفی از غرب آمده باشد و در اصول متخصص شده باشند؛ متاسفانه این گونه با قرآن عمل شده است ولی امام خمینی(ره) در مقابل این اصول بدون قرآن نیز موضع گرفتند.
وی با ذكر این مطلب كه متاسفانه دشمنان این دو منبع بزرگ را از ما گرفتند، یادآور شد: آنها در این بین صرفا آمدند و شعله مختصر عقل را نیز خاموش كردند و گفتند كه عقل حسن و قبح را درك نمی كند؛ وقتی عقل حسن و قبح را درك نمی كند همین سخنان لغو محصول آن می شود.
آیت الله جوادی آملی گفت: در بین این امور چهارگانه، روایت مانده بود كه یك قرن آن را ممنوع كردند و وقتی كه مطمئن شدند كه می توانند در این عرصه گزارشگران جاعل بیاورند این كار را با هجمه وسیع آغاز كردند.
وی با اشاره به جعل گسترده روایات اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) اظهار داشت: المصطفی و حوزه و جامعه اسلامی شرق و غرب این است كه قرآن و عترت را به جایگاه اصلی خود در جهان برسانند و مردم را با این دو منبع عظیم آشنا كنند؛ عقل چراغ است و نباید كسی بگوید كه هرچه عقل حكم كرد شرع هم آن را تصدیق می كند و حكم آن حكم شرع است به این دلیل كه عقل نمی تواند حكم مولوی داشته باشد.
وی با تایید عقل عملی در امور معاش و زندگی بیان كرد: در امور دینی فقط چراغ است؛ عقل باید ببیند و بفهمد و عمل كند؛ هنر علامه در تفسیر قرآن به قرآن نگاه به محتوای آیات و آیات متشابه در تفسیر قرآن به قرآن است.
وی با بیان این مطلب كه عقل در مقابل شریعت نیست؛ بلكه عقل در مقابل نقل است، گفت: عقل مقابل ندارد؛ امروز وظیفه حوزه آن است كه قرآن و عترت و ولایت و عصمت و امامت را به عنوان محور بیان كند و عقل و براهین عقلی رابه عنوان چراغ، متقن كند و نقل را نیز در كنار عقل ارزیابی كند تا طلابی كه از شرق و غرب به ایران آمدند دست پر برگردند.
رییس جامعه المصطفی العالمیه نیز در آیین، آیت الله جوادی آملی را ایدئولوگ انقلاب اسلامی نامید و گفت: نگاه تمدنی كه ایشان دارند نیاز امروز ماست.
حجت الاسلام والمسلمین 'علیرضا اعرافی' ادامه داد: آیت الله جوادی آملی در حوزه اندیشه فلسفی و كلامی میراث تاریخی حوزه های علمیه را در خود دارند؛ تسلط و تبحر ایشان بر نحله های گوناگون كلامی و فلسفی و عقلی كه در حوزه های علمیه شكل گرفته است، احاطه به متون پیچیده فلسفه و تفكرات فلاسفه اسلامی و عرفان، همت بلند و حركت در روزگار و شناخت اندیشه های معاصر و تولیدات فلسفه غرب، از ویژگی های علمی و فلسفی ایشان است.
وی اضافه كرد: توجه به مسائل نوین كلامی و معرفت شناسی جدید و فلسفه های مضاف، از نشانه های اندیشه ورزی ایشان در این عرصه هاست.
وی افزود: خلاقیت ایشان در بازسازی اندیشه حكمی اسلامی برای پاسخ به پرسش های جدید معرفت شناسی در جای جای اندیشه ایشان موج می زند؛ حوزه های كلامی و فلسفی با همه تنوع شاخه ای كه دارد و نگاهی ناقدانه به قلمروهای جدید از جمله تلاش های علمی ایشان بوده است.
اعرافی گفت: در حوزه فقهی ایشان، نگاه اجتماعی، سیاسی و منظومه ای ایشان به فقه از نكات برجسته است؛ ایشان میراث تاریخی فقه را حفظ كردند، و نگاه های نویی در این حوزه افزودند.
وی خاطرنشان كرد: آثار و اندیشه های الهام بخش آیت الله جوادی باید سرلوحه حوزه آموزشی المصطفی باشد؛ كمتر جایی است كه این عمق و ژرفایی اندیشه قرآنی را بتوان پیدا كرد.
امام جمعه موقت قم با اشاره به طی مراتب سلوك از آیت الله جوادی آملی افزود: از دیگر خصوصیات خاص این عالم بزرگ، می توان به ادبیات قوی و نكته سنجی های دقیق، شاگردپروری و مدیریت منابع انسانی و همت بلند و پشتكاری خستگی ناپذیر اشاره كرد.
اعرافی، ادب وافر را از خصوصیات استثنایی آیت الله جوادی آملی ذكر كرد و گفت: در كنار نقد منصفانه ایشان، این استاد را در حوزه های علمیه برجسته كرده است؛ ایشان همیشه سعی كردند كه آداب پیامبری را در همه حال به خصوص حوزه نقد رعایت كنند؛ ایشان انقلابی هستند و در عین حال حكیم و نكته سنج و دقیق؛ ایشان در ترویج اندیشه های امام كوشیده اند و همیشه همراه و یار رهبرانقلاب بوده اند.
رییس جامعه المصطفی گفت: هر سال سعی كردیم كه الگویی از علم و تقوا به طلاب خود ارایه كنیم كه این همایش مزین به حضور آیت الله جوادی آملی است؛ ایشان با همه وجود از پذیرش این برنامه امتناع كردند؛ ولی ایشان را مجاب كردیم كه تجلیل از شخصیت شما، نیاز شما نیست؛ بلكه نیاز ماست.
وی در پایان بیان داشت: دولت های عالم باید بدانند كه این اندیشه برای آنها نیز نجات بخش است، ولی متاسفانه مقاومت می كنند؛ بیان رهبر معظم انقلاب در نامه به جوانان غربی برگرفته از همین تراث اسلامی است كه این پیام باید توسط طلاب به ویژه طلاب المصطفی(ص) در دنیا نشر پیدا كند.
در پایان این آیین، از شخصیت و فعالیت های قرآنی آیت الله جوادی آملی تجلیل و همچنین از برگزیدگان این جشنواره تجلیل به عمل آمد. ك/1
1175 /
آیت الله جوادی آملی: حوزه، قرآن و عترت را در جهان به جایگاه اصلی خود برساند
۱۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۰۶
کد خبر:
81493873
قم - ایرنا - آیت الله 'عبدالله جوادی آملی' از مراجع تقلید گفت: امروز وظیفه حوزه است كه قرآن، عترت، ولایت، عصمت و امامت را به عنوان محور بیان كرده و عقل و براهین عقلی رابه عنوان چراغ متقن كند.