۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۱۵
کد خبر: 81496331
T T
۰ نفر
عقلانيت ديني از دستاوردهاي انقلاب اسلامي است

تهران - ايرنا - نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي عقلانيت ديني را از دستاوردهاي انقلاب دانست و گفت: آن چيزي كه تا به حال به دست آورده‌ايم در سايه مقابله و ايستادگي برابر نظام سلطه بوده است.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي كل سپاه، اين مطلب را حجت‌الاسلام والمسلمين «علي سعيدي» امروز - شنبه- در مراسم آغازين همايش سراسري هاديان سياسي سپاه كه به‌ صورت ارتباط تصويري زنده با تمام رده‌هاي سپاه در سراسر كشور انجام مي‌شود، عنوان كرد.

وي با گراميداشت فرا رسيدن دهه فجر و دسته بندي دستاوردهاي انقلاب اسلامي در قالب 6 عنوان كلي، اظهار داشت: دستاوردهاي انقلاب اسلامي را مي‌توان در قالب يك مدل تحليلي متفاوت به 6 عنوان دستاوردهاي زيربنايي، دستاوردهاي اساسي، دستاوردهاي داخلي، دستاوردهاي منطقه‌اي، دستاوردهاي تاريخي و دستاوردهاي بين‌المللي دسته بندي كرد.

وي افزود: آن چيزي كه به‌نظر مي‌آيد مورد غفلت قرارگرفته و در آثاري كه براي دستاوردهاي انقلاب نوشته شده، معمولاً كمتر مورد توجه بوده، مورد اول و دوم است كه مي‌توان با عنوان دستاوردهاي زيربنايي و اساسي بيان كرد.

نماينده ولي‌فقيه در سپاه، يكي از دستاوردهاي زيربنايي را در قالب تحول گفتماني دانست و افزود: مهم‌ترين دستاورد زيربنايي انقلاب اسلامي، تحول گفتماني است. اگر به تاريخ 200 سال اخير در خاورميانه و ايران توجه كنيم ما با پنج گفتمان روبه‌رو هستيم.

وي گفتمان ديني، گفتمان ملي‌گرايي، گفتمان ماركسيستي، گفتمان ‌ليبراليستي و گفتمان التقاطي را اين پنج گفتمان مطرح كرد و در توضيح گفت: گفتمان ديني و الهي مرحوم سيدجمال، كواكبي، محمد عبده در خاورميانه و مصر، اقبال لاهوري در پاكستان و برخي ديگر از بزرگان، منادي اين انديشه ديني بودند، در ايران پيشينه‌اي هزار ساله دارد كه از شيخ طوسي تا آيت‌الله بروجردي (رضوان‌الله تعالي عليهم) و تا انقلاب اسلامي ايران، روحانيت و علماي بزرگ، همواره پرچم‌دار گفتمان ديني بوده و مجاهدت‌هاي زيادي را در اين راه داشته‌اند، اما ساير گفتمان‌ها هم در اين ميان بودند كه آنچه در ايران ظرف اين100 سال اخير رايج بود، همين گفتمان‌هاي غيرديني بود.

حجت‌الاسلام والمسلمين سعيدي افزود: گفتمان امام(ره)، گفتمان نبوي و علوي بود، يعني آنچنان كه امام(ره) دنبال آن بود، احياي گفتمان نبوي و علوي براي ساختن يك جامعه‌ مدرن، متمدن و مقابله با دو انديشه كاپيتاليسم و سوسياليسم بود.

وي تحول در انديشه و نگرش مردم را دومين دستاورد زيربنايي انقلاب اسلامي و امام(ره) عنوان كرد و گفت: به تعبير شهيد مطهري انقلاب به معناي حقيقي كلمه، تحول دروني معنا مي‌شود، يعني قرآن واژه انقلاب را در تحول دروني معنا مي‌كند، البته قرآن در جاهايي ديگر به تعبير مرحوم مطهري از همين واژه استفاده مي‌كند.

نماينده ولي‌فقيه در سپاه، تحول اجتماعي و سياسي را سومين دستاورد و تحول زيربنايي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي دانست و افزود: انقلاب سيستمي است، يعني تحول اجتماعي است. همان چيزي كه عرب به آن مي‌گويد ثوره، مرحوم مطهري مي‌فرمايد كه اصطلاح قرآني همان تحول دروني است، ولي تحول دروني است كه منتج مي‌شود به تحول اجتماعي. تا مادامي كه انسان متحول نشود، تحول در نظام سياسي به وجود نمي‌آيد.

گام نخست، تحول در گفتمان، عقيده و اعتقاد است. گام دوم، تحول همه‌جانبه در درون انسان‌ها و آمادگي براي شهادت و جهاد است. گام سوم، انقلاب سياسي است، يعني تحول اجتماعي و تغيير نظام و به تعبير ديگر، تحول اجتماعي يك فرايندي دارد.

وي دستاوردهاي اساسي را بخش دوم انقلاب تلقي كرد و افزود: منظور از دستاوردهاي اساسي، اصول و خطوط اصلي حاكميت ديني است كه شالوده و قوام حكومت الهي به آنها وابسته است.

حجت‌السلام والمسلمين سعيدي، جهان‌بيني وحياني را مبناي رهبري و قانون دانست و گفت: اولين دستاورد اساسي انقلاب اسلامي ايران، اين بود كه جهان‌بيني توحيدي و الهي مبناي مديريت و قانون شد و نظام تحكيم و تقنين در چارچوب اراده و تدبير خداوند متعال شكل گرفت.

وي، نقش مردم در تحقق حاكميت ديني را دومين دستاورد اساسي انقلاب دانست و افزود: شكل‌گيري حكومت با اراده و رأي مردم بود، يعني مردم‌سالاري ديني و نه دين مردم‌سالار.

احياي مكتب اسلام، سومين دستاورد اساسي انقلاب بود كه نماينده ولي‌فقيه در سپاه مطرح كرد و افزود: بحث اين است كه دين حداقلي است يا حداكثري. دين فقط رابطه انسان با خدا را پوشش مي‌دهد يا همه روابط انسان را پوشش مي‌دهد؟ با كمال تأسف از بعضي افراد سخناني شنيده مي‌شود كه مفهوم آن اين است كه دين بخش كمي را پوشش مي‌دهد، همان نگاه سكولاريستي كه مارتين لوتر و اراسموس در قرن 16 ميلادي مطرح كردند و بعداً به‌عنوان ارمغان به جغرافياي جهان اسلام كشيده شد.

حجت‌الاسلام والمسلمين سعيدي عقلانيت ديني را ديگر دستاورد اساسي انقلاب حضرت امام(ره) عنوان كرد و در توضيح ادامه داد: عقلانيت ديني در برابر عقلانيت ابزاري و تحجري است. عقلانيت ابزاري، يعني عقلانيت سودمحور، فايده‌محور، عقلانيت دنياگرا و عقلانيت سكولار. عقلانيت ابزاري مي‌گويد اگر ما بخواهيم اقتصادمان فعال شود، اگر ما بخواهيم با دنيا روابط‌مان روان شود، بايد جذب جامعه جهاني شويم. بايد در قالب صندوق بين‌المللي پول حركت كنيم، ما نمي‌توانيم با قواعد بين‌المللي تا ابد در ستيز باشيم؛ اما عقلانيت ديني مي‌گويد، آن چيزي كه تا به حال به دست آورده ايم، در سايه مقابله و ايستادگي در برابر نظام سلطه بوده است. اين دو نگاه در برابر هم، پيامدها و عوارض گوناگوني دارند كه اگر بخواهيم ريشه چالش‌ها را جست‌وجو كنيم به نظر مي‌رسد يكي از مهم‌ترين چالش‌ها، تقابل بين عقلانيت ديني و عقلانيت ابزاري است.

اجتمام(1)**7029 ** 1418
۰ نفر